The Wash: 12 procent meer wassingen door effectieve marketing

The Wash behaalt goede resultaten door het voeren van een actief marketingbeleid. Eigenaar Jeroen Winterink heeft drie grote wasstraten in Twente en heeft de afgelopen jaren flink ingezet op marketing en het vergaren van nieuwe klantprofielen. Dit leverde hem in de afgelopen anderhalf jaar meer dan 12 procent meer wassingen op. Onlangs plaatste hij een filmpje rondom de Olympische Spelen, een actie die binnen zijn bedrijf werd bedacht. Het resultaat: tienduizend reacties. “Mensen vonden het een leuke actie”, reageert de ondernemer nuchter.  

De actie rondom de Spelen leverde tweeduizend deelnemers op. “Mensen kunnen raden hoeveel medailles de Nederlanders op de spelen gaan halen en maken kans op leuke prijzen. Ze vullen hun gegevens in bij ons op een speciaal ontworpen landingspagina en worden toegevoegd aan ons nieuwsbrief-bestand. Hierdoor kunnen we ze benaderen met leuke acties.” Dit heeft volgens Winterink de afgelopen jaren een aardige stijging in het aantal wassingen opgeleverd.

Marketingbureau

Sinds zo’n anderhalf jaar werkt hij met een groot marketingbureau uit Arnhem samen, genaamd Plus12. “De mede-eigenaar van dat bedrijf is een goede vriend van me. Normaal werkt hij eigenlijk alleen voor grote bedrijven als Hema, Pon en de ANWB. Eigenlijk is het bureau dus te groot voor een paar wasstraten als die van ons.” Toch had Winterink regelmatig discussies met hen over zijn marketing en hoe het beter zou kunnen.

Zijn vriend deed een voorspelling. Als hij de marketing aan zijn vriend over zou laten, dan zou hij 12 procent meer auto’s gaan wassen. Een aardige uitdaging, vond ook Winterink. “Hij heeft speciale software voor die profielen, door zijn systemen kunnen we gerichte mailings sturen.” Bij de wasstraten van Winterink hangen sinds het partnership camera’s met kentekenherkenning, daarnaast werd een nieuwe website ontwikkeld.

De eerste afspraak was dat bij iedere extra wasbeurt een euro naar het marketingbureau zou gaan. “Wanneer we de verwachting zouden halen om 12 procent wassingen meer te realiseren, dan zou dat dus een mooie boterham voor zowel ons als voor het marketingbureau opleveren.” Het eerste jaar werd slechts 3 procent gehaald. Het tweede jaar kwam de teller wel uit op 12 procent. “We kunnen mensen door het kenteken gericht benaderen, hierdoor zijn mensen eerder geneigd om terug te komen.”

Slechte WinterWasWeken

De reden dat hij verder ging kijken naar andere acties was zijn deelname vorig jaar aan de WinterWasWeken van de Bovag. “De resultaten vielen enorm tegen, dit jaar hebben we er dan ook niet meer aan meegedaan. Uiteindelijk kreeg ik veertig unieke nog niet bij ons bekende adressen door de WinterWasWeken, echt bijna niks. Daardoor heb ik zelf een actie opgezet.” Uiteindelijk werden er volgens hem 13.000 vouchers gedownload via internet waarvan hij er 5000 terug kreeg. “Dat werkte dus al een heel stuk beter.”

Het verzamelen van gegevens werd wel echt een speerpunt in de bedrijfsvoering van de ondernemer uit Twente. “Door middel van het kentekenherkenningssyteem heb ik kunnen achterhalen dat de cijfers van Bovag over het gemiddelde aantal wassingen bij ons niet klopt.” Volgens hem is het zeker niet zo dat mensen gemiddeld acht keer per jaar de auto wassen in een carwash. “Ik houd nu nauwgezet cijfers bij en wij zien heel andere cijfers. Het gemiddelde is 3,5 keer per jaar, de helft komt zelfs maar één keer per jaar. Ons doel is nu om die helft een keer extra te laten wassen. Als dat lukt, komen er toch een substantieel aantal wassingen op jaarbasis bij. Daarvoor doen we nu zoveel met marketing”, legt Winterink uit.

Reuring

Zijn klanten weten volgens de ondernemer de vele acties wel te waarderen. “We krijgen enorm veel positieve reacties en niet alleen van de klanten, ook mijn personeel is een stuk gelukkiger.” De filmpjes maakte hij al een tijdje. Zo eens in de twee maanden probeert hij wat nieuws te verzinnen. “Het zorgt voor reuring, er gebeurt wat. Onlangs hadden we een actie met verse friet, dat werd ook weer zo leuk ontvangen.” Zijn werknemers maken bijna ruzie wie er in het volgende filmpje mag spelen.

Dat de acties positief ontvangen worden door zijn klanten getuigt uit het feit dat slechts weinig mensen zich uitschrijven voor de nieuwsbrief van het bedrijf. “We benaderen zo’n dertienduizend mensen inmiddels en na afloop melden vaak niet meer dan honderd mensen zich af. Ik vind dat best mooie cijfers. We zijn wel lekker bezig zo met het bedrijf.” Vijf jaar geleden had hij het naar eigen zeggen sowieso niet kunnen verzinnen. “De markt is enorm verandert, 20 procent van de wassingen verkoop ik al via internet, dat had ik nooit durven voorspellen.” Volgens hem komt het doordat mensen steeds mobieler zijn en naar aanbiedingen speuren op het internet.

Olympische Spelen

Dan de actie rondom de Olympische Spelen. “Hier kregen we echt veel leuke reacties op, ook van collega-carwashondernemers. We hebben gepoogd via Facebook zoveel mogelijk nieuwe unieke profielen te verzamelen voor onze marketingacties. Uiteindelijk kregen we zo’n tweeduizend reacties waarvan maar liefst vijftienhonderd nieuwe profielen. Een enorm succes, maar vijfhonderd vaste klanten deden mee. Daardoor hebben we dus veel nieuwe potentiële klanten verzameld.”

De filmpjes en acties zorgen volgens Winterink voor een positieve vibe binnen het bedrijf. “Het is niet eens zo heel ingewikkeld. Ik maak de filmpjes gewoon met mijn iPhone, vervolgens monteer ik ze zelf op mijn pc. Mijn personeelsleden maken bijna ruzie over wie in het volgende filmpje de hoofdrol krijgt”, zegt hij lachend. Voor het eerst zette hij het filmpje ook op LinkedIn. “Dat ga ik ook vaker doen, het filmpje is in korte tijd bijna zesduizend keer bekeken, de reacties zijn enkel lovend.”

Het filmpje in kwestie is hieronder te bewonderen:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

The Wash: 12 procent meer wassingen door effectieve marketing | CarwashPro

The Wash: 12 procent meer wassingen door effectieve marketing

The Wash behaalt goede resultaten door het voeren van een actief marketingbeleid. Eigenaar Jeroen Winterink heeft drie grote wasstraten in Twente en heeft de afgelopen jaren flink ingezet op marketing en het vergaren van nieuwe klantprofielen. Dit leverde hem in de afgelopen anderhalf jaar meer dan 12 procent meer wassingen op. Onlangs plaatste hij een filmpje rondom de Olympische Spelen, een actie die binnen zijn bedrijf werd bedacht. Het resultaat: tienduizend reacties. “Mensen vonden het een leuke actie”, reageert de ondernemer nuchter.  

De actie rondom de Spelen leverde tweeduizend deelnemers op. “Mensen kunnen raden hoeveel medailles de Nederlanders op de spelen gaan halen en maken kans op leuke prijzen. Ze vullen hun gegevens in bij ons op een speciaal ontworpen landingspagina en worden toegevoegd aan ons nieuwsbrief-bestand. Hierdoor kunnen we ze benaderen met leuke acties.” Dit heeft volgens Winterink de afgelopen jaren een aardige stijging in het aantal wassingen opgeleverd.

Marketingbureau

Sinds zo’n anderhalf jaar werkt hij met een groot marketingbureau uit Arnhem samen, genaamd Plus12. “De mede-eigenaar van dat bedrijf is een goede vriend van me. Normaal werkt hij eigenlijk alleen voor grote bedrijven als Hema, Pon en de ANWB. Eigenlijk is het bureau dus te groot voor een paar wasstraten als die van ons.” Toch had Winterink regelmatig discussies met hen over zijn marketing en hoe het beter zou kunnen.

Zijn vriend deed een voorspelling. Als hij de marketing aan zijn vriend over zou laten, dan zou hij 12 procent meer auto’s gaan wassen. Een aardige uitdaging, vond ook Winterink. “Hij heeft speciale software voor die profielen, door zijn systemen kunnen we gerichte mailings sturen.” Bij de wasstraten van Winterink hangen sinds het partnership camera’s met kentekenherkenning, daarnaast werd een nieuwe website ontwikkeld.

De eerste afspraak was dat bij iedere extra wasbeurt een euro naar het marketingbureau zou gaan. “Wanneer we de verwachting zouden halen om 12 procent wassingen meer te realiseren, dan zou dat dus een mooie boterham voor zowel ons als voor het marketingbureau opleveren.” Het eerste jaar werd slechts 3 procent gehaald. Het tweede jaar kwam de teller wel uit op 12 procent. “We kunnen mensen door het kenteken gericht benaderen, hierdoor zijn mensen eerder geneigd om terug te komen.”

Slechte WinterWasWeken

De reden dat hij verder ging kijken naar andere acties was zijn deelname vorig jaar aan de WinterWasWeken van de Bovag. “De resultaten vielen enorm tegen, dit jaar hebben we er dan ook niet meer aan meegedaan. Uiteindelijk kreeg ik veertig unieke nog niet bij ons bekende adressen door de WinterWasWeken, echt bijna niks. Daardoor heb ik zelf een actie opgezet.” Uiteindelijk werden er volgens hem 13.000 vouchers gedownload via internet waarvan hij er 5000 terug kreeg. “Dat werkte dus al een heel stuk beter.”

Het verzamelen van gegevens werd wel echt een speerpunt in de bedrijfsvoering van de ondernemer uit Twente. “Door middel van het kentekenherkenningssyteem heb ik kunnen achterhalen dat de cijfers van Bovag over het gemiddelde aantal wassingen bij ons niet klopt.” Volgens hem is het zeker niet zo dat mensen gemiddeld acht keer per jaar de auto wassen in een carwash. “Ik houd nu nauwgezet cijfers bij en wij zien heel andere cijfers. Het gemiddelde is 3,5 keer per jaar, de helft komt zelfs maar één keer per jaar. Ons doel is nu om die helft een keer extra te laten wassen. Als dat lukt, komen er toch een substantieel aantal wassingen op jaarbasis bij. Daarvoor doen we nu zoveel met marketing”, legt Winterink uit.

Reuring

Zijn klanten weten volgens de ondernemer de vele acties wel te waarderen. “We krijgen enorm veel positieve reacties en niet alleen van de klanten, ook mijn personeel is een stuk gelukkiger.” De filmpjes maakte hij al een tijdje. Zo eens in de twee maanden probeert hij wat nieuws te verzinnen. “Het zorgt voor reuring, er gebeurt wat. Onlangs hadden we een actie met verse friet, dat werd ook weer zo leuk ontvangen.” Zijn werknemers maken bijna ruzie wie er in het volgende filmpje mag spelen.

Dat de acties positief ontvangen worden door zijn klanten getuigt uit het feit dat slechts weinig mensen zich uitschrijven voor de nieuwsbrief van het bedrijf. “We benaderen zo’n dertienduizend mensen inmiddels en na afloop melden vaak niet meer dan honderd mensen zich af. Ik vind dat best mooie cijfers. We zijn wel lekker bezig zo met het bedrijf.” Vijf jaar geleden had hij het naar eigen zeggen sowieso niet kunnen verzinnen. “De markt is enorm verandert, 20 procent van de wassingen verkoop ik al via internet, dat had ik nooit durven voorspellen.” Volgens hem komt het doordat mensen steeds mobieler zijn en naar aanbiedingen speuren op het internet.

Olympische Spelen

Dan de actie rondom de Olympische Spelen. “Hier kregen we echt veel leuke reacties op, ook van collega-carwashondernemers. We hebben gepoogd via Facebook zoveel mogelijk nieuwe unieke profielen te verzamelen voor onze marketingacties. Uiteindelijk kregen we zo’n tweeduizend reacties waarvan maar liefst vijftienhonderd nieuwe profielen. Een enorm succes, maar vijfhonderd vaste klanten deden mee. Daardoor hebben we dus veel nieuwe potentiële klanten verzameld.”

De filmpjes en acties zorgen volgens Winterink voor een positieve vibe binnen het bedrijf. “Het is niet eens zo heel ingewikkeld. Ik maak de filmpjes gewoon met mijn iPhone, vervolgens monteer ik ze zelf op mijn pc. Mijn personeelsleden maken bijna ruzie over wie in het volgende filmpje de hoofdrol krijgt”, zegt hij lachend. Voor het eerst zette hij het filmpje ook op LinkedIn. “Dat ga ik ook vaker doen, het filmpje is in korte tijd bijna zesduizend keer bekeken, de reacties zijn enkel lovend.”

Het filmpje in kwestie is hieronder te bewonderen:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.