Dekbed, wasmachine, Prontophot

‘Textielwasmachines kunnen zichzelf in 1 jaar terugverdienen’

gebruikt

Machines waarmee textiel kan worden gewassen zijn bij steeds meer tankstations en waslocaties te vinden. Hoewel de apparaten niet voor elke locatie geschikt zijn, kan een investering zich toch snel terugverdienen. Dat merkte ondernemer Ad Lauwerijssen uit Roosendaal. Hij heeft twee machines waarvan volop gebruik wordt gemaakt. De eerste plaatste hij zo’n anderhalf jaar geleden bij zijn Esso-tankstation in Bergen op Zoom, na nog geen jaar had hij de machine al terugverdiend. Daarom besloot hij er ook eentje te plaatsen bij zijn wasstraat in Roosendaal. CarwashPro sprak met de ondernemer en zag dat klanten bij het tankstation in de rij staan voor de wasmachine.

Vooral de machine in Bergen op Zoom doet het dus goed. “Er worden zoveel wassingen gedaan, dat ik bij de top 3 van Nederland hoor, volgens leverancier Prontophot”, zegt Lauwerijssen trots. Hij merkt dat het erg afhankelijk is van de locatie of het concept goed loopt of niet. Op zijn vestiging in Roosendaal moet het nog wat bekender worden. “Ook hier zien steeds meer mensen de toegevoegde waarde van de wasmachine, maar zoals je ziet is het nog niet zo druk als in Bergen op Zoom.”

Vooral steeds meer studenten weten de weg naar zijn machines te vinden. “Je moet thuis al best wat was draaien om de investering in een wasmachine te rechtvaardigen. Voor vier euro kun je vaak bij ons komen wassen en drogen. Daarnaast betaal je geen onderhoud en shampoo. In Frankrijk en België kopen mensen minder vaak een wasmachine door machines zoals die bij ons staan.”

Locatie

Met zijn Carwash Factory zit de ondernemer niet op een zichtlocatie. “Het draait om locatie, locatie en nog eens locatie.” Hij heeft sinds het begin last van het feit dat zijn bedrijf niet in het zicht ligt, maar merkt wel dat door mond-tot-mondreclame steeds meer mensen de weg naar zijn carwash aan de Laan van Brabant weten te vinden.

“De gemeente werkt me nogal tegen met betrekking tot het uitlichten van mijn carwash. Ik zit dan wel bijna midden in het centrum, maar er staat een groot gebouw voor dat van mij. Hierdoor weten veel mensen na vijf jaar nog steeds niet dat ik hier zit.” Het laatste wil hij oplossen door een nieuwe aanbieding. Als mensen hun auto wassen, kunnen ze de sleutel bij ons achterlaten. Wij wassen hem en de mensen kunnen even de stad in. Ze parkeren dan in feite gratis.”

Zijn wasmachines hebben een aantrekkende functie. Hij ziet het als een hele goede manier om mensen een totaalconcept te kunnen bieden. “Wat je steeds meer ziet, is dat mensen niet alleen komen om de kleding of dekbedden te wassen. Ze tanken eerst, komen dan naar de shop en maken soms ook meteen gebruik van de carwash. Allemaal om de tijd te doden die het wassen in beslag neemt.” Ook CarwashPro hoort van een klant die staat te wachten op zijn was, dat hij ook maar even door de carwash gaat. Deze wasser zit op een camping in de omgeving en kon daar geen gebruik maken van de kledingwasgelegenheid.

Voorbeelden

Mooiste voorbeeld is volgens Lauwerijssen dat op een gegeven moment een enigszins chagrijnige jongen met twee sportassen vol vieze was, gebruik kwam maken van zijn wasmachine. “Ik vroeg hem of hij voor het eerst kwam, waarop hij me vertelde niet zo blij te zijn met mijn wasmachines.” Uiteraard was de ondernemer verbaasd en vroeg hij door. “Doordat we de wasmachine hadden geplaatst had zijn moeder tegen hem gezegd dat hij voortaan gebruik moet maken van onze machine. Zij was niet meer van plan de was te doen”, zegt hij lachend.

Een vrouwelijke klant vertelt dat ze de machine voor het eerst gebruikt. “Gelukkig ben ik geholpen door de mensen voor me. Ik had gehoord dat er ergens een gelegenheid als deze was en vroeg bij een ander tankstation hoe het precies zat.” Het andere tankstation stuurde de vrouw door. Ze heeft haar dekbedden meegenomen om uit te wassen in de extra grote trommel. “Het is een stuk goedkoper dan ze naar de stomerij te brengen”, zegt ze.

Investering

Voor hij de investering in een wasmachine deed, had Lauwerijssen zijn bedenkingen. “De leverancier nam contact met me op, omdat hij een groot potentie bij mijn tankstation in Bergen op Zoom zag.” Uiteindelijk waagde de ondernemer de sprong in het diepe, en met succes. Inmiddels hoort zijn Esso-station bij de top 3 van meest gebruikte textielwasmachines van Nederland. Hij overweegt zelfs om een extra exemplaar aan te schaffen. Volgens hem varieert de terugverdientijd van de investering naar locatie. “Ik maakte na een jaar winst op mijn eerste machine. Zo snel kan het dus gaan”, zegt hij lachend.

Lauwerijssen schat dat er zo’n 40.000 euro geïnvesteerd moest worden voor de aanschaf van de wasmachine. Bij zijn bedrijf in Roosendaal koos hij voor een andere constructie. “Ik heb hier een soort concessie met de leverancier. Zij plaatsen de machine op een stuk grond van mij en ik krijg een percentage van de omzet.” Wanneer het in de toekomst ook bij de Carwash Factory beter gaat lopen, overweegt hij het apparaat zelf aan te schaffen net als bij zijn tankstation.

Omzet verdelen

Ook Trumpi in Breda heeft bij zijn beide tankstations een kledingwasmachine staan. Eigenaar Nandor Trumpi is er tevreden over. “Uit alle hoeken en gaten komen mensen, zelfs uit het buitenland, om hun spullen te wassen. We hebben klanten die thuis niet eens een wasmachine hebben maar de was bij ons doen.” Zelf gebruikt hij zijn eigen machines ook wel eens. “Het is ideaal voor je dekbed of lakens. Wanneer je die naar de stomerij brengt, ben je dertig euro kwijt. Bij onze machine kost dat slechts acht euro.”

Sommige mensen maken het wel heel bont zelfs. “We hebben een keer iemand gehad die er een buggy in deed, die kwam er niet heel uit”, zegt hij lachend. De ondernemer had niet verwacht dat het zo’n groot succes zou worden. “Momenteel stel ik de plaatsen bij mijn stations beschikbaar, maar wellicht besluit ik in de toekomst om de machines aan te schaffen. Dan krijg ik namelijk de hele omzet, nu is dat slechts vijftien procent.” Er zijn ook klanten die paardendekens laten wassen. Daar is hij minder blij mee. “Dit laat een hoop troep achter.”

Kapot

Gerard van Weelde heeft bij zijn tankstation Perfect Energy ook een wasmachine staan. “Ik verbaasde me er eigenlijk nogal over dat het zo’n groot succes was.” Hij vroeg zich dan ook af wat voor mensen nou precies de was in zijn machine kwamen doen. Het viel Van Weelde op dat dit nog best verschilde. “Het zijn vaak mensen van wie de wasmachine thuis kapot is, of er worden dingen gewassen die thuis niet in de machine passen zoals dekbedden en gordijnen.” Zo nu en dan zit de machine ook vol met sportkleding. “Alle shirts van het gehele elftal passen er in één keer in. Dat bespaart veel tijd.”

Een tijd geleden nam hij de wasmachine over. “Ik had er eerst één op proef staan, maar was zo tevreden dat ik hem over heb genomen.” Hij vermoedt dat de machine zich snel terugverdiend, maar dat dit wel locatie-afhankelijk is. Net als de andere ondernemers is hij niet zo blij met paardendekens. “Gelukkig staat onze machine bij de carwash, zo kunnen we hem makkelijk onderhouden. We spuiten hem zo schoon met de hogedruk.”

Auteur: Thom Mandos

1 reactie op “‘Textielwasmachines kunnen zichzelf in 1 jaar terugverdienen’”

P B|30.08.20|11:41

Misschien hier interessant om een extra machine neer te zetten voor extreem vervuilde was zoals paarqden dekens

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Textielwasmachines kunnen zichzelf in 1 jaar terugverdienen’ | CarwashPro
Dekbed, wasmachine, Prontophot

‘Textielwasmachines kunnen zichzelf in 1 jaar terugverdienen’

gebruikt

Machines waarmee textiel kan worden gewassen zijn bij steeds meer tankstations en waslocaties te vinden. Hoewel de apparaten niet voor elke locatie geschikt zijn, kan een investering zich toch snel terugverdienen. Dat merkte ondernemer Ad Lauwerijssen uit Roosendaal. Hij heeft twee machines waarvan volop gebruik wordt gemaakt. De eerste plaatste hij zo’n anderhalf jaar geleden bij zijn Esso-tankstation in Bergen op Zoom, na nog geen jaar had hij de machine al terugverdiend. Daarom besloot hij er ook eentje te plaatsen bij zijn wasstraat in Roosendaal. CarwashPro sprak met de ondernemer en zag dat klanten bij het tankstation in de rij staan voor de wasmachine.

Vooral de machine in Bergen op Zoom doet het dus goed. “Er worden zoveel wassingen gedaan, dat ik bij de top 3 van Nederland hoor, volgens leverancier Prontophot”, zegt Lauwerijssen trots. Hij merkt dat het erg afhankelijk is van de locatie of het concept goed loopt of niet. Op zijn vestiging in Roosendaal moet het nog wat bekender worden. “Ook hier zien steeds meer mensen de toegevoegde waarde van de wasmachine, maar zoals je ziet is het nog niet zo druk als in Bergen op Zoom.”

Vooral steeds meer studenten weten de weg naar zijn machines te vinden. “Je moet thuis al best wat was draaien om de investering in een wasmachine te rechtvaardigen. Voor vier euro kun je vaak bij ons komen wassen en drogen. Daarnaast betaal je geen onderhoud en shampoo. In Frankrijk en België kopen mensen minder vaak een wasmachine door machines zoals die bij ons staan.”

Locatie

Met zijn Carwash Factory zit de ondernemer niet op een zichtlocatie. “Het draait om locatie, locatie en nog eens locatie.” Hij heeft sinds het begin last van het feit dat zijn bedrijf niet in het zicht ligt, maar merkt wel dat door mond-tot-mondreclame steeds meer mensen de weg naar zijn carwash aan de Laan van Brabant weten te vinden.

“De gemeente werkt me nogal tegen met betrekking tot het uitlichten van mijn carwash. Ik zit dan wel bijna midden in het centrum, maar er staat een groot gebouw voor dat van mij. Hierdoor weten veel mensen na vijf jaar nog steeds niet dat ik hier zit.” Het laatste wil hij oplossen door een nieuwe aanbieding. Als mensen hun auto wassen, kunnen ze de sleutel bij ons achterlaten. Wij wassen hem en de mensen kunnen even de stad in. Ze parkeren dan in feite gratis.”

Zijn wasmachines hebben een aantrekkende functie. Hij ziet het als een hele goede manier om mensen een totaalconcept te kunnen bieden. “Wat je steeds meer ziet, is dat mensen niet alleen komen om de kleding of dekbedden te wassen. Ze tanken eerst, komen dan naar de shop en maken soms ook meteen gebruik van de carwash. Allemaal om de tijd te doden die het wassen in beslag neemt.” Ook CarwashPro hoort van een klant die staat te wachten op zijn was, dat hij ook maar even door de carwash gaat. Deze wasser zit op een camping in de omgeving en kon daar geen gebruik maken van de kledingwasgelegenheid.

Voorbeelden

Mooiste voorbeeld is volgens Lauwerijssen dat op een gegeven moment een enigszins chagrijnige jongen met twee sportassen vol vieze was, gebruik kwam maken van zijn wasmachine. “Ik vroeg hem of hij voor het eerst kwam, waarop hij me vertelde niet zo blij te zijn met mijn wasmachines.” Uiteraard was de ondernemer verbaasd en vroeg hij door. “Doordat we de wasmachine hadden geplaatst had zijn moeder tegen hem gezegd dat hij voortaan gebruik moet maken van onze machine. Zij was niet meer van plan de was te doen”, zegt hij lachend.

Een vrouwelijke klant vertelt dat ze de machine voor het eerst gebruikt. “Gelukkig ben ik geholpen door de mensen voor me. Ik had gehoord dat er ergens een gelegenheid als deze was en vroeg bij een ander tankstation hoe het precies zat.” Het andere tankstation stuurde de vrouw door. Ze heeft haar dekbedden meegenomen om uit te wassen in de extra grote trommel. “Het is een stuk goedkoper dan ze naar de stomerij te brengen”, zegt ze.

Investering

Voor hij de investering in een wasmachine deed, had Lauwerijssen zijn bedenkingen. “De leverancier nam contact met me op, omdat hij een groot potentie bij mijn tankstation in Bergen op Zoom zag.” Uiteindelijk waagde de ondernemer de sprong in het diepe, en met succes. Inmiddels hoort zijn Esso-station bij de top 3 van meest gebruikte textielwasmachines van Nederland. Hij overweegt zelfs om een extra exemplaar aan te schaffen. Volgens hem varieert de terugverdientijd van de investering naar locatie. “Ik maakte na een jaar winst op mijn eerste machine. Zo snel kan het dus gaan”, zegt hij lachend.

Lauwerijssen schat dat er zo’n 40.000 euro geïnvesteerd moest worden voor de aanschaf van de wasmachine. Bij zijn bedrijf in Roosendaal koos hij voor een andere constructie. “Ik heb hier een soort concessie met de leverancier. Zij plaatsen de machine op een stuk grond van mij en ik krijg een percentage van de omzet.” Wanneer het in de toekomst ook bij de Carwash Factory beter gaat lopen, overweegt hij het apparaat zelf aan te schaffen net als bij zijn tankstation.

Omzet verdelen

Ook Trumpi in Breda heeft bij zijn beide tankstations een kledingwasmachine staan. Eigenaar Nandor Trumpi is er tevreden over. “Uit alle hoeken en gaten komen mensen, zelfs uit het buitenland, om hun spullen te wassen. We hebben klanten die thuis niet eens een wasmachine hebben maar de was bij ons doen.” Zelf gebruikt hij zijn eigen machines ook wel eens. “Het is ideaal voor je dekbed of lakens. Wanneer je die naar de stomerij brengt, ben je dertig euro kwijt. Bij onze machine kost dat slechts acht euro.”

Sommige mensen maken het wel heel bont zelfs. “We hebben een keer iemand gehad die er een buggy in deed, die kwam er niet heel uit”, zegt hij lachend. De ondernemer had niet verwacht dat het zo’n groot succes zou worden. “Momenteel stel ik de plaatsen bij mijn stations beschikbaar, maar wellicht besluit ik in de toekomst om de machines aan te schaffen. Dan krijg ik namelijk de hele omzet, nu is dat slechts vijftien procent.” Er zijn ook klanten die paardendekens laten wassen. Daar is hij minder blij mee. “Dit laat een hoop troep achter.”

Kapot

Gerard van Weelde heeft bij zijn tankstation Perfect Energy ook een wasmachine staan. “Ik verbaasde me er eigenlijk nogal over dat het zo’n groot succes was.” Hij vroeg zich dan ook af wat voor mensen nou precies de was in zijn machine kwamen doen. Het viel Van Weelde op dat dit nog best verschilde. “Het zijn vaak mensen van wie de wasmachine thuis kapot is, of er worden dingen gewassen die thuis niet in de machine passen zoals dekbedden en gordijnen.” Zo nu en dan zit de machine ook vol met sportkleding. “Alle shirts van het gehele elftal passen er in één keer in. Dat bespaart veel tijd.”

Een tijd geleden nam hij de wasmachine over. “Ik had er eerst één op proef staan, maar was zo tevreden dat ik hem over heb genomen.” Hij vermoedt dat de machine zich snel terugverdiend, maar dat dit wel locatie-afhankelijk is. Net als de andere ondernemers is hij niet zo blij met paardendekens. “Gelukkig staat onze machine bij de carwash, zo kunnen we hem makkelijk onderhouden. We spuiten hem zo schoon met de hogedruk.”

Auteur: Thom Mandos

1 reactie op “‘Textielwasmachines kunnen zichzelf in 1 jaar terugverdienen’”

P B|30.08.20|11:41

Misschien hier interessant om een extra machine neer te zetten voor extreem vervuilde was zoals paarqden dekens

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.