SHINE

Car Wash Inspiration Tour geeft deelnemers nieuwe ideeën

Wasstraten met een kettingbaan zijn een zeldzaamheid in Polen. Foto's: ProMedia

SHINE Car Wash Show Central Europe trapte dinsdag 1 oktober af met een Car Wash Inspiration Tour. Die nam leveranciers en ondernemers mee naar een lokale carwash in Krakau, waar eigenaar Piotr Kmiecik hen vertelde over de mogelijkheden van de carwashtunnel.

Polen mag dan een bloeiende markt worden voor carwashes, vooralsnog gaat het vooral om selfservice wasboxen. Wasstraten met een kettingbaan zijn er nog eerder een zeldzaamheid: in heel het Centraal-Europese land zijn er 32 te vinden. Waarvan één dus in Krakau, naast de Makro aan de III Obwodnica.

Eigenaar Piotr Kmiecik van Autoclean Car Wash ontving een volgepakte SHINE-bus voor een rondleiding in zijn installatie, en vertelde hoe hij in 2017 op deze locatie is begonnen met een investering van 300.000 euro. “Ik kocht een machine van het merk Hanna in de Verenigde Staten, en daar ben ik heel tevreden over”, stak hij van wal.

Drogen met de hand op vraag van de klant

Voor de voorwas staan twee tot drie man in, die de wagen grondig inzepen. Wanneer een klant tijdens de rondleiding komt aangereden, krijgen we meteen een demonstratie. Daarna rijdt de wagen de kettingbaan op. En die is kort, zegt Kmiecik. “Ze is met 25 meter erg compact, maar ruimer konden we niet gaan. Het zorgt ervoor dat de capaciteit van de baan beperkt is tot dertig wagens per uur. Vooral in het drukke seizoen lopen we dan tegen ons maximum aan.” Naast de wasstraat heeft de locatie vier selfservice wasboxen en is er een plek om te stofzuigen.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Wanneer de wagen van de band komt gerold, wordt hij met de hand verder gedroogd. “Dat is iets wat we moéten aanbieden, daar staat de klant op.” Kmiecik prijst voorts de gemakkelijk te onderhouden stainless steel kaders van zijn tunnel – “je moet ze niet schilderen, enkel schoonmaken” – en vertelt hoe de rollers slechts om de vier jaar vervangen moeten worden. “De borstels gaan twee à drie jaar mee. De servicekosten liggen dus erg laag voor deze wastunnel.”

Nog geen abonnementen

Wanneer de tunnel vrij is, maken veel SHINE-gasten van de gelegenheid gebruik om de installatie van dichtbij te inspecteren. Waterrecyclage doet hij nog niet, vertelt Kmiecik.

“Voor abonnementsformules is de Poolse markt nog niet rijp”, vertelt de eigenaar op vraag van een Amerikaanse ondernemer. “Wel adverteert hij wat op Google en Facebook, om zo nieuwe klanten te werven. De meeste van zijn klanten zijn echter tevreden terugkeerders.”

Een levendig gesprek over het voordeel van abonnementsformules in carwashland ontspint zich, en gaat ongetwijfeld verder wanneer de deelnemers opnieuw de bus opstappen. De Car Wash Inspiration Tour heeft precies daarvoor gezorgd: inspiratie.

Lees ook:

Auteur: Matthieu Van Steenkiste

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.