Brushcom, wasstraat, Oss

Borstelfabrikant Brushcom start met eigen wasstraat

Oss heeft er een grote nieuwe wasstraat bij, genaamd ‘The Carwash’. Borstelproducent Brushcom besloot onlangs om zelf een wasstraat te gaan exploiteren aan de Kantsingel vlakbij de eigen hoofdvestiging in Oss. De wasstraat is inmiddels operationeel, maar is nog niet officieel geopend. Daar wacht het bedrijf nog even mee. “We bestaan dit jaar ook tien jaar, dus we willen er echt iets feestelijks van maken”, vertelt mede-eigenaar van het bedrijf Roel Muskens.

De wasstraat werd om drie verschillende redenen gebouwd. Allereerst is het voor de borstelproducent de ideale manier om nieuwe borstels te testen. Voorheen werd dit altijd bij trouwe klanten gedaan. “Het probleem is dat je er dan toch niet zelf bij bent. Dat bemoeilijkt het fine-tunen en dergelijke. Daarnaast zit er een risico aan, mocht het eens misgaan”, zegt hij. In totaal investeerde hij bijna een half miljoen euro in de nieuwe wasgelegenheid. “We mikken uiteindelijk op ongeveer 50.000 wassingen per jaar”, zegt hij.

Showroom

De wasstraat moet een perfecte real-life showroom van de producten van Brushcom worden. “Ons hoofdkantoor zit hier op een paar minuten vandaan. Het is dus ideaal om klanten te laten zien wat ze aanschaffen in een werkende situatie. Niet alleen voor de borstels, maar ook voor de machines.” Enkele van de machines die in Oss te zien zijn, zijn door Brushcom zelf ontwikkeld. “We willen niet voor een specifiek merk kiezen, omdat we veel verschillende klanten hebben en daarom zo neutraal mogelijk willen blijven. We willen niemand voor zijn hoofd stoten met onze eigen wasstraat.”

De eigenaar denkt niet dat er snel meer wasstraten volgen. “De branche hoeft niet bang te zijn voor nog een schaalvergrotende concurrent. Het is voor ons echt showroom en testruimte. Daarnaast is het leerzaam om te ervaren wat onze klanten precies ervaren. Toch blijven we focussen op de borstels. Dat is ons bedrijf en daar houden we het bij.”

We hebben expres voor verschillende merken machines gekozen

Qua chemie kwamen ze uit bij een bedrijf waar ze al lange tijd een goede relatie mee hadden. “Uiteindelijk kwamen we daardoor uit bij Sonax, een merk dat vooral in Duitsland enorm populair is. Een mooie bijkomstigheid is dat ze in Nederland nauwelijks actief zijn op het gebied van chemie voor wasstraten.” Hierdoor kiezen ze niet echt partij, aangezien het geen invloed heeft op de leveranciers van chemie in ons land. Buiten de chemie worden ook overige producten van Sonax verkocht, zoals ruitenwisservloeistof en andere accessoires.

Zelfmaak

Alle borstels in de wasstraat zijn zelf gefabriceerd. “We zijn meteen goed gestart en hebben een aantal nieuwe concepten opgehangen in de machines.” Zo heeft de dakborstel het nieuwste systeem met langere borstels aan de buitenkanten, zodat ook de halzen van de spiegels goed gereinigd worden. “Normaal is dat echt een schaduwplek. We zijn aan het testen of we dat zo kunnen verhelpen. Hij merkt wel op dat het slechts één van de verschillende vernieuwingen is.

Een andere opvallende opstelling in de wasstraat is een nieuw type spoelboog in de vorm van een waterval.  “Het is een concept dat we graag wel eens wilden proberen. We noemen het zelf de waterval.” Hij is nog niet af. Er moet nog wat extra led-verlichting op worden geplaatst. Dan is het concept af. “Het gaat vooral om het effect. Het zorgt voor extra beleving. We krijgen veel positieve reacties op de enorme bak water die eruit komt.”

Wasstraat

De wasstraat genaamd ‘The Carwash’ wordt momenteel volop getest om alle kinderziektes eruit te halen. “We hebben een paar keer een storing gehad. Dat kun je beter hebben vóórdat we echt officieel open zijn. We bieden nu ook ons duurste programma aan voor 7,50 euro in plaats van voor 17,50 euro.” De ondernemer wil sowieso een hoge service bieden en dat in alles uitstralen. “Alles is bij ons verder gratis. Zelfs de automatische mattenreiniger kan gratis gebruikt worden. “We hebben zelfs al rekening gehouden met uitbreiding. De routing en plekken zijn zo ingericht dat we deze kunnen gebruiken voor interieurreiniging.”

De eigenaar van de carwash denkt dat qua beleving nog veel te halen valt en te verbeteren is door fabrikanten van autowastechniek. “Het feit dat mensen die kiezen voor een goedkoper programma toch vaak bijna hetzelfde programma en dezelfde ervaring krijgen, vind ik bijzonder. Bij ons is het duurste programma een stuk uitgebreider dan het goedkoopste. De mitters schuiven bij het goedkope programma bijvoorbeeld weg.” Daardoor is de droging minder goed bij een goedkoop programma.

Brushcom

Het bedrijf van Roel van Muskens ontstond dus tien jaar geleden. In het begin werden borstels geïmporteerd uit vooral de Verenigde Staten. Echter, al snel ontstond het gevoel dat ze het zelf beter zouden kunnen. “Er was eigenlijk nog geen borstelbedrijf in Nederland. We zagen dus een goede kans van slagen.” Eerst werd met een stanleymes het nodige aan borstels gemodificeerd. “Momenteel hebben we zes naaimachines en twee CNC-snijmachines staan, die zeer vaak gebruikt worden.”

Momenteel levert het bedrijf vooral aan de eindgebruiker. “We zijn wel bezig met wat grotere partijen om ook daar borstels voor te maken. Een aantal machinebouwers heeft wel interesse in een samenwerking”, zegt Muskens. Vanuit het buitenland is veel interesse in de borstels van het bedrijf.

Bekijk ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.