Beta wassen, Rotterdam, Truckwash

Beta Wassen: Schaalvergroting in de carwash zet komende jaren door

Een trend op wasgebied die volgens branchevereniging Beta steeds meer te zien zal zijn in de nabije toekomst, is schaalvergroting. Mede daarom wordt het steeds belangrijker om onderscheidend te zijn. Dat zeggen Klaus Broersma en Geneviève Doornik van Beta Wassen. CarwashPro kijkt samen met hen naar de trends en verwachtingen op het gebied van auto’s wassen. 

Wat in de tankstationbranche al tijden speelt, gaat volgens beiden ook steeds meer in de carwashbranche te zien zijn; schaalvergroting. “Hierdoor wordt de vijver waarin je vist steeds kleiner. Het is een trend die we al langer bij het tankgedeelte zagen. Een aantal bedrijven wordt door filiaaluitbreiding groter, kleinere bedrijven verdwijnen eerder”, aldus Doornik. Zij denkt overigens wel dat ook voor de kleine bedrijven en zelfs nieuwe ondernemers zeker kansen blijven bestaan. “Vooral op regionaal niveau zie je dat veel mensen toch waarde hechten aan een origineel lokaal carwash-geluid.”

Onderscheiden

Naast de schaalvergroting, een trend die Beta gespannen in de gaten houdt, wordt het steeds belangrijker om onderscheidend te zijn. “Je ziet het nu ook al wel. Alle bedrijven hebben een machine die goed werkt. Ze kunnen allemaal een voertuig wassen. Het is echter belangrijk om een extra stap te zetten. Waarom zou een klant jouw machine bezoeken en niet die van de concurrent?” Met die vraag moet de branche zich volgens Doornik veel meer bezighouden. Wat kan een ondernemer bijvoorbeeld toevoegen. Daarin zijn volgens haar beleving en fun belangrijk.

Ze komt zelf met een voorbeeld. Een gebied waar nog veel te winnen is; vrouwen en de carwash. “Zo maar een simpel voorbeeld. Vrouwen vinden de carwash niks. Ze hebben veelal een soort van carwashvrees. Het is best makkelijk om daarop in te spelen en net dat stukje extra te bieden.” Ze doelt daarmee op een soort vrouwen-service waarbij een medewerker de auto door de carwash rijdt. “Dat zou voor veel vrouwen al een drempel weghalen om een wasstraat te gebruiken. Een extra stukje service waarmee je net het onderscheid kunt maken of iemand voor jouw wasstraat kiest. Bij veel bedrijven moet dit besef nog wat groter worden.”

Truckwash

Bestuurslid Broersma houdt zich dagelijks bezig met de praktijk. Hij heeft drie grote truckwash-filialen in Nederland. Hij werd in eerste instantie lid van Beta vanwege de kleinschaligheid en omdat hij er met al zijn vragen terecht kan. Ook hij ziet dat veel mensen juist voor hem kiezen door extra vriendelijkheid en service, die hij met zijn bedrijf biedt. “De aankomende jaren wordt dat zeker belangrijk. Vooral de grote transportbedrijven kiezen het liefst voor één vaste partij voor het wassen. Iedere factuur die verwerkt moet worden, zorgt voor extra administratieve lasten. Ze hebben dan ook liever één verzamelfactuur van hetzelfde bedrijf dan zeven van verschillende bedrijven.”

Hij denkt dat door die voorkeur van grote spelers in de truckmarkt, schaalvergroting op het gebied van truckwashes ook meer en meer gaat spelen. “Ik ben er zelf ook zeker mee bezig. Ik kijk naar wat rendabel is en hoe ik de grote spelers ook aan me kan binden.” Steeds meer partijen wassen de trucks standaard bij zijn bedrijf. “Ik heb bijvoorbeeld een bedrijf als klant dat bijna iedere dag zo’n vijftien trucks hier laat wassen”, vertelt hij enthousiast.

Automatisering

Een andere trend die vooral in de truckwash-wereld gaat spelen volgens Broersma is dat de machines die gebruikt worden doorontwikkeld gaan worden. “Er is nu een aantal spelers op de markt dat eigenlijk allemaal goede machines biedt. Er is echter nog wel veel handwerk nodig door de complexiteit van veel trucks. Er zijn veel hoeken en plekjes waar een machine moeilijk bij kan.” Volgens hem gaat dit veranderen.

Hij wijst op een collega die een automatische truckwash heeft staan. “Bij deze recent ontwikkelde machines wordt een truck op een rupsband door de roll-over getrokken. Er is veel minder personeel nodig en het gaat een stuk sneller dan het vele handwerk dat we nu moeten verrichten.” Momenteel heeft hij acht mensen rondlopen om alle trucks te wassen. Hij denkt er aan om zelf ook in de nabije toekomst een dergelijke machine te gaan testen.

Versmelting

Een andere trend die volgens beiden blijft spelen, is dat de tankstationbranche steeds vaker samenkomt met de carwashbranche. “Omdat ook tankstations zich meer moeten onderscheiden zie je dat naar andere voorzieningen en services wordt gekeken. Steeds meer pompstations schaffen dan ook een carwash aan. Niet alleen voor het geld, maar ook om een completere service te bieden en een grotere aantrekkingskracht te hebben”, zegt Doornik. Naast het wasgedeelte heeft Beta ook een tankgedeelte en daardoor dus ook een goede blik op die kant van de sector.

Wat ook meespeelt is dat steeds meer tankstations een carwash plaatsen doordat de inkomsten uit de brandstof steeds lager worden. Ze denkt dat deze trend blijft spelen in de aankomende jaren. “Er wordt gezocht naar alternatieven om geld te verdienen en service te blijven bieden. Een carwash kan daar zeker bij helpen.” Aan de andere kant denkt ze wel dat de branche opener moet zijn. “Er wordt weinig gecommuniceerd onderling. Gelukkig zie je dat het onder onze leden wel steeds meer gebeurt.”

Veel tankstations gebruiken de rollovers als aantrekkingskracht voor het tankstation. “Waar vroeger op het tankstation werd gewassen voor het volle rendement zien we nu steeds vaker dat de machine wordt ingezet om brandstof te verkopen. Doordat er steeds specialistischere wascentra zijn ontstaan heeft het gemiddelde tankstation behoorlijk wat wasomzetdaling moeten incasseren.” Door nu wasacties te combineren met tankbeurten kan zowel het brandstofvolume als de wasomzet opgekrikt worden. “Deze trend was tot vóór de prijzenoorlog op tankstations ondenkbaar. Toen vond men het een doodzonde om de goede marge op wassen weg te geven.”

Geslotenheid

Op speciaal door Beta georganiseerde bedrijfsbezoeken kunnen ondernemers bij elkaar in de keuken kijken. Volgens Doornik komt 70 procent van de deelnemers vooral naar de bezoeken en vergaderingen om elkaar weer te spreken na een lange tijd. Ze merkt wel dat in het bijzijn van bijvoorbeeld leveranciers en media de ondernemers een stuk geslotener zijn. Ook richting de media wordt weinig gecommuniceerd, als het überhaupt al gebeurt. “Het is jammer dat er zo’n geslotenheid is. Ik snap ook nog steeds niet waarom.” Dit is voor Beta wel reden om wat terughoudender te zijn met betrekking tot het uitnodigen van media en leveranciers.

“Een tijd terug hadden we wel een soort workshop door een commerciële partij. Op onze uitnodiging hebben ze onze ondernemers toen wel een en ander laten zien. Na de presentatie verzoeken we dergelijke partijen echter wel om door te gaan”, zegt ze. Partijen die worden uitgenodigd mogen ook niet direct een commercieel verhaal houden. “Dat is zeker niet de bedoeling.”

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.