Halloween, Bob Autowas, Dordrecht

Themawasstraten rondom Halloween winnen aan populariteit

gebruikt

Meerdere wasstraten werden dit weekend omgetoverd tot Haunted-carwashes, speciaal voor Halloween. In Dordrecht werden zelfs twee verschillende wasstraten voor een avond omgetoverd tot was-spookhuis. De Walvis en Bob Autowas werden een dag na elkaar gethematiseerd. “Het is het tweede jaar dat we dit doen. Vorig jaar was zo’n succes, dat dit jaar nog twee andere filialen een zelfde actie deden”, aldus Nathalie van IJzeren, teamleidster van Bob Autowas in Dordrecht en initiatiefneemster van de Halloween-wasstraten bij het concern. 

De teamleidster toverde vorig jaar voor het eerst de wasstraat om tot spookhuis, met succes. In eerste instantie stond de rayonmanager er volgens haar nog wat sceptisch tegenover. Uiteindelijk mocht ze het toch eens proberen. “Eigenaar van Bob Autowas, Mark de Graaf, vroeg me na afloop van de actie of ik met teamleiders van andere locaties eens wilde nadenken over wat nog meer mogelijk is op het gebied van speciale acties.” Dat leidde ook al tot een klein kerstthema in Dordrecht. Daarnaast haakten de vestigingen in Cuijk en Berkel en Rodenrijs aan bij het Halloween-idee.

Extra nieuwe klanten

Volgens Van IJzeren levert de actie nieuwe klanten op. “Sowieso is natuurlijk de prijs gunstiger dan normaal. Daar komen al meer mensen op af. Maar we krijgen ook mensen die speciaal hiervoor naar onze wasstraat komen.” Ze merkt dat er zelfs een nieuwe kring van klanten wordt aangeboord door een thema aan de wasstraat te geven. “Mensen die van nature nog altijd gebruikmaken van de roll-over, worden door de gunstige prijs en de happening eromheen verleid om toch eens onze wasstraat te bezoeken.”

In totaal bezochten 200 wassers de wasstraat tijdens de Halloween-actie. “Vorig jaar was het weer op de dag zelf wat beter. Toen hadden we nog meer wassingen, ook gedurende de dag.” Toch merkt ze dat na de actie nog altijd meer nieuwe mensen komen.

De initiatiefneemster kwam op het idee door haar eigen kinderen. “Ik merkte dat Halloween flink aan een opmars bezig is in Nederland. Het komt natuurlijk uit de Verenigde Staten. Wasstraten zijn ook wel erg Amerikaans, dus beide combineren leek me een goed idee.”

Foto: Bob ging over lijken in de carwash. Tekst loopt door onder foto

Dordrecht, Bob Autowas, wasstraat

Groepsbinding

Van IJzeren startte vorig jaar met het idee om het wasstraatteam bij haar vestiging hechter te maken. “Alles wat we gebruiken met het spookhuis hebben we zelf gemaakt. Je bent er een tijd mee bezig en dat maakt het team een stuk hechter. De kosten vallen vanwege het voornamelijk zelf bouwen reuze mee. “Het enigste dat wat geld kost, is de schmink die we gebruiken voor de twintig mensen die ons ondersteunen.” Teambuilding was ook mijn oorspronkelijke insteek voor het initiatief.

Ook van een ander filiaal kwamen medewerkers helpen bij de wasstraat in Dordrecht. “We hadden kinderen, onze eigen medewerkers en dus enkelen uit Delft. Mensen zijn er heel enthousiast over”, zegt ze. De wasstraat is bewust niet al te eng gemaakt. “Het moet een feestje zijn voor alle leeftijden. Dat zien we ook heel erg terug in de mensen die de wasstraat bezoeken.” Speciaal voor de actie werd de wasprijs verlaagd van 13,50 euro naar 8,00 euro. Ook daar worden volgens haar weer mensen mee getrokken.

Vier jaar thema

Voor wasstraat De Walvis, was het een dag eerder dan Bob’s Autowas in Dordrecht zaak om bezoekers in de carwash de stuipen op het lijf te jagen. “Niet te gek natuurlijk, want mensen zitten in de Halloween-wasstraat in hun auto en we willen geen ongelukken”, zegt Marcel van Veen, eigenaar van wasstraat De Walvis. Voor hen was het al de vierde keer dat aandacht werd besteed aan Halloween in de wasstraat. “Het thema laat zich perfect lenen om wat extra’s te doen.”

De wasstraat verwelkomde tijdens de Halloween-actie 300 wassers in totaal. Om 18.00 begon de actie, om 22.00 was het afgelopen. “Dit jaar konden mensen voor vijf euro de auto laten wassen. Vorig jaar ging de prijs ieder uur met een euro omlaag. Toen zijn we tot 01.00 open gebleven, dat was wel even te veel. Daarom hebben we dit jaar voor een vaste lage prijs gekozen, hierdoor kakte het op het einde een klein beetje in.”

Twee vestigingen

Bij De Walvis wordt niet alleen in Dordrecht een Halloween-avond gehouden, ook in Goes kregen wassers een speciale beleving in de wasstraat. “Volgend jaar moeten we misschien onze Halloween-avond wat uitbreiden met meer acteurs. We hebben er nu slechts een paar. Het voorwassen gebeurt gewoon door medewerkers in de standaard kledij.” Dat de avond populair is, blijkt wel uit de reacties die de ondernemer krijgt. “Bezoekers van de wasstraat vragen ruim van tevoren of we weer wat gaan doen. Iedereen reageert er leuk op”, aldus Van Veen.

De eigenaar verbaast zich erover dat nog weinig wasstraten op het thema inspringen. “Ik verwacht wel dat het gaat groeien. Je ziet dat het evenement op zichzelf al met het jaar populairder wordt in ons land. Het kan dan ook niet lang duren voordat meer wasstraten zich er aan wagen.” De combinatie van de lagere prijs en het thema zorgt volgens hem voor een flinke stijging in het aantal bezoekers. “We boren een andere doelgroep aan, doordat we de prijs ook echt lager houden voor het evenement.”

Foto: Bij De Walvis, was het aansluiten

Halloween, De Walvis, Dordrecht

Foto: Bezoekers zagen griezelige medewerkers

De Walvis, Halloween, Dordrecht

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Themawasstraten rondom Halloween winnen aan populariteit | CarwashPro