Duco Hoen, Shell, carwash

Shell-topman: De carwash moet makkelijker

Volgens Duco Hoen, wereldwijd verantwoordelijk voor carwashes bij Shell, moet het autowassen makkelijker worden. Convenience is daarom ook het sleutelwoord in zijn functie als Global Category Manager Carwash. Hierbij houdt hij zich bezig met alles dat met het autowassen te maken heeft. Vakblad CarwashPro kreeg de kans om met de Shell-topman te praten over de strategie van het tankstationbedrijf op wasgebied. Daarbij laat Hoen zijn licht schijnen over onder andere onbemande carwashes en wassen op abonnement.

Op een zonnige dag spreken we af met Duco Hoen. Niet op het hoofdkantoor in Rotterdam, maar op locatie bij een Shell-vestiging met een roll-over, gelegen aan de President Rooseveltweg in de Maasstad. De verantwoordelijke voor alle carwashes van Shell is maar weinig in Nederland aanwezig. “De ene week zit ik in Duitsland, de andere in Canada. Ik reis de wereld over en bekijk wat onze strategie op het gebied van carwashes per land zou moeten zijn. Een grote prioriteit van mij is convenience. Het moet makkelijker en servicegerichter.”

Hoeveel wasgelegenheden heeft Shell eigenlijk?

“Momenteel heeft ongeveer 45 procent van onze eigen tankstations een carwash. Dat komt neer op ruim 2.000 geautomatiseerde carwashes in totaal. Het overgrote deel van de geautomatiseerde waslocaties in het Shell-netwerk bevindt zich in Europa en Canada. In andere werelddelen zijn wel wasgelegenheden, maar gaat het veelal om handwassers die bij een station van ons staan.”

Waar letten jullie op in de keuze of ergens een wasgelegenheid geplaatst moet worden of niet?

“Als we onderzoeken of een tankstation een carwash zou kunnen gebruiken, kijken we primair naar de behoefte van de klanten in het gebied. Niet alleen wordt gekeken naar een wasgelegenheid, we kijken ook naar bijvoorbeeld het aanbieden van een maaltijd- of lunchservice. We kijken naar het al aanwezige aanbod van faciliteiten in de omgeving en we doen marktonderzoek. We moeten uiteraard weten wat het voor ons kan opleveren. Het belangrijkste is om te kijken of een roll-over of bijvoorbeeld wasboxen wel op het terrein passen. Er moet daarnaast een goede balans gevonden worden tussen brandstof en non-brandstof. Dat laatste wordt steeds belangrijker.”

Hoe bepaal je of bij een station een roll-over of wasbox komt?

“Ook bij deze keuze gaat het om de behoefte van de consument in de omgeving. We moeten altijd kijken wat het potentieel zou zijn. Ook de jetwashes zijn belangrijk voor ons. We zouden bijvoorbeeld nooit voor één enkele jetwash gaan. We hebben gemerkt dat een combinatie van wasboxen en een roll-over een hele goede is. Het versterkt elkaar. In het kader van convenience gaan we ook steeds meer toe naar een aantrekkende functie, niet alleen op het gebied van tanken. Mensen moeten weten dat ze voor meer dan alleen benzine naar ons kunnen komen. Zo hebben we op steeds meer locaties warme maaltijden voor ’s avonds. Ook het wassen van de auto is een belangrijke reden om te stoppen bij Shell.”

Houden jullie dan ook de ontwikkelingen in de gaten omtrent het openstellen van grond naast de snelwegen door Rijkswaterstaat?

“Uiteraard blijven we ook die trend volgen. Momenteel hebben we nog geen plannen om een stand-alone carwash of iets dergelijks langs de Nederlandse snelweg te plaatsen. Een belangrijk punt is ook hierbij weer of wij denken dat de behoefte er is vanuit de consument. Momenteel denken we niet dat die behoefte er is. Daardoor plaatsen we er ook geen.”

Wat voor roll-overs plaatsen jullie bij de verschillende stations?

“De meeste machines, zeker hier in Nederland, zijn van Washtec. Uiteraard houden we goed in de gaten wat er beschikbaar is op de markt. Maar de leverancier uit Zoetermeer heeft een tender gewonnen. Doordat we zoveel stations hebben, krijgen we natuurlijk schaalvoordelen die net de doorslag kunnen geven. Als we een station overnemen of omkleuren, zit er soms een andere machine bij. We hebben dus niet alleen maar Washtec-machines.”

Het tankstation hier in Rotterdam heeft ook een roll-over. Hoe hebben jullie daar de factor convenience ingevuld?

“Het aanbod moest breder, met gemak als uitgangspunt. Vandaar dat we een kleine twee jaar geleden bij dit station in de carwash geïnvesteerd hebben en deze onder meer van de ‘stay in car’-functie hebben voorzien. Mensen kunnen dan kiezen wat ze willen. Blijven ze in de auto zitten, of verlaten ze de auto en nemen ze lekker plaats op het bankje voor de ingang. Dat laatste is wel ideaal tijdens het mooie weer. We hebben hier een Washtec Softcare Pro-machine staan.”

Wat kunnen we in de nabije toekomst verwachten op het gebied van carwash en Shell?

“Hier kan ik nog niet zoveel over zeggen. Een klein tipje van de sluier is dat we in Delft onlangs een carwash bij een Shell Express-station hebben geplaatst. Over de resultaten zijn we uitermate tevreden. Dus wellicht dat daar nog opvolging in zit. Het onbemande wassen is in principe ook niets nieuws voor ons, in Scandinavië wordt het al veel langer gedaan, ook door Shell. Dat is dus zeker iets dat we in de gaten houden voor Nederland.”

Hoe zit dit op een wereldwijd niveau?

“We zien dat de vraag naar convenient en innovatieve carwash in Azië groeit. In Hong Kong hebben we inmiddels een aantal geautomatiseerde carwash-locaties. Dat is echt een enorm succes. Dus dat is zeker een markt die we goed in de gaten houden. Zuid-Afrika daarentegen is een ander verhaal. Daar wordt nog altijd hoofdzakelijk met de hand gewassen. De markt heeft door onder meer de omvang en relatief lage arbeidskosten een andere dynamiek. We bekijken uiteindelijk per land en locatie hoe we het beste in kunnen spelen op de behoeften van de klant.”

Wat is nu echt een voorbeeld-land voor jullie qua carwash en tankstations?

“We kijken goed naar Canada. De wasfrequentie is daar vele malen hoger dan hier in Europa. Gemiddeld wassen Canadezen hun auto 22 keer per jaar. In Europese markt is dat ongeveer 7 keer. Het is wel een ander klimaat natuurlijk. Door de kou en het strooizout wassen mensen de auto vaker. Een andere reden dat mensen daar vaker de auto wassen, is doordat veel klanten het wassen in een abonnementsvorm afnemen. Dat is iets waar we ook meer naar kijken. Bijvoorbeeld een vast bedrag per maand of een speciaal pasje. Mensen zijn dan veel eerder geneigd de auto vaker te wassen.”

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Shell-topman: De carwash moet makkelijker | CarwashPro
Duco Hoen, Shell, carwash

Shell-topman: De carwash moet makkelijker

Volgens Duco Hoen, wereldwijd verantwoordelijk voor carwashes bij Shell, moet het autowassen makkelijker worden. Convenience is daarom ook het sleutelwoord in zijn functie als Global Category Manager Carwash. Hierbij houdt hij zich bezig met alles dat met het autowassen te maken heeft. Vakblad CarwashPro kreeg de kans om met de Shell-topman te praten over de strategie van het tankstationbedrijf op wasgebied. Daarbij laat Hoen zijn licht schijnen over onder andere onbemande carwashes en wassen op abonnement.

Op een zonnige dag spreken we af met Duco Hoen. Niet op het hoofdkantoor in Rotterdam, maar op locatie bij een Shell-vestiging met een roll-over, gelegen aan de President Rooseveltweg in de Maasstad. De verantwoordelijke voor alle carwashes van Shell is maar weinig in Nederland aanwezig. “De ene week zit ik in Duitsland, de andere in Canada. Ik reis de wereld over en bekijk wat onze strategie op het gebied van carwashes per land zou moeten zijn. Een grote prioriteit van mij is convenience. Het moet makkelijker en servicegerichter.”

Hoeveel wasgelegenheden heeft Shell eigenlijk?

“Momenteel heeft ongeveer 45 procent van onze eigen tankstations een carwash. Dat komt neer op ruim 2.000 geautomatiseerde carwashes in totaal. Het overgrote deel van de geautomatiseerde waslocaties in het Shell-netwerk bevindt zich in Europa en Canada. In andere werelddelen zijn wel wasgelegenheden, maar gaat het veelal om handwassers die bij een station van ons staan.”

Waar letten jullie op in de keuze of ergens een wasgelegenheid geplaatst moet worden of niet?

“Als we onderzoeken of een tankstation een carwash zou kunnen gebruiken, kijken we primair naar de behoefte van de klanten in het gebied. Niet alleen wordt gekeken naar een wasgelegenheid, we kijken ook naar bijvoorbeeld het aanbieden van een maaltijd- of lunchservice. We kijken naar het al aanwezige aanbod van faciliteiten in de omgeving en we doen marktonderzoek. We moeten uiteraard weten wat het voor ons kan opleveren. Het belangrijkste is om te kijken of een roll-over of bijvoorbeeld wasboxen wel op het terrein passen. Er moet daarnaast een goede balans gevonden worden tussen brandstof en non-brandstof. Dat laatste wordt steeds belangrijker.”

Hoe bepaal je of bij een station een roll-over of wasbox komt?

“Ook bij deze keuze gaat het om de behoefte van de consument in de omgeving. We moeten altijd kijken wat het potentieel zou zijn. Ook de jetwashes zijn belangrijk voor ons. We zouden bijvoorbeeld nooit voor één enkele jetwash gaan. We hebben gemerkt dat een combinatie van wasboxen en een roll-over een hele goede is. Het versterkt elkaar. In het kader van convenience gaan we ook steeds meer toe naar een aantrekkende functie, niet alleen op het gebied van tanken. Mensen moeten weten dat ze voor meer dan alleen benzine naar ons kunnen komen. Zo hebben we op steeds meer locaties warme maaltijden voor ’s avonds. Ook het wassen van de auto is een belangrijke reden om te stoppen bij Shell.”

Houden jullie dan ook de ontwikkelingen in de gaten omtrent het openstellen van grond naast de snelwegen door Rijkswaterstaat?

“Uiteraard blijven we ook die trend volgen. Momenteel hebben we nog geen plannen om een stand-alone carwash of iets dergelijks langs de Nederlandse snelweg te plaatsen. Een belangrijk punt is ook hierbij weer of wij denken dat de behoefte er is vanuit de consument. Momenteel denken we niet dat die behoefte er is. Daardoor plaatsen we er ook geen.”

Wat voor roll-overs plaatsen jullie bij de verschillende stations?

“De meeste machines, zeker hier in Nederland, zijn van Washtec. Uiteraard houden we goed in de gaten wat er beschikbaar is op de markt. Maar de leverancier uit Zoetermeer heeft een tender gewonnen. Doordat we zoveel stations hebben, krijgen we natuurlijk schaalvoordelen die net de doorslag kunnen geven. Als we een station overnemen of omkleuren, zit er soms een andere machine bij. We hebben dus niet alleen maar Washtec-machines.”

Het tankstation hier in Rotterdam heeft ook een roll-over. Hoe hebben jullie daar de factor convenience ingevuld?

“Het aanbod moest breder, met gemak als uitgangspunt. Vandaar dat we een kleine twee jaar geleden bij dit station in de carwash geïnvesteerd hebben en deze onder meer van de ‘stay in car’-functie hebben voorzien. Mensen kunnen dan kiezen wat ze willen. Blijven ze in de auto zitten, of verlaten ze de auto en nemen ze lekker plaats op het bankje voor de ingang. Dat laatste is wel ideaal tijdens het mooie weer. We hebben hier een Washtec Softcare Pro-machine staan.”

Wat kunnen we in de nabije toekomst verwachten op het gebied van carwash en Shell?

“Hier kan ik nog niet zoveel over zeggen. Een klein tipje van de sluier is dat we in Delft onlangs een carwash bij een Shell Express-station hebben geplaatst. Over de resultaten zijn we uitermate tevreden. Dus wellicht dat daar nog opvolging in zit. Het onbemande wassen is in principe ook niets nieuws voor ons, in Scandinavië wordt het al veel langer gedaan, ook door Shell. Dat is dus zeker iets dat we in de gaten houden voor Nederland.”

Hoe zit dit op een wereldwijd niveau?

“We zien dat de vraag naar convenient en innovatieve carwash in Azië groeit. In Hong Kong hebben we inmiddels een aantal geautomatiseerde carwash-locaties. Dat is echt een enorm succes. Dus dat is zeker een markt die we goed in de gaten houden. Zuid-Afrika daarentegen is een ander verhaal. Daar wordt nog altijd hoofdzakelijk met de hand gewassen. De markt heeft door onder meer de omvang en relatief lage arbeidskosten een andere dynamiek. We bekijken uiteindelijk per land en locatie hoe we het beste in kunnen spelen op de behoeften van de klant.”

Wat is nu echt een voorbeeld-land voor jullie qua carwash en tankstations?

“We kijken goed naar Canada. De wasfrequentie is daar vele malen hoger dan hier in Europa. Gemiddeld wassen Canadezen hun auto 22 keer per jaar. In Europese markt is dat ongeveer 7 keer. Het is wel een ander klimaat natuurlijk. Door de kou en het strooizout wassen mensen de auto vaker. Een andere reden dat mensen daar vaker de auto wassen, is doordat veel klanten het wassen in een abonnementsvorm afnemen. Dat is iets waar we ook meer naar kijken. Bijvoorbeeld een vast bedrag per maand of een speciaal pasje. Mensen zijn dan veel eerder geneigd de auto vaker te wassen.”

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.