Frank Vekemans, Washin7

Washin7: hoe de wasstraat uitgroeide tot een begrip in de regio

Ondernemer Frank Vekemans kwam zo’n zeven jaar geleden op het idee om een wasstraat te beginnen. Binnen no-time groeide de vestigingen van Washin7 uit tot een begrip in de regio’s waar hij actief is. Daarnaast behaalde de Brabantse ondernemer ook persoonlijke successen. Zo probeert hij als bestuurslid van Bovag Autowas- en Poetsbedrijven een bijdrage te leveren aan de verdere ontwikkeling van de carwashbranche. Hoe hij dit alles heeft bereikt? CarwashPro zocht hem op in Eindhoven en ging met hem in gesprek.

Vanaf zijn kantoor kijkt de ondernemer uit op zijn net nieuw gebouwde tweede lijn in zijn wasstraat in Eindhoven. “Het had wat voeten in de aarde, maar na zes maanden zijn de verbouwingen zo goed als klaar”, zegt hij. Achter hem staan twee ingelijste en gesigneerde PSV t-shirts. Daarover vertelt hij trots. “Alle spelers uit de selectie wassen hun auto hier bij mij in de wasstraat.” Het laat zien dat Washin7 uitgegroeid is tot een begrip in de wijde omgeving.

Familiebedrijf

De ondernemerszin van Vekemans gaat ver terug en begon met enkele andere bedrijven. “Ik was de vierde generatie in een groot familiebedrijf. We hadden een wasserij, een linnen- en kledingverhuurbedrijf en leverden diensten aan grote instellingen waaronder ziekenhuizen, verpleeghuizen en vakantieparken waaronder Center Parcs. In totaal hadden we 1200 mensen in dienst binnen verschillende bedrijven in België en Nederland.” In 2005 besloot hij uiteindelijk om alles van de hand te doen. Hij bleef nog wel enkele tijd directeur, totdat hij het tijd vond voor iets anders. “Eigenlijk wilde ik vooral weer ondernemen, creatief bezig zijn.”

Na lang te hebben nagedacht en verschillende branches te hebben bekeken, kwam hij bij het wassen van auto’s terecht. “Ik wilde niet terug naar de branche waarin ik eerst al mijn bedrijven had. Dan zou ik met mijn oude bedrijf moeten concurreren en dat was op alle vlakken marktleider, dat zag ik dus niet zitten. Vandaar dat ik eerst eens goed naar verschillende branches heb gekeken.” Weloverwogen maakte hij dus uiteindelijk zijn beslissing voor de carwashbranche. “Toen ik het thuis aan mijn vrouw Chantal vertelde, kwam ze niet meer bij van het lachen.”

Herkenbaarheid

Uiteindelijk trok zijn vrouw, na het horen van alle plannen, bij. Onderweg naar de wasstraat van Vekemans komen bezoekers over een bedrijventerrein waar meerdere wasgelegenheden te vinden zijn. Toch is het succes van zijn formule volgens hem wel te verklaren. “We bouwen dagelijks aan een concept, Washin7 is meer dan enkel en alleen je auto wassen. Voorop moest staan dat het concept vernieuwend moest zijn”, legt hij uit. Hij denkt zelf dat dit wel gelukt is.

Uit het gesprek blijkt dat de ondernemer niet over één nacht ijs is gegaan. Alles moest kloppen aan dit concept. De naam, het beeldmerk, de kleuren, overal werd over nagedacht. Een korte en krachtige naam in combinatie met het cijfer 7 is de keuze geworden. Aan het getal 7 worden volgens hem vele commerciële uitingen gekoppeld. “Ik ben zelf wel fan van namen met een cijfer, maar wilde niet een standaard combinatie zoals 2be of 4you. De zeven is voor mij en vele anderen een geluksgetal, dat en het feit dat het getal niet zo snel wordt gebruikt in de naamstelling maakte het perfect.” Ook wilde hij dat in de naam verwerkt zat wat het bedrijf doet. “Washin, indoor wassen, daar slaat de naam eigenlijk op. Het bekt lekker, is makkelijk te onthouden en commercieel ook heel sterk.”

Care for your car

Als laatste waren er dan nog de kleuren. “Het viel me op dat er zo ontzettend veel blauw wordt gebruikt in de branche. Ik wilde iets anders, iets vernieuwends en fris.” Uiteindelijk werd het dus oranje. Deze kleur zorgt niet alleen voor een fris logo op de buitenkant van zijn wasstraten. Ook in de wasstraat zelf moet het oranje van zijn huisstijl steeds meer te zien zijn. “De borstels bevatten oranje delen en de nieuwe vloer die ze hier onlangs in Eindhoven hebben gelegd, is zoals je kunt zien ook in het oranje uitgevoerd.” Hij was daar zo enthousiast over dat hij ook bij zijn oudere lijn de vloer opnieuw in het oranje gaat laten leggen.

Als motto hanteert de ondernemer de leuze; ‘Care for your car’. Met die pay-off is het personeel iedere dag bezig om een zo goed mogelijke service te verlenen. “De auto blijft voor veel mensen toch de heilige koe. Wij zijn daar mee bezig, we moeten vertrouwen scheppen bij de klant. Dat doen we onder andere met vriendelijk personeel. Onze missie is vervolgens samen te vatten in drie kernwoorden; kwaliteit, snelheid en beleving.” Zijn personeel moet daar iedere dag mee bezig zijn, want volgens Vekemans bepalen zij uiteindelijk hoe men de dienst van het wassen van de auto ervaren.

Wil je de rest van dit interview met de Eindhovense ondernemer lezen? Vraag dan voor donderdag een gratis proefnummer van TankPro Magazine aan of regel gelijk je abonnement voor een leuke prijs.

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.