Nieuwekerk, Wash-in, wasstraat

Carwash-ondernemer start wasstraat met jaren 70-thema

Een wasstraat in Nieuwerkerk aan den IJssel is recentelijk omgetoverd tot echte jaren 70-carwash. Dennis Steenbrugge is samen met zijn vader en broer eigenaar van de wasgelegenheid in de Zuid-Hollandse plaats en wilde de carwash eens flink aanpakken. “In februari namen we het complex over. Er was een hoop achterstallig onderhoud, vergane glorie.” Hij kocht de wasstraat als liefhebber, omdat hij er zelf in het verleden altijd ging wassen met zijn gehele familie.

Steenbrugge komt zelf uit de regio en als liefhebber van auto’s riep hij in het verleden al dat wanneer het complex te koop zou komen, hij wel geïnteresseerd was. “Dat gebeurde dus uiteindelijk en toen is de bal gaan rollen.” De ondernemer heeft een verleden in de autobranche. “Ik heb altijd bij BMW gewerkt tot ik acht jaar geleden de bouwwereld in ging.” Hij besloot dus een sprong in het diepe te maken en de wasstraat met de omliggende grond als potentiële ontwikkellocatie aan te schaffen.

Bekijk de foto’s van de nieuwe wasstraat in Nieuwerkerk aan den IJssel

Eerste indruk

De ondernemer vond het vooral leuk om een wasstraat te hebben. Hij wilde het wel meteen anders doen, uniek zijn. “Het draait niet alleen om kwaliteit, maar ook om service en het visuele aspect.” Om een zo hoog mogelijke service te garanderen, heeft hij werknemers van de wasstraat mee overgenomen. “Toen ik hier vroeger mijn auto waste, werkten deze mannen er al. Ze hebben enorm veel kennis en maken vaak een praatje met de klanten. Veel terugkomende klanten kennen ze inmiddels goed.”

De eerste indruk bij een wasbedrijf is wel heel erg belangrijk vindt hij. “We willen het volume vergroten. Dat doen we vooral door nieuwe klanten aan te trekken. Die willen we ook houden.” Niet alleen de wasstraat werd aangepakt, ook alles eromheen is veranderd. “Ons bouw- en ontwikkelbedrijf groeit snel. Dus daarvoor hebben we wat kantoren ingericht op het terrein van de carwash.”

Aanpakken

De wasstraat moest wel rigoureus worden aangepakt. “De tunnel en machines zelf zagen er nog spik en span uit na zo’n tien jaar wassen.” Volgens hem kreeg hij van leverancier Christ de complimenten. “Zij hadden nog niet eerder een wasstraat gezien die er zo goed uitzag na zoveel jaar.” De machines zelf werden daarom niet echt onder handen genomen. De borstels werden wel allemaal vernieuwd. “We wilden de best mogelijke varianten, met bijvoorbeeld krasvrij-garantie. Vandaar de goede nieuwe borstels.”

Steenbrugge wilde een nostalgische ervaring creëren. “Ik krijg bij de wasstraat altijd beelden in mijn hoofd van vroeger. Het oude Amerikaanse spreekt me heel erg aan. Daarnaast wilde ik het anders doen dan anderen.” Het begon met het opknappen van de buitenkant. “De verf bladderde af en het geheel zag er vervallen uit. We hebben alles geschilderd en daarna de neonverlichting aangebracht en de wasboxen vernieuwd.” Zijn designer dacht mee over het concept en hielp mee met alle vintage uitziende doeken.

Veranderingen

De veranderingen waren voor de wat oudere werknemers best ingrijpend. Daarom draaide de ondernemer zelf in het begin ook veel mee. “Voor mij was het even uitzoeken hoe het werkte, maar daarna kon ik onze medewerkers helpen.” De wasstraat heeft slechts vier werknemers. “Per dag staan er twee personeelsleden, die echt alles doen. Van onderhoud tot het helpen van mensen bij de wasstraat zelf. Ze zijn goud waard.”

Een andere flinke verandering voor de zaak was een vernieuwd betalingssysteem met ledenkaart. Dat veranderde veel. “Ze moeten nu op een andere manier omgaan met het wassen. Het is makkelijker voor ze gemaakt, maar het was wel een klus om het door te krijgen.” Tevens nam hij systemen van Poseidon en Walnut. “Loyalty is belangrijk. We hebben klanten beloond om naar onze wasstraat te komen in het begin. Dat werkte goed. We zagen dat veel gebruik werd gemaakt van de actie. Zo’n 650 keer in totaal.”

“Door alle nieuwe systemen kunnen we nu veel meer monitoren. Het doel daarvan is om de wasfrequentie uiteindelijk omhoog te krijgen.” Hij wil dat doen door mensen die vaak gaan, te belonen. Klanten die een tijdje niet geweest zijn, wil hij triggeren om weer te komen. “We hebben nu slechts één actie gedaan. Dat was rondom de opening. We wilden eerst alles goed hebben lopen. Dat is inmiddels gelukt, dus we kunnen nu doorpakken met de systemen.”

Groeien

Om verder te groeien werden ook de wasprogramma’s aangepakt. “We hebben vier programma’s en daarnaast een speciaal VIP-pakket. Omdat wassen leuk moet zijn hebben we de pakketten toepasselijke namen gegeven.” Het goedkoopste pakket in Nieuwerkerk aan den IJssel is sindsdien het smile pakket, daarna komt het medium smile pakket, gevolgd door de large en dan de big smile. De big smile and shine is het VIP-pakket met binnenreiniging.

“We kunnen de wasstraat met zo weinig mensen runnen, omdat een detailer die pakketten overneemt. Tevens houdt hij het stofzuiggedeelte in de gaten. Daarnaast kan hij een klein gedeelte van de hal gebruiken voor zijn bedrijf.” De stofzuighal werd ingericht zoals Steenbrugge deze zelf ook zou willen zien. “Gratis stofzuigen en een gratis luchtspuit om bijvoorbeeld het dashboard en de dorpels droog te spuiten.” Naast de wasstraat zijn er wasboxen en zelfs een doggiewash.

Dubbele wassingen

Doel van de ondernemer is om het aantal wassingen te verdubbelen. “We hebben meteen de ingang naar de wasstraat aangepakt. Soms stond er echt een rij voor de ingang. Dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede.” Hij maakte de oprit langer, door het aanleggen van een flinke bocht op het terrein. Daardoor ontstaan minder snel wachtrijen. “We willen naar het dubbele aantal wassingen toe.”

Een groot geldbesparend voordeel dat Wash-In heeft ten opzichte van veel andere wasstraten, is een eigen waterput. “We zijn volledig zelfvoorzienend qua water, doordat we onze eigen bron hebben. We pompen het allemaal omhoog. Daardoor hebben we geen kosten aan het water, wat heel veel scheelt”, vertelt hij, terwijl hij naar de enorme silo wijst die in een overdekte hal staat.

Wat de ondernemer meteen na het opknappen van zijn wasstraat wel opviel, was dat andere wasgelegenheden in de regio niet ver van hem vandaan, met prijzen begonnen te stunten. “Wij hebben de stijging in klandizie vooral te danken aan mond-tot-mondreclame. Sommige mensen wisten niet eens dat hier een wasstraat zat. Toen wij aan het opknappen waren, hebben enkele collega’s dus ook borstels vernieuwd en zijn ze flink gaan adverteren met kortingen. Wij doen dat niet.”

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.