OOTW

OOTW vernieuwt Werken in de Carwash-training

Eén van de meest populaire trainingen van het OOTW, Werken in de Carwash, is vernieuwd. Recentelijk werd een enquête gehouden en werden gesprekken gevoerd met ondernemers over de desbetreffende cursus. Daarop besloot het opleidingsinstituut de training aan te passen. “De carwashbranche is een branche in ontwikkeling, waarin medewerkers goed opgeleid de werkvloer op moeten gaan”, aldus Paola Franquinet van het OOTW.

Naar aanleiding van de enquête en persoonlijke gesprekken met ondernemers heeft het OOTW de training Werken in de Carwash vernieuwd. Fuel Service Nederland is de eerste organisatie die deze nieuwe training afgelopen maand heeft ingezet in het kader van leren en ontwikkelen van hun medewerkers. Een deelnemer van de training laat weten de training erg interessant te vinden. “Ik heb ontzettend veel geleerd en kan de klanten nu ook beter adviseren over een bepaald programma.”

Tijdens de training speelt de trainer in op de carwash in de praktijk, waarbij thema’s als gastvrijheid, écht contact maken, beleving, ‘auto’s lezen’, adviseren en opwaarderen en klachten aan bod komen. Het moet een interactieve training zijn, waarbij het draait om carwashkennis en klantbeleving. Ook de deelnemer merkt het effect. “Ik kan nu beter inspelen op de klachten van klanten en klachten voorkomen door beter advies te geven. Degene die de training gaf, deed het ook ontzettend leuk. Daardoor kwam het ook goed over.”

Verandering

Een groot punt dat is veranderd, is dat de training nu meer is toegespitst op de carwash, waar voorheen ook zaken die meer algemeen (tankstation) zijn, besproken werden. “Denk aan het onderwerp gastvrijheid; voor de carwash is het klantcontact kort, in het verleden werd hier amper bij stilgestaan en was de beste klantenbinding een waspas”, aldus Franquinet.

Tijdens de nieuwe training wordt volgens haar de aandacht gericht op de carwash en het korte klantencontact gefocust. “Door goed te kijken en een inschatting te maken van de klant, leert de deelnemer hoe hiermee om te gaan, de klant gericht te adviseren en daardoor zorgen voor een wow-factor bij de klant.”

Wat ook redelijk nieuw is, zijn de technische aspecten die tijden de training worden besproken. “Veel carwashleveranciers geven technische informatie over hun systeem, daar komen wij niet aan. Wel de basale technische zaken worden besproken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan waarom een onderkant van een auto een bepaalde behandeling nodig heeft of wat een waxpolish in een programma inhoudt. Zo krijgt iedereen hier een basiskennis in”, zegt ze.

Toen CarwashPro de training eerder dit jaar volgde was dit ook het gemis volgens de manager van de desbetreffende wasstraat waar we de training bijwoonde. Op 8 november is de training te volgen in Den Haag. Hiervoor zijn volgens het OOTW nog enkele plaatsen beschikbaar.

Lees ook: Manager Hanex: Trainingen OOTW brengen carwash-branche verder

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.