Hendrew Loman Dos Santos, Heteren, Carwash Loman

Ondernemers mikken met verkorte wasstraat op hoger marktsegment

Op drie verschillende plekken verspreid over Nederland wordt momenteel hard gewerkt om nieuwe carwash-locaties op te leveren. De drie bedrijven krijgen dezelfde machine, een wasstraat van Istobal Type TA. Hoewel het om dezelfde machines gaat, lijken de vestigingen geenszins op elkaar. CarwashPro bezocht met Jan van Dillen van Eenzet Carwash alle locaties en sprak met de ondernemers. 

Voor de ‘Tour du Eenzet’, starten we in Roermond, vervolgens rijden we naar Heteren, vlakbij het hoofdkantoor van de carwash-leverancier, om af te sluiten in Zeeland. Deze drie wasstraten zijn recentelijk gebouwd en hebben een Istobal-machine van het type TA. Deze wordt door Eenzet Carwash aangeraden als verwacht wordt dat een bedrijf tussen de 20.000 en 30.000 wassingen per jaar kan halen. “Zijn dat er meer, dan gaan we kijken naar de grotere wasstraat, de TC”, aldus Van Dillen.

Het TA-model is een soort korte wasstraat met een lengte van maximaal 15,80 meter. Het is een combinatie van een M’NEX 22 roll-over en een kettingbaan, uitgevoerd met alle opties die in een wasstraat worden verlangd. “Denk aan bijvoorbeeld hogedruk 70 Bar, Polishstation, wax en een kantelbare zware droger.”

Kuzee

Het project in het Zeeuwse Middelburg is volgens Van Dillen echt het paradepaardje onder de locaties. Het beschikt over de verkorte wasstraat, inclusief zes wasboxen, en is uitgerust met de nieuwste opties, zoals onderwassers en hogedrukschuim en een centraal stofzuigsysteem. Ter plekke wordt gebouwd voor de familie Kuzee, vooral bekend van hun bergingsbedrijf. Hier worden kosten noch moeite gespaard om boven de rest uit te steken.

Volgens Van Dillen is het uniek dat dit soort grote projecten op drie verschillende locaties bijna tegelijkertijd worden opgeleverd. “Het is enorm veel werk om met onze drie nieuwbouwploegen deze machines allemaal tegelijkertijd te installeren. We zijn daarom trots dat het allemaal is gelukt.”

Eén van de projecten loopt iets voor op de rest. Heteren is namelijk onlangs al feestelijk geopend. “Dit is de eerste van de drie bedrijven die de machine in gebruik nemen. Het mooie is dat de mensen die deze wasstraat hebben geopend, niet bekend waren met het professioneel wassen van auto’s”, meldt Van Dillen. “Maar het enthousiasme spat er werkelijk van af.”

Flinke verbouwing

In Roermond gaat Clean Up Carwash binnenkort de nieuwe TA-wasstraat testen, waarna de grote opening plaatsvindt. Wanneer de redactie van CarwashPro arriveert, wordt nog volop gebouwd. “De grond inclusief opstal is van Heuts Onroerend Goed en werd tot voor kort gepacht door Imo, dat hier een wasstraat had staan”, aldus Dave Stuijts, Manager Onroerend Goed. “We kregen het idee om dit zelf aan te pakken. Toen het contract afliep, hebben we besloten om met Eenzet Carwash rond de tafel te gaan.” De investeringsmaatschappij van Heuts besloot na een door de Istobal-leverancier uitgevoerde potentieberekening een TA-machine aan te schaffen.

Foto: Stuijts bij het nieuwe bord van de wasstraat, waar niet wordt ingezet op de budgetmarkt.

Clean Up Carwash, Roermond, Istobal

“We hebben gekozen voor hen, omdat ze over alles meedenken. Ze leveren niet alleen een machine, maar denken ook mee over het totale concept. De TA-machine past precies bij wat we willen.” Stuijts houdt wel rekening met de concurrentie. Hij ziet twee grotere spelers in Roermond.

“Volgens onze berekeningen zijn er echter genoeg wasklanten voor iedereen. We willen ons onderscheiden door het hogere segment te bedienen. Geen stuntprijzen, maar kwaliteit.” Interieurreiniging gaat ook worden aangeboden. Uiteindelijk moet Clean Up Carwash meerdere locaties krijgen en uitgroeien tot een begrip. “We zijn al bezig met een nog grotere locatie ergens in Limburg. Maar daarover kan ik nog niet veel zeggen.”

Starter van het jaar

De vestiging in Heteren ligt vlakbij het hoofdkantoor van Eenzet Carwash in het Gelderse Andelst. De vestiging valt al vanaf een afstandje op, door de chique uitstraling van het gebouw. Dat was dan ook een bewuste keuze volgens uitbater Hendrew Loman Dos Santos (zie foto bovenaan dit artikel). “Hier om de hoek zit de grootste Porsche-dealer van Nederland. Sowieso zijn hier in de buurt veel duurdere auto’s.”

Hij is net als zijn collega in Roermond niet van plan om met prijzen te stunten. “We gaan voor kwaliteit en daar zit een prijskaartje aan.” Loman Dos Santos werkte eerst bij defensie, maar had daar geen breed toekomstperspectief. Het ondernemen in combinatie met zijn liefde voor auto’s deed hem kiezen voor een wasstraat. “Vroeger werkte ik tegen mensen, nu haal ik ze binnen”, zegt hij lachend over zijn besluit om legerkisten te verruilen voor laarzen.

Carwash Loman werd bekostigd door schoonvader Izak Mauritz. Hij vergaarde zijn kapitaal in de boomteelt en besloot zijn schoonzoon te helpen bij het wasstraatproject. “Ik wilde iets nieuws gaan doen. Ik draag mijn bedrijf binnenkort over aan mijn compagnon. Daarom besloot ik Hendrew hierin te ondersteunen.”

Tot zijn verbazing werd Loman Dos Santos onlangs verkozen tot ‘Starter van het Jaar 2017’, een prijs van de Rabobank voor startende ondernemers. “Er wordt elk kwartaal iemand gekozen. Aan het einde van het jaar is dan de echte verkiezing”, zegt hij trots. Met zijn 22 jaar is hij waarschijnlijk een van de jongste carwash-uitbaters in Nederland.

Autowaspaleis

De laatste plek die we bezoeken wordt gebouwd aan de nieuwe rondweg van de stad Middelburg. Hier bouwt de familie Kuzee aan hun derde carwash-locatie in Zeeland. De machine hier lijkt groter dan op de andere vestigingen door de imposante hal waarin de TA-carwash wordt opgebouwd.

“Het moet een beetje de uitstraling hebben van een heus autowaspaleis”, vertelt Bas Kuzee, zoon van Ruud Kuzee en verantwoordelijk voor het carwashgedeelte in het familiebedrijf. Hij liep stage en werkte een aantal jaar bij Eenzet Carwash. Welke leverancier hij zou kiezen, was dan ook snel bepaald.

Foto: Bas en Ruud Kuzee bij hun waslocatie in Middelburg.

Toch moet de carwash-leverancier zich keer op keer blijven bewijzen tegenover de familie Kuzee. “We zijn groot geworden met onze sleepdiensten. Daarmee zijn we 24/7 bereikbaar. We zijn heel erg op service gericht en verwachten hetzelfde als het gaat om onze wasgelegenheden. Als er iets mis gaat, moet het snel opgelost worden. Eenzet komt het beste in de buurt van de service die we verlangen.”

De locatie moet openheid en kwaliteit uitstralen. “We hebben voor veel glas gekozen. Dit weerspiegelt de transparantie die we willen. We hebben zelfs de roldeur in glas laten uitvoeren van boven tot beneden.” Dat laatste was volgens hen ook weer ongebruikelijk en betekende een flinke meerprijs. Desalniettemin verwachten ze dat alle investeringen zich flink gaan uitbetalen.

Grote investering

Van Dillen heeft veel werk gehad aan het project in Zeeland. “Het is voor het eerst dat we aan wasboxen een bodemreiniger hebben toegevoegd. In de 26 jaar dat ik actief ben in de carwash-wereld heb ik dat idee nog nooit eerder gehoord.” Hij moest dan ook lachen toen Ruud het idee opperde. “We zijn er meteen mee aan de slag gegaan.” Sowieso is volgens hem aan alles gedacht in Middelburg. “Er is kosten noch moeite gespaard om het te krijgen zoals Ruud het wilde. Alles is tot in de puntjes hoogwaardig afgewerkt.”

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos was tot 2018 de vaste redacteur van vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.