OOTW, cusus, Werken in de carwash, Hanex, Veghel

Manager Hanex: Trainingen OOTW brengen carwash-branche verder

gebruikt

Bij de Hanex-carwash in Veghel vond onlangs de OOTW-cursus ‘Werken in de carwash’ plaats. Tijdens de les die zo’n 3,5 uur in beslag nam, werden de carwash-medewerkers bijgeschoold over het omgaan met klanten in de wasstraat. Dit was de voornaamste insteek, het echt werken in de carwash kwam in mindere mate naar voren. Bedrijfsleidster Ine Peters van Hanex carwashes bezocht beide trainingsavonden die in Veghel werden gehouden en ervoer het als een eye-opener. CarwashPro was ook bij één van de cursusavonden.

Volgens de bedrijfsleidster werd de cursus gehouden om in de medewerkers te investeren. “Je ziet op zo’n avond goed hoe je personeel over bepaalde zaken denkt”, zegt ze. Het is soms wel even schrikken voor haar. “Op zo’n trainingsavond krijg je dan ook een beter beeld over die persoon.” Tijdens de interactieve cursus stond het werken met klanten in de carwash centraal. “De medewerkers deden allemaal goed mee. Het is goed voor het groepsgevoel.”

Resultaat

Peters vindt het interessant om te kijken wat bij de 25 medewerkers is blijven hangen qua informatie van de cursus. “Ik ga nu niet ineens extra op ieders vingers kijken of ze alles wel doen zoals het volgens de workshop moest. Ik hoop wel dat de medewerkers er iets van hebben opgestoken.” Als de cursus een beetje bewustwording heeft gecreëerd, bijvoorbeeld over dat een wasklant hen bijvoorbeeld vaak een stuk eerder heeft gezien dan ze denken en dat ze daar op kunnen inspelen, dan ben ik eigenlijk al blij.”

Hanex wil de ‘leukste tussenstop van Nederland’ zijn. “Dat moeten vooral onze medewerkers uitdragen. Uiteindelijk hebben zij het contact met de klant”, zegt ze. “De naam van de cursus dekte de lading helaas niet helemaal.” Ze doelt hierbij op het feit dat qua ‘werken in de carwash’ een aantal punten onbehandeld bleef. Onder andere de technische scholing werd gemist. “Ik heb onze chemieleverancier al uitgenodigd om een keer wat meer daarover te vertellen.”

Enquête

Een week na de workshop verspreidde Peters een enquête onder haar werknemers. Van vijf medewerkers kreeg ze direct een ingevuld exemplaar terug. De meeste reacties zijn positief. “Uiteraard krijg je vaak van dezelfde medewerkers respons. Toch geeft het goed weer wat ik al dacht.” Het blijft voor haar toch interessant om middels zo’n enquête te kijken wat de reacties zijn van de werknemers. Een inkijkje in hoe zij een cursus als ‘werken in de carwash’ ervaren.

In de vragenlijst van Peters wordt niet alleen gevraagd naar de cursus-ervaring, maar ook juist naar praktische zaken. Zo wordt medewerkers bijvoorbeeld gevraagd of ze zelf als klant blij zouden worden van Hanex Carwash. “Er kwamen wel verrassende antwoorden uit. Ik ben wijzer geworden hoe onze medewerkers over ons bedrijf, hun baan en collega’s denken.” Al met al was het een leerzame ervaring voor haar. “Hopelijk pakt ons personeel de punten die ze geleerd hebben goed op. Dat komt het teamgevoel en van daaruit ook de ervaring van de klant bij Hanex ten goede.”

Eerste cursus

Sandra van de Veen geeft de cursus namens het OOTW. Via Breaking Habits is ze ingehuurd en verzorgt ze regelmatig dergelijke trainingsavonden. Ze is erg blij met de positieve feedback die ze krijgt vanuit de enquêtes die door Hanex zijn gehouden. “Het maakt me zeker trots, ik probeer tijdens zo’n cursus altijd te ‘levelen’, me aan de cursisten te spiegelen.” Het werken met medewerkers uit de carwash is echt een uitdaging volgens haar. Ze gebruikt vaak een speciale aanpak. “Ik probeer op een losse manier de mensen wat bij te brengen. Af en toe een grapje tussendoor houdt de aandacht erbij.”

De trainster hoopt dat het personeel iets met de vergaarde informatie doet. “Het is goed als van hogerhand dingen worden herhaald. Meestal blijven er ongeveer drie tot vijf dingen hangen van wat ik op een cursus behandel.” Van de Veen heeft de ingevulde enquêtes ook gekregen van Hanex. Ze is van plan om actie te ondernemen op de uitslag. “Het is fijn om wat terugkoppeling te krijgen. Het was voor ons ook de eerste keer dat we deze workshop hebben gehouden. Het is goed om te evalueren en van daar uit wat zaken aan te passen.”

OOTW

Als opleidingsfonds is OOTW sinds 2011 actief. Volgens Barbara Meeuwsen van het instituut wordt goed gekeken naar wat speelt in de branche en wat relevant is voor mensen in de carwash-sector als het gaat om de invulling van de diverse cursussen. Ze neemt de opmerkingen over de training ter harte. “Het stukje techniek dat nu blijkbaar gemist wordt, is moeilijk mee te nemen door de enorme variatie in wasstraten. Ook zijn er veel chemie-merken op de markt, wat het lastig maakt om dat eenzijdig in een cursus mee te nemen”, zegt ze.

Wat lastig is voor het opleidingsinstituut is volgens Meeuwsen dat er veel signalen vanuit de branche komen, dat er vraag is naar bepaalde cursussen. Als het OOTW daar dan op inspringt is de respons helaas erg laag volgens haar. “Dat is ook één van de redenen dat we actiever met de branche bezig willen zijn. We willen echt met hen kijken naar de behoeftes.” Het fonds wil zorgen voor een goed imago voor de branche. “We willen er voor zorgen dat het net wat professioneler wordt en dat de branche in een nog positiever daglicht komt.”

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Manager Hanex: Trainingen OOTW brengen carwash-branche verder | CarwashPro
OOTW, cusus, Werken in de carwash, Hanex, Veghel

Manager Hanex: Trainingen OOTW brengen carwash-branche verder

gebruikt

Bij de Hanex-carwash in Veghel vond onlangs de OOTW-cursus ‘Werken in de carwash’ plaats. Tijdens de les die zo’n 3,5 uur in beslag nam, werden de carwash-medewerkers bijgeschoold over het omgaan met klanten in de wasstraat. Dit was de voornaamste insteek, het echt werken in de carwash kwam in mindere mate naar voren. Bedrijfsleidster Ine Peters van Hanex carwashes bezocht beide trainingsavonden die in Veghel werden gehouden en ervoer het als een eye-opener. CarwashPro was ook bij één van de cursusavonden.

Volgens de bedrijfsleidster werd de cursus gehouden om in de medewerkers te investeren. “Je ziet op zo’n avond goed hoe je personeel over bepaalde zaken denkt”, zegt ze. Het is soms wel even schrikken voor haar. “Op zo’n trainingsavond krijg je dan ook een beter beeld over die persoon.” Tijdens de interactieve cursus stond het werken met klanten in de carwash centraal. “De medewerkers deden allemaal goed mee. Het is goed voor het groepsgevoel.”

Resultaat

Peters vindt het interessant om te kijken wat bij de 25 medewerkers is blijven hangen qua informatie van de cursus. “Ik ga nu niet ineens extra op ieders vingers kijken of ze alles wel doen zoals het volgens de workshop moest. Ik hoop wel dat de medewerkers er iets van hebben opgestoken.” Als de cursus een beetje bewustwording heeft gecreëerd, bijvoorbeeld over dat een wasklant hen bijvoorbeeld vaak een stuk eerder heeft gezien dan ze denken en dat ze daar op kunnen inspelen, dan ben ik eigenlijk al blij.”

Hanex wil de ‘leukste tussenstop van Nederland’ zijn. “Dat moeten vooral onze medewerkers uitdragen. Uiteindelijk hebben zij het contact met de klant”, zegt ze. “De naam van de cursus dekte de lading helaas niet helemaal.” Ze doelt hierbij op het feit dat qua ‘werken in de carwash’ een aantal punten onbehandeld bleef. Onder andere de technische scholing werd gemist. “Ik heb onze chemieleverancier al uitgenodigd om een keer wat meer daarover te vertellen.”

Enquête

Een week na de workshop verspreidde Peters een enquête onder haar werknemers. Van vijf medewerkers kreeg ze direct een ingevuld exemplaar terug. De meeste reacties zijn positief. “Uiteraard krijg je vaak van dezelfde medewerkers respons. Toch geeft het goed weer wat ik al dacht.” Het blijft voor haar toch interessant om middels zo’n enquête te kijken wat de reacties zijn van de werknemers. Een inkijkje in hoe zij een cursus als ‘werken in de carwash’ ervaren.

In de vragenlijst van Peters wordt niet alleen gevraagd naar de cursus-ervaring, maar ook juist naar praktische zaken. Zo wordt medewerkers bijvoorbeeld gevraagd of ze zelf als klant blij zouden worden van Hanex Carwash. “Er kwamen wel verrassende antwoorden uit. Ik ben wijzer geworden hoe onze medewerkers over ons bedrijf, hun baan en collega’s denken.” Al met al was het een leerzame ervaring voor haar. “Hopelijk pakt ons personeel de punten die ze geleerd hebben goed op. Dat komt het teamgevoel en van daaruit ook de ervaring van de klant bij Hanex ten goede.”

Eerste cursus

Sandra van de Veen geeft de cursus namens het OOTW. Via Breaking Habits is ze ingehuurd en verzorgt ze regelmatig dergelijke trainingsavonden. Ze is erg blij met de positieve feedback die ze krijgt vanuit de enquêtes die door Hanex zijn gehouden. “Het maakt me zeker trots, ik probeer tijdens zo’n cursus altijd te ‘levelen’, me aan de cursisten te spiegelen.” Het werken met medewerkers uit de carwash is echt een uitdaging volgens haar. Ze gebruikt vaak een speciale aanpak. “Ik probeer op een losse manier de mensen wat bij te brengen. Af en toe een grapje tussendoor houdt de aandacht erbij.”

De trainster hoopt dat het personeel iets met de vergaarde informatie doet. “Het is goed als van hogerhand dingen worden herhaald. Meestal blijven er ongeveer drie tot vijf dingen hangen van wat ik op een cursus behandel.” Van de Veen heeft de ingevulde enquêtes ook gekregen van Hanex. Ze is van plan om actie te ondernemen op de uitslag. “Het is fijn om wat terugkoppeling te krijgen. Het was voor ons ook de eerste keer dat we deze workshop hebben gehouden. Het is goed om te evalueren en van daar uit wat zaken aan te passen.”

OOTW

Als opleidingsfonds is OOTW sinds 2011 actief. Volgens Barbara Meeuwsen van het instituut wordt goed gekeken naar wat speelt in de branche en wat relevant is voor mensen in de carwash-sector als het gaat om de invulling van de diverse cursussen. Ze neemt de opmerkingen over de training ter harte. “Het stukje techniek dat nu blijkbaar gemist wordt, is moeilijk mee te nemen door de enorme variatie in wasstraten. Ook zijn er veel chemie-merken op de markt, wat het lastig maakt om dat eenzijdig in een cursus mee te nemen”, zegt ze.

Wat lastig is voor het opleidingsinstituut is volgens Meeuwsen dat er veel signalen vanuit de branche komen, dat er vraag is naar bepaalde cursussen. Als het OOTW daar dan op inspringt is de respons helaas erg laag volgens haar. “Dat is ook één van de redenen dat we actiever met de branche bezig willen zijn. We willen echt met hen kijken naar de behoeftes.” Het fonds wil zorgen voor een goed imago voor de branche. “We willen er voor zorgen dat het net wat professioneler wordt en dat de branche in een nog positiever daglicht komt.”

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.