Waterham, senna, cashless

Cashless automaten geïntroduceerd door 17-jarige onderneemster

Veel wasgelegenheden bieden luchtautomaten en stofzuigers aan. In sommige gevallen kunnen deze gratis worden gebruikt, toch moeten klanten vaak op zoek naar muntjes van 50 cent of 1 euro. Dat moet toch handiger kunnen, dacht de pas 17-jarige Senna Waterham. Met haar bedrijf SW-Air heeft ze daar wat op gevonden: een cashless automaat.

‘Wat wil je later gaan doen?’ Dat was het thema van een werkstuk dat Senna moest maken voor haar opleiding. Haar antwoord? Ondernemer worden. Helemaal uit de lucht vallen kwam dat niet. “Mijn vader is eigenaar van een adviesbureau in de tankstationbranche. Toen we het samen over het werkstuk hadden, kwam dit idee naar boven. We hebben het helemaal uitgewerkt en omdat we het zo leuk vonden, besloten we ermee te starten.”

Begin maart ging Senna van start met SW-Air. De voorbereidingen duurden langer dan verwacht. Door haar leeftijd liep de jonge onderneemster bij de Kamer van Koophandel en bij de bank in eerste instantie tegen de nodige problemen aan. Uiteindelijk kreeg ze toch groen licht om haar eigen bedrijf te starten.

Ombouwen automaten

Het bedrijf SW-Air kan de automaten bij tankstations cashless uitvoeren. “Wij investeren in de automaat en plaatsen deze op de locatie. De contactloze betaalmodule bouwen wij in en vervolgens onderhouden wij de automaat.” Ook kunnen al bestaande automaten worden omgebouwd naar uitvoeringen die geschikt zijn voor de betaalpas.

Cashless betalen is niet alleen handig voor de klant, ook voor tankstationondernemers heeft het voordelen. Het kraken van automaten is niet langer de moeite waard, de afhandeling en uitbetaling is makkelijk en het risico op fraude wordt tot een minimum beperkt. Bovendien is de kans groot dat meer klanten gebruik gaan maken van de automaten. En dat levert weer meer opbrengsten op.

Contracten

Dit jaar doet Senna examen, volgend jaar hoopt ze te starten met een commerciële opleiding aan het Florijn College in Breda. “Wat ik daar in de theorie leer kan ik binnen SW-Air gelijk in de praktijk brengen. Nu al ga ik besprekingen aan met mensen met wie ik wil samenwerken. Bij de tankstationhouders waar ik contracten mee afsluit, plaatsen wij een cashless-automaat met mijn logo. Ik ben nu bezig om de eerste tien tankstations binnen te halen. Ik vind dat spannend, maar ook heel leuk om te doen. Het gaat me niet om de winst, maar vooral om het ervaren van het ondernemerschap. Het zelf kunnen bepalen wat je doet. Dat hoop ik later te kunnen blijven doen!”

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.