Tiger Wash, Esso, Hdr

Esso’s Tiger Wash met uitsterven bedreigd?

niet gebruikt

Nu Esso alle tankstations van de hand heeft gedaan komt er wellicht ook een einde aan de Tiger Wash. Het logo op de carwashes is één van de laatste verwijzingen naar de tijger die rond 1952 in het leven werd geroepen door de keten. Wat zijn de plannen van de exploitanten die Esso-stations hebben gekocht? Is er een toekomst weggelegd voor de oude merknaam Tiger Wash?

Tiger Wash is een beeldmerk dat lang geleden door Esso werd geïntroduceerd. Het bedrijf wilde door de associatie met het dier benadrukken dat zijn brandstoffen krachtig waren. Enige tijd later werd de tijger ook gebruikt voor autowaslocaties bij Esso-tankstations. CarwashPro vroeg diverse grote Esso-exploitanten naar hun plannen voor het carwash-merk.

“Wij zijn slechts één van de partijen die tankstations van Esso exploiteren en wij zetten niet actief in op de Tiger Wash”, zegt Gerbert Vissers, directeur van Vissers Olie. Het bedrijf nam een groot aantal stations over en is bezig met de vernieuwing van de carwashes. “De levensduur van een roll-over is zo’n acht jaar. Beetje bij beetje kopen we dus nieuwe wassystemen.”

Binnen drie jaar is bij ons Tiger Wash verdwenen

Het bedrijf van Vissers zet in op een eigen merk. “We veranderen van Tiger Wash naar Vissers Was. We vinden dat bij een nieuwe machine een nieuwe uitstraling hoort. Het Tiger Wash- concept was niet een dusdanig sterke naam dat het enorm bekend was”, zegt de eigenaar. Het bedrijf uit Horst kiest voor een sterke nieuwe uitstraling en hoopt dat de Vissers Carwash straks sterker is dan het Tiger Wash-merk.

NRGValue

Een van die andere exploitanten is NRGValue, een grote speler met zo’n twintig Esso-waslocaties in Nederland. Martijn van ’t Ende is verantwoordelijk voor deze locaties. Hij kan naar eigen zeggen niet in de toekomst kijken, maar geeft aan dat in de nabije toekomst de Tiger Wash nog wel even blijft. “We hebben voorlopig nog geen veranderingen in de planning, Het kan zijn dat het over een half jaar wel verandert, maar dat weet ik nu nog niet.”

Met het overnemen van de stations werden duidelijke afspraken gemaakt over rechten van het merk. “Toen we de stations kochten, hebben we ook de merknaam Tiger Wash overgenomen. We zijn voorlopig niet van plan om de carwash-tijger in de ban te doen.” Ook op de meest recent vernieuwde roll-over prijkt de afbeelding van de tijger “In Winterswijk gebruiken we het beeldmerk ook. Wanneer we meer locaties gaan vernieuwen, komt daar voorlopig ook geen verandering in”, zegt hij.

Tamoil

Tamoil exploiteert tankstations onder meerdere merken, waaronder Esso. Bij een aantal van de Esso’s hebben ze ook Tiger Washes. Retail manager Jeroen Buyk van Tamoil geeft aan dat op het gebied van carwashes niet echt een duidelijk en vast beleid wordt gehanteerd. “Waar mogelijk behouden we de Tiger Wash. Er kan ook voor een ander merk gekozen worden.”

Eigenlijk wordt volgens Buyk altijd per locatie bekeken en overlegd wat de beste mogelijkheden zijn, ook voor de wasgelegenheid. “Op zich kleuren we niet zo snel om, ook de wasgelegenheid niet. Tiger Wash hoeft er van ons ook niet per se af. Ik denk dat we de aankomende zeven jaar die naam nog wel blijven doorvoeren. Eigenlijk gaat het altijd in overleg. Als het een toevoeging is, waarom zouden we het dan niet doorvoeren? Mochten we de carwash en de naam daarvan willen veranderen, dan kijken we eerst goed wie voor de kosten opdraait. Afhankelijk daarvan worden de mogelijkheden op een rijtje gezet.”

Geschiedenis

Veel geschiedenis is er niet te vinden over de carwash-naam. “Uiteraard komt de naam Tiger Wash indirect van de beroemde ‘Stop een tijger in je tank’ loyalty campagne”, zegt Ellen Ehmen, woordvoerster van Esso. De tijger maakte zijn debuut op een poster van Esso Extra in het Verenigd Koninkrijk in 1952. “Het was een realistische, verre van vriendelijk afgebeelde tijger. Maar een tijger roept wel het beeld van kracht op en daar is het hem natuurlijk om te doen.” In 1959 verscheen hij in een meer menselijke vorm in de Verenigde Staten. Daarbij introduceerde men de kreet ‘Put a Tiger in your Tank’. In Groot-Brittannië ontstond vrij snel een nationale gekte.

Andere landen volgden: ‘Mettez un tigre dans votre moteur’, ‘Pack den Tiger in den Tank’ en ‘Stop een tijger in je tank’ werden overal erg populair. De Nederlandse variant kwam van het reclamebureau MacCann Ericson Nederland en dook voor het eerst op in 1961. “De tijger op het tankstation bleef lang aanwezig met de spaarzegels, maar werd in 1996 overgenomen door de loyalty spaarkaart: de Golden Tiger Card. De Esso Extra’s-kaart verving in 2008 de Golden Tiger Card in Nederland en daarmee verdween de tijger, behalve op de Tiger Wash dus, geheel van het tankstation.”

Tiger Wash, Esso, HDR,

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Esso’s Tiger Wash met uitsterven bedreigd? | CarwashPro
Tiger Wash, Esso, Hdr

Esso’s Tiger Wash met uitsterven bedreigd?

niet gebruikt

Nu Esso alle tankstations van de hand heeft gedaan komt er wellicht ook een einde aan de Tiger Wash. Het logo op de carwashes is één van de laatste verwijzingen naar de tijger die rond 1952 in het leven werd geroepen door de keten. Wat zijn de plannen van de exploitanten die Esso-stations hebben gekocht? Is er een toekomst weggelegd voor de oude merknaam Tiger Wash?

Tiger Wash is een beeldmerk dat lang geleden door Esso werd geïntroduceerd. Het bedrijf wilde door de associatie met het dier benadrukken dat zijn brandstoffen krachtig waren. Enige tijd later werd de tijger ook gebruikt voor autowaslocaties bij Esso-tankstations. CarwashPro vroeg diverse grote Esso-exploitanten naar hun plannen voor het carwash-merk.

“Wij zijn slechts één van de partijen die tankstations van Esso exploiteren en wij zetten niet actief in op de Tiger Wash”, zegt Gerbert Vissers, directeur van Vissers Olie. Het bedrijf nam een groot aantal stations over en is bezig met de vernieuwing van de carwashes. “De levensduur van een roll-over is zo’n acht jaar. Beetje bij beetje kopen we dus nieuwe wassystemen.”

Binnen drie jaar is bij ons Tiger Wash verdwenen

Het bedrijf van Vissers zet in op een eigen merk. “We veranderen van Tiger Wash naar Vissers Was. We vinden dat bij een nieuwe machine een nieuwe uitstraling hoort. Het Tiger Wash- concept was niet een dusdanig sterke naam dat het enorm bekend was”, zegt de eigenaar. Het bedrijf uit Horst kiest voor een sterke nieuwe uitstraling en hoopt dat de Vissers Carwash straks sterker is dan het Tiger Wash-merk.

NRGValue

Een van die andere exploitanten is NRGValue, een grote speler met zo’n twintig Esso-waslocaties in Nederland. Martijn van ’t Ende is verantwoordelijk voor deze locaties. Hij kan naar eigen zeggen niet in de toekomst kijken, maar geeft aan dat in de nabije toekomst de Tiger Wash nog wel even blijft. “We hebben voorlopig nog geen veranderingen in de planning, Het kan zijn dat het over een half jaar wel verandert, maar dat weet ik nu nog niet.”

Met het overnemen van de stations werden duidelijke afspraken gemaakt over rechten van het merk. “Toen we de stations kochten, hebben we ook de merknaam Tiger Wash overgenomen. We zijn voorlopig niet van plan om de carwash-tijger in de ban te doen.” Ook op de meest recent vernieuwde roll-over prijkt de afbeelding van de tijger “In Winterswijk gebruiken we het beeldmerk ook. Wanneer we meer locaties gaan vernieuwen, komt daar voorlopig ook geen verandering in”, zegt hij.

Tamoil

Tamoil exploiteert tankstations onder meerdere merken, waaronder Esso. Bij een aantal van de Esso’s hebben ze ook Tiger Washes. Retail manager Jeroen Buyk van Tamoil geeft aan dat op het gebied van carwashes niet echt een duidelijk en vast beleid wordt gehanteerd. “Waar mogelijk behouden we de Tiger Wash. Er kan ook voor een ander merk gekozen worden.”

Eigenlijk wordt volgens Buyk altijd per locatie bekeken en overlegd wat de beste mogelijkheden zijn, ook voor de wasgelegenheid. “Op zich kleuren we niet zo snel om, ook de wasgelegenheid niet. Tiger Wash hoeft er van ons ook niet per se af. Ik denk dat we de aankomende zeven jaar die naam nog wel blijven doorvoeren. Eigenlijk gaat het altijd in overleg. Als het een toevoeging is, waarom zouden we het dan niet doorvoeren? Mochten we de carwash en de naam daarvan willen veranderen, dan kijken we eerst goed wie voor de kosten opdraait. Afhankelijk daarvan worden de mogelijkheden op een rijtje gezet.”

Geschiedenis

Veel geschiedenis is er niet te vinden over de carwash-naam. “Uiteraard komt de naam Tiger Wash indirect van de beroemde ‘Stop een tijger in je tank’ loyalty campagne”, zegt Ellen Ehmen, woordvoerster van Esso. De tijger maakte zijn debuut op een poster van Esso Extra in het Verenigd Koninkrijk in 1952. “Het was een realistische, verre van vriendelijk afgebeelde tijger. Maar een tijger roept wel het beeld van kracht op en daar is het hem natuurlijk om te doen.” In 1959 verscheen hij in een meer menselijke vorm in de Verenigde Staten. Daarbij introduceerde men de kreet ‘Put a Tiger in your Tank’. In Groot-Brittannië ontstond vrij snel een nationale gekte.

Andere landen volgden: ‘Mettez un tigre dans votre moteur’, ‘Pack den Tiger in den Tank’ en ‘Stop een tijger in je tank’ werden overal erg populair. De Nederlandse variant kwam van het reclamebureau MacCann Ericson Nederland en dook voor het eerst op in 1961. “De tijger op het tankstation bleef lang aanwezig met de spaarzegels, maar werd in 1996 overgenomen door de loyalty spaarkaart: de Golden Tiger Card. De Esso Extra’s-kaart verving in 2008 de Golden Tiger Card in Nederland en daarmee verdween de tijger, behalve op de Tiger Wash dus, geheel van het tankstation.”

Tiger Wash, Esso, HDR,

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.