Shell, De Rijp, Rik van den Bosch

Shell De Rijp vernieuwt volledige station met wasgelegenheden

Gepubliceerd op 05-09-2017 om 09:51

De Rijp, een dorp onder de rook van Amsterdam, heeft er een architectonisch hoogstaand tankstation met wasgelegenheden bij. Het station is slechts een maandje geopend maar trekt al veel bekijks en nieuwe klanten. In totaal kostte het de ondernemer negen jaar om de hele verhuizing rond te krijgen. “De Rijp staat vooral bekend om de historische dorpskern. Het dorp wordt flink gepromoot en de nieuwe locatie waar ik nu zit, trekt veel meer klanten dan voorheen”, aldus de 52-jarige eigenaar Rik van den Bosch.

De zelfstandig ondernemer groeide op in De Rijp. Sinds zijn 23ste werkte hij al bij het station dat eerst binnen de bouwde kom lag. Na jaren nam hij het over. Het valt op hoeveel tankklanten hij kent. “Omdat ik al zolang actief ben voor het tankstation, ken ik heel veel mensen persoonlijk. De Rijp is ook maar een klein dorp, dus bijna iedereen kent elkaar. Door mijn nieuwe locatie krijg ik wel veel meer klanten die ik nooit eerder heb gezien. Dat is zeker een goed teken”, zegt hij terwijl hij nog wat klanten begroet.

Bekijk het fotoalbum van dit nieuwe, bijzondere tankstation.

De ondernemer koos bij zijn nieuwe station voor een nieuwe roll-over en drie wasboxen. Alles met een hoogte van 2,8 meter, zodat ook busjes gewassen kunnen worden. “Ik krijg vaak taxibusjes en andere wat hogere voertuigen die normaliter best een stuk moeten omreizen om schoon te worden. De dichtstbijzijnde mogelijkheid is hier toch echt een flink stuk vandaan”, zegt hij. Om mensen te trekken, heeft hij ook weer een speciale carwash-actie. “Bij iedere 20 euro aan benzine krijgen mensen een stempel, na tien stempels krijgen ze een programma naar keuze voor de helft van de prijs.”

Leverancier

Bij zijn nieuwe station hoorde ook een nieuwe machine. Hij koos voor een Washtec roll-over en wasboxen van dezelfde leverancier. “Ik had voorheen altijd een ander merk. De nieuwe leverancier kwam binnenlopen en ik had er wel een goed gevoel bij. Daarnaast kreeg ik een mooie prijs, omdat ze echt graag op deze locatie wilden zitten.” Inmiddels weten veel oude bekenden uit het dorp en ook nieuwe klanten de weg naar zijn station te vinden. “Door de systemen die we hebben is het mogelijk om 24/7 gebruik te maken van de wasboxen. “Of er ’s nachts ook gewassen wordt, weet ik niet eigenlijk. Daar heb ik nog niet naar gekeken.”

Om precies te zijn koos de ondernemer voor de SC Primo roll-over met Plus design, 70 bar zijkant hogedruk, 70 bar wielwas hogedruk, SofTecs PUR, Schuim voorwas, RainTecs en ShineTecs. Daarnaast koost hij voor een kaartlezer met Multibox-wasboxen, WashTec-techniek met als speciale feature: PowerSchuim. Verder beschikt de machine over hogedruk en borstelwassen, RainTecs en vlekvrij naspoelen met osmosewater.

Omzet verdubbeld

De nieuwe locatie had veel voeten in aarde. “Het heeft me uiteindelijk negen jaar gekost voordat alle vergunningen rond waren. Er waren een aantal mensen die bezwaar op bezwaar indiende. Dat heeft me een hoop tijd, moeite en geld gekost.” Uiteindelijk is hij zeer tevreden met het resultaat. Door alle bezwaarprocedures heeft Van den Bosch veel tijd gehad om over zijn station en de vormgeving na te denken. “De welstandscommissie stelde als voorwaarde dat het gebouw er bijzonder uit moest zien. Dat is helemaal gelukt. Het is een echte blikvanger.”

Hoewel het volgens hem een grote investering was, plukt hij nu al de vruchten van de verhuizing. “Mijn omzet is verdubbeld ten opzichte van de vorige locatie. Tijdens de bouwvakvakanie kon je in De Rijp een kogel afschieten. Maar hier aan de N-weg is het veel drukker.” Qua oppervlakte is de nieuwe locatie een stuk ruimer. Hij ging van 900 vierkante meter naar 2.600 vierkante meter, bijna een verdubbeling. Dit deed hij vooral voor de routing. “Als er een dieplader wil komen tanken, dan kan dat voortaan ook. Iedereen kan ruim om het station heen rijden.”

Toekomst

Zijn station moet helemaal klaar zijn voor de toekomst. “Ik denk dat de nadruk veel meer moet liggen op het foodgedeelte, dan op de benzine. Ik ben de eerste met het Punte Gusto-concept van Lekkerland.” Momenteel is zijn bakery tot 18.00 uur open. “Wellicht wordt dit in de toekomst wat langer. Het broodje bal blijft het goed doen tot die tijd. Wellicht komt dan ook de mogelijkheid om ’s avonds te eten. Ik wil eerst dit alles goed lopend hebben voor ik dat besluit.”

De ondernemer heeft met het futuristische uiterlijk van het station in ieder geval flink zijn best gedaan om ervoor te zorgen dat zijn toekomst is veiliggesteld. “Ik ben erg benieuwd naar hoe zaken zich ontwikkelen. Zelf verwacht ik nog altijd dat waterstof de toekomst heeft. Lpg is volgens mij verleden tijd, ik heb ook geen pomp voor die brandstof.” Hetgeen waar veel mensen bang voor waren, gaat volgens de ondernemer niet gebeuren. “Het dorpse blijft. Okay, het is allemaal iets grootschaliger nu. Maar het blijft nog altijd een echt dorpsstation.”

Bekijk het fotoalbum van dit nieuwe, bijzondere tankstation.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.