WoW Carwash, Carwash, Las Vegas, Scott Wainwright

WoW Carwash verovert de markt met lange express-wasstraten

Een bezoek aan WoW Carwash in Las Vegas, is zeer indrukwekkend. Alles bij de wasgelegenheid is volgens de eigenaar ingesteld op het gemak van de klant. “Al wanneer je het terrein opkomt moet je het WoW-effect ervaren”, zegt eigenaar Scott Wainwright. Nog niet heel lang geleden stapte hij in de wereld van het autowassen en gelijk heeft hij grootse plannen in de voor hem redelijk nieuwe branche. “Ik word de grootste van Vegas, momenteel bouwen we aan nog een paar nieuwe wasstraten van ons merk.”   

Wainwright is afkomstig uit de vastgoedontwikkeling. Hij is de derde generatie in die tak van sport. In zijn zoektocht naar nieuwe markten kwam hij uiteindelijk uit bij het wassen van auto’s. CarwashPro zocht hem na een bezoek aan The Carwash Show in Vegas op en sprak met de ambitieuze ondernemer over zijn toekomstplannen. “Ik wil tien wasgelegenheden in Vegas binnen enkele jaren. Midden 2018 heb ik minstens zes grote wasstraatlocaties geopend”, zegt hij trots.

Vastgoed

De 46-jarige ondernemer verdiende zijn kapitaal in eerste instantie in de vastgoedsector. “Ik bouwde zo’n 230 woningen per jaar tot de markt crashte in 2007.” In dat jaar verkocht hij zijn bedrijf en startte hij in een andere tak van de huizenmarkt; het opknappen en doorverkopen van huizen. De ondernemer is inmiddels actief in verschillende branches en is altijd op zoek naar mogelijkheden om te investeren en geld te verdienen. “Zo kwam ik uiteindelijk uit bij carwash”, zegt hij.

De ervaring die Wainwright al had door het ondernemen in het vastgoed, zorgde ervoor dat hij ook uit de voeten kon in de wereld van het autowassen. “De werelden lijken wel een beetje op elkaar. Het gaat om het vinden van de geschikte locatie, dus grond, vervolgens het ontwikkelen van die grond en het managen van de locatie.” Vooral voor dat laatste, het vastgoedmanagement, heeft de ondernemer veel expertise in huis. “Ik heb een bedrijf met zo’n vijftig mensen die mijn vastgoed managen, de carwashes kunnen daar dus mooi bij.”

Onderscheiden

De ondernemer wilde het wel anders doen dan zijn concurrenten elders in Vegas. “Ik zag een gat in de markt, lange express-wasstraten zijn er nog niet echt in Vegas. Daarop wil ik me onderscheiden.” Hij doelt daarmee op het Amerikaanse express-model. Hierbij hoeft er in principe geen personeel bij de wasgelegenheid aanwezig te zijn. “Bij ons is dat wel het geval. Ik heb ten alle tijden drie mensen bij de carwash. Eén van de personeelsleden kan helpen bij het betalen en upsellen. Een ander helpt auto’s de wasstraat in te rijden en dan heb ik een soort vliegende keep.”

Tekst gaat door onder de foto

WoW Carwash, carwash, Vegas
Een medewerkster helpt ons de wasstraat in

Toen hij instapte en besloot om zich ook op de carwashmarkt te begeven, kwam hij erachter dat hij niet de enige was. “Het leek wel of iedereen de branche tegelijk ontdekte. Daarom besloot ik ook om zo snel mogelijk uit te breiden en echt een concept neer te zetten.” Volgens hem gaat het nog een drukke markt worden in Vegas. Hij houdt in de gaten hoeveel vergunningen door de gemeente worden uitgegeven om wasgelegenheden te beginnen. “Recentelijk werden er meer dan 36 vergunningen afgegeven. Gelukkig werk ik zelf ook hard aan uitbreiding van mijn locaties.”

Peilers

Wat WoW Carwash dan echt onderscheid van andere wasgelegenheden in Vegas? “Ik werk volgens drie peilers, te weten High-tech machines, milieubewustheid en toewijding aan de gemeenschap.” De ondernemer wil dat deze drie punten de vaste kernwaarden voor zijn bedrijf blijven vormen. “Op iedere locatie staan deze thema’s centraal.” De meer dan 45 meter lange wasstraat op de locatie die we bezoeken laat zien dat het qua machine wel goed zit. Trots showt Wainwright alle opties die zijn wasstraat heeft. Deze lopen uiteen van speciale regenboogshampoo tot een bijzondere velgen- en wielenborstel (een rol met verschillende lengtes die de hele velg en band meeneemt).

Tekst gaat door onder de foto 

WoW Carwash, Scott Wainwright, wasstraat, wielborstel
Wainwright laat de speciale wielborstel zien

De locatie zelf moet volgens hem schoon zijn en zo aanvoelen. “Ik ben gegaan voor een cleane uitstraling, een beetje zoals Apple. Het moet professioneel en strak aanvoelen. Door het vele glas dat we hebben gebruikt, is dat denk ik ook wel gelukt.” Verder is het voor hem heel belangrijk om verantwoord met het milieu om te gaan. “We willen mensen duidelijk maken dat het ook voor het milieu een stuk beter is om de auto bij de wasstraat te wassen en niet op straat. We recyclen 80 procent van al het water dat we gebruiken. Alleen achter in onze wasstraat gebruiken we vers water.”

Vorige week had WoW Carwash een speciale actie voor een lokale basisschool in de buurt. “De kinderen en ouders van school kregen van ons de kans om zoveel mogelijk mensen bij ons te laten wassen op de zaterdag. Voor iedereen die het bewijsje dat ze via de school kwamen, kreeg de school het grootste gedeelte van de opbrengst van de wassing. Op die manier hoeven ze niet zelf geld in te zamelen middels een emmer sop op straat, maar helpen wij op een duurzame manier mee om geld in te zamelen voor de school.” Het uiteindelijke opgehaalde bedrag weet hij niet precies meer, wel ging het om een stuk meer dan enkele tientjes. Het organiseren van dergelijke evenementen en het doen van sponsoring vormt de derde peiler voor de ondernemer.

Drukke locatie

Dat de locaties zo’n succes zijn, is volgens Wainwright het gevolg van verschillende factoren. Alvorens hij startte in de carwashbranche deed hij uitgebreid onderzoek. “Door middel van gedegen research, focusgroepen en interviews zijn we gaan inventariseren waar mensen nu precies behoefte aan hebben als het om het wassen van de auto aankomt.” Eén van de punten die uit zijn onderzoek kwam was dat mensen zo snel mogelijk de auto goed schoon willen, vandaar dat hij besloot om er een express-concept van te maken. Op een gemiddelde dag ontvangt WoW Carwash volgens hem zo’n 600 klanten per dag. In het weekend worden er dikwijls 1000 auto’s per dag gewassen.

Een publiekstrekker die zoals bij veel andere wasgelegenheden in Vegas op dezelfde manier voor extra klanten in de wasstraat zorgt, is het altijd gratis gebruik van de stofzuigers. “In mijn visie gaan mensen dat aan elkaar doorvertellen. Je hoeft niks bij me te kopen, toch kun je gratis je auto uitzuigen. Als die persoon zijn auto wil wassen dan zal hij eerder geneigd zijn om dat ook gelijk bij ons te doen.” Daarnaast kiest de ondernemer altijd heel precies de plaats voor een wasstraat. “Ik wil graag dicht bij winkels zitten. We kijken daarnaast goed hoeveel mensen er in een straal van 5 kilometer rondom de wasstraat wonen. Op de locatie waar we nu zijn ligt dat aantal rond de 130.000. Als ze één keer bij ons langskomen dan hebben we een nieuwe klant, daar gaan we vanuit.”

Investeren

De ondernemer is op het moment van schrijven met verschillende nieuwe wasstraatprojecten bezig. Voorlopig wordt vooral gewerkt aan wasstraten binnen Las Vegas. De ondernemer denkt er echter wel aan om in de toekomst zijn merk ook elders in de Amerika op de markt te zetten. “De merkervaring is daarbij belangrijk, die moet altijd hetzelfde zijn. Consistentie is het codewoord.” Iedere vier maanden moet er in de nabije toekomst een nieuwe wasgelegenheid gaan verschijnen met WoW Carwash op de gevel, dat is het nobel streven van de ondernemer.

Momenteel heeft hij twee wasstraten. Aan een derde locatie wordt gebouwd. Begin juli moet zijn derde locatie openen, nummer vier moet vervolgens rond november geopend worden. “In december starten we de bouw aan locatie nummer vijf, deze zal vermoedelijk in mei volgend jaar open gaan en dan zijn er ook al plannen voor de zesde locatie.” In totaal kost iedere locatie Wainwright zo’n 4 tot 4,5 miljoen dollar. De grond kost ongeveer een miljoen dollar per 4.000 vierkante meter (omgerekend van acre). “De grond rondom Vegas is heel erg duur en voor een mooie locatie heb je iets meer dan die 4.000 vierkante meter nodig.”

Iedere nieuwe locatie kost zo’n 4 tot 4,5 miljoen dollar

Naast de locaties zelf wordt veel geïnvesteerd in het juiste personeel. “De ervaring van de klant moet op alle locaties hetzelfde zijn. Dat is iets waarin we ons onderscheiden als express-wasstraat. Ondanks dat het eigenlijk zonder personeel zou kunnen draaien, hebben we toch iemand die helpt met het betalen en klanten vriendelijk begroet, een praatje maken is belangrijk.” Daarnaast is op alle locaties straks het personeel netjes en goed gekleed, allemaal in dezelfde outfit, want ook dat is volgens hem weer belangrijk voor de consistentie.

Tekst gaat door onder de foto

De manager helpt ons bij de aanschaf van een wasbeurt

Naast een general manager voor de carwash werkt hij samen met een general contractor. “In Californië, waar ik met een groot gedeelte van mijn andere bedrijven zit, doen we de bouw voornamelijk zelf. Hier in Las Vegas werk ik samen met een goede general contractor. Momentaal doen we gemiddeld vijf maanden over de bouw van een nieuwe wasstraat. Ik ben al aan het kijken naar de systemen en processen en hoe we deze verder kunnen optimaliseren.” Zijn uiteindelijke doel is om de bouwtijd met ongeveer een maand terug te brengen naar vier maanden per nieuwe wasstraat. Hij heeft er vertrouwen in dat het gaat lukken. “Iedere locatie gaat sneller.”

Kleine auto’s

Tijdens het gesprek met Wainwright valt wel op dat in zijn wasstraat weinig kleine auto’s worden gewassen. Iets dat redelijk algemeen bekend lijkt wordt bevestigd door hem: Amerikanen rijden vooral in echt grote auto’s. “Minder dan één procent van mijn klanten heeft een kleine auto, een Smart bijvoorbeeld.” Het wasresultaat bij deze auto’s is soms niet helemaal zoals de ondernemer het zou willen. “Doordat we vooral echt grote auto’s wassen, pick-ups en grote sedans, komen de borstels niet helemaal tot aan het linkerportier waardoor er net niet genoeg druk is om deze echt heel goed te wassen.” Volgens hem is de auto wel schoon, maar naar zijn maatstaven niet zoals hij het zou willen.

Lees ook:

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.