Ceccato, Alberto Kulovitz

Kullovitz wil Ceccato weer laten floreren in Europa

Na het faillissement van de Italiaanse carwashfabrikant Ceccato in 2012 is Alberto Kullovitz aangesteld om het bedrijf er weer bovenop te helpen. “Duitsland is voor ons een belangrijke markt”, zegt hij. Als Managing Director wil hij het merk verder uitbreiden als merk met een goede machine voor een goede prijs. In Italië is de fabrikant aan een opmars begonnen, tijd voor de rest van Europa.

Ondanks dat het bedrijf enkele jaren geleden failliet werd verklaard, zijn de machines van Ceccato over de hele wereld te vinden. “We hebben zelfs een fabriek in Brazilië”, vertelt de Managing Director van het bedrijf enthousiast. Onder het genot van een kop koffie, want zo doen Italianen dat, spreken we de baas van het bedrijf bij een Starbucks nabij het beursgebouw in Las Vegas. De Italianen komen kijken wat de concurrentie van plan is en zijn met een klein team afgereisd naar The Carwash Show. 

Grotere voet aan de grond

Kullovitz kwam bij het bedrijf met een heldere doelstelling. “We willen in Europa een grotere voet aan de grond krijgen, we moeten organisch groeien.” Aan de andere kant wil de voorman van het Italiaanse bedrijf wel geleidelijk en op een goede manier groeien, van het faillissement is geleerd. “We gaan eerst lopen voor we gaan rennen. De bedoeling is dat we met 20 procent groeien en dat gaat waarschijnlijk wel lukken.” Stiekem is hij naar Amerika gereisd om van de markt te leren. “We moeten de markt echt begrijpen, we hebben een tweede kans en die kunnen we niet verpesten.” 

Hij ziet kansen op de Noord-Amerikaanse markt, maar wil niet met een Europese machine komen. “Een auto in Europa is geen auto in Amerika, de markten verschillen enorm, daarom willen we kijken wat de mogelijkheden zijn.” Een jaar eerder kwam hij bij Ceccato als Managing Director. Hij werkte jaren eerder al een lange tijd voor het bedrijf, maar nam uiteindelijk afscheid. “In mei vorig jaar kon ik terugkomen in deze functie, dat was als een droom voor me.” Veel mensen verlieten door het faillissement het bedrijf en komen nu langzaam uit zichzelf weer terug. “Mensen willen weer bij ons werken, we behalen goede resultaten en dat werkt.” 

Top 3

Inmiddels is het merk bezig aan een flinke groei. In het thuisland Italië heeft het merk zich weer in de top 3 weten te knokken. “Verder doen we het goed in Spanje en in Frankrijk. Duitsland is nog een ander verhaal, daar hebben we zo’n 300 machines staan die willen we graag vervangen of upgraden. Het is wel een belangrijke markt voor ons, daar willen we graag groeien tussen de gevestigde Duitse merken”, legt hij uit. Aangezien service heel belangrijk is voor Ceccato is het belangrijk om ook een goede service-organisatie in Duitsland te krijgen.

De groei is volgens Kullovitz te danken aan het gemotiveerde team van zo’n vijftig mensen dat het bedrijf heeft. “Ieder heeft zijn eigen kwaliteiten. We stellen hoge targets, maar die halen we met z’n allen. We doen dit om het beste uit iedereen te krijgen.” Sinds het bedrijf in 2013 een doorstart maakte na een jaar uit de running te zijn geweest, moet weer worden geknokt om de markten terug te veroveren. Het bedrijf groeit momenteel met zo’n 20 procent per jaar. “De markt groeit nog steeds en wij pakken die groei.”

Brazilië

Eén van de belangrijkste markten voor de producten is Brazilië. Daar staan zestig machines en is het merk al zo’n 40 jaar actief. “Mensen gaan er niet naar de carwash, ze wassen bij de Ceccato, dat is de standaard daar voor veel mensen.” Ook op het gebied van truckwashes en buswashes is het bedrijf heel groot. “We hebben meer dan twintig mensen werken in onze faciliteit in Brazilië. Daar maken we de producten voor het openbaar vervoer ook zelf.”

De markt in het Zuid-Amerikaanse land is volgens hem wel een speciale. “We zijn echt gespecialiseerd in het trein- en busgedeelte. De laatste jaren heeft het land echter wel te kampen met economische problemen, er wordt een stuk minder geïnvesteerd dan voorheen.” De markt is daardoor volgens hem wat kleiner geworden, eigenlijk geldt dat voor de hele Zuid-Amerikaanse markt. “Toch zien we langzaam aan verbeteringen. We hebben onlangs een grote order gehad uit Argentinië, tien nieuwe buswashmachines.”

Tenders

De fabrikant heeft afgelopen jaren hele goede zaken gedaan op de tankstationmarkt. In verschillende landen zijn merken die als machine Ceccato voeren. “We winnen vaak tenders en dat is een goed teken. Oliemaatschappijen stellen hoge eisen, als je dan wint is het wel een goede bevestiging van de kwaliteit. We blijven onszelf door mee te doen aan tenders testen ten opzichte van de concurrent. We kunnen gelukkig met onze machines meedoen voor een goede prijs.”

In 2009 groeide het bedrijf hard, te hard. Toen de crisis eenmaal inzette ging het bedrijf ten onder. De bedrijfsstructuur werd veranderd. “We strooien zaden en die beginnen nu te groeien. De nummers zijn nog gelimiteerd maar het gaat de goede kant op.” Hij is vooral trots op het contract dat Ceccato heeft met het staatsoliebedrijf in Italië, ENI. In Nederland levert de fabrikant de machines aan Gulf.

Software

Twee punten zijn volgens hem heel belangrijk. Als eerste is er de standaardsoftware, deze gaat volgens hem een stuk verder dan bij de meeste bedrijven. “Wij zijn de enige die standaardsoftware leveren waarop wij mee kunnen kijken, daardoor kunnen we fouten vaak al oplossen voor de ondernemer er ook maar weet van heeft, andere leveranciers hebben dergelijke systemen ook, maar nog nergens is het de standaard.”

De wachttijd is volgens hem ook heel belangrijk. Doordat er snelle programma’s gedraaid kunnen worden met een goed resultaat, ontstaan er minder snel wachttijden bij de roll-over. “Als er drie mensen wachten bij een machine dan rijden mensen de wasgelegenheid voorbij. Wij werken aan de optimalisatie van onze wasprogramma’s. We zijn met het beste programma van 6,20 minuten naar iets minder dan 5 minuten gegaan.” Volgens hem scheelt dat zeker in een druk weekend heel erg veel. Er kunnen meer auto’s worden gewassen waarmee de omzet weer omhoog gaat. 

Robuuste machine

Hetgeen waar het merk toch wel om bekend staat is de robuustheid van de roll-overs. “Onze producten zijn misschien minder shiny dan die van de meeste concurrenten, maar ze gaan lang mee zijn robuust en betrouwbaar met een esthetische touch. De machine moet gewoon goed zijn.” In het verleden werden machines nog wel eens teruggekocht volgens hem. Hierbij waren de frames van alle machines na 20 jaar te hebben buitengestaan nog steeds goed.”

Een machine die het volgens hem heel erg goed doet is de roll-over in een speciale black edition. “Toen deze op de markt kwam was iedereen eerst heel sceptisch, een zwarte machine ziet er ook wel heel raar uit. Toch is het nu ons best verkopende model. Op 50 procent van de modellen die we in Frankrijk verkopen zit de zwarte kleur.” 

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kullovitz wil Ceccato weer laten floreren in Europa | CarwashPro
Ceccato, Alberto Kulovitz

Kullovitz wil Ceccato weer laten floreren in Europa

Na het faillissement van de Italiaanse carwashfabrikant Ceccato in 2012 is Alberto Kullovitz aangesteld om het bedrijf er weer bovenop te helpen. “Duitsland is voor ons een belangrijke markt”, zegt hij. Als Managing Director wil hij het merk verder uitbreiden als merk met een goede machine voor een goede prijs. In Italië is de fabrikant aan een opmars begonnen, tijd voor de rest van Europa.

Ondanks dat het bedrijf enkele jaren geleden failliet werd verklaard, zijn de machines van Ceccato over de hele wereld te vinden. “We hebben zelfs een fabriek in Brazilië”, vertelt de Managing Director van het bedrijf enthousiast. Onder het genot van een kop koffie, want zo doen Italianen dat, spreken we de baas van het bedrijf bij een Starbucks nabij het beursgebouw in Las Vegas. De Italianen komen kijken wat de concurrentie van plan is en zijn met een klein team afgereisd naar The Carwash Show. 

Grotere voet aan de grond

Kullovitz kwam bij het bedrijf met een heldere doelstelling. “We willen in Europa een grotere voet aan de grond krijgen, we moeten organisch groeien.” Aan de andere kant wil de voorman van het Italiaanse bedrijf wel geleidelijk en op een goede manier groeien, van het faillissement is geleerd. “We gaan eerst lopen voor we gaan rennen. De bedoeling is dat we met 20 procent groeien en dat gaat waarschijnlijk wel lukken.” Stiekem is hij naar Amerika gereisd om van de markt te leren. “We moeten de markt echt begrijpen, we hebben een tweede kans en die kunnen we niet verpesten.” 

Hij ziet kansen op de Noord-Amerikaanse markt, maar wil niet met een Europese machine komen. “Een auto in Europa is geen auto in Amerika, de markten verschillen enorm, daarom willen we kijken wat de mogelijkheden zijn.” Een jaar eerder kwam hij bij Ceccato als Managing Director. Hij werkte jaren eerder al een lange tijd voor het bedrijf, maar nam uiteindelijk afscheid. “In mei vorig jaar kon ik terugkomen in deze functie, dat was als een droom voor me.” Veel mensen verlieten door het faillissement het bedrijf en komen nu langzaam uit zichzelf weer terug. “Mensen willen weer bij ons werken, we behalen goede resultaten en dat werkt.” 

Top 3

Inmiddels is het merk bezig aan een flinke groei. In het thuisland Italië heeft het merk zich weer in de top 3 weten te knokken. “Verder doen we het goed in Spanje en in Frankrijk. Duitsland is nog een ander verhaal, daar hebben we zo’n 300 machines staan die willen we graag vervangen of upgraden. Het is wel een belangrijke markt voor ons, daar willen we graag groeien tussen de gevestigde Duitse merken”, legt hij uit. Aangezien service heel belangrijk is voor Ceccato is het belangrijk om ook een goede service-organisatie in Duitsland te krijgen.

De groei is volgens Kullovitz te danken aan het gemotiveerde team van zo’n vijftig mensen dat het bedrijf heeft. “Ieder heeft zijn eigen kwaliteiten. We stellen hoge targets, maar die halen we met z’n allen. We doen dit om het beste uit iedereen te krijgen.” Sinds het bedrijf in 2013 een doorstart maakte na een jaar uit de running te zijn geweest, moet weer worden geknokt om de markten terug te veroveren. Het bedrijf groeit momenteel met zo’n 20 procent per jaar. “De markt groeit nog steeds en wij pakken die groei.”

Brazilië

Eén van de belangrijkste markten voor de producten is Brazilië. Daar staan zestig machines en is het merk al zo’n 40 jaar actief. “Mensen gaan er niet naar de carwash, ze wassen bij de Ceccato, dat is de standaard daar voor veel mensen.” Ook op het gebied van truckwashes en buswashes is het bedrijf heel groot. “We hebben meer dan twintig mensen werken in onze faciliteit in Brazilië. Daar maken we de producten voor het openbaar vervoer ook zelf.”

De markt in het Zuid-Amerikaanse land is volgens hem wel een speciale. “We zijn echt gespecialiseerd in het trein- en busgedeelte. De laatste jaren heeft het land echter wel te kampen met economische problemen, er wordt een stuk minder geïnvesteerd dan voorheen.” De markt is daardoor volgens hem wat kleiner geworden, eigenlijk geldt dat voor de hele Zuid-Amerikaanse markt. “Toch zien we langzaam aan verbeteringen. We hebben onlangs een grote order gehad uit Argentinië, tien nieuwe buswashmachines.”

Tenders

De fabrikant heeft afgelopen jaren hele goede zaken gedaan op de tankstationmarkt. In verschillende landen zijn merken die als machine Ceccato voeren. “We winnen vaak tenders en dat is een goed teken. Oliemaatschappijen stellen hoge eisen, als je dan wint is het wel een goede bevestiging van de kwaliteit. We blijven onszelf door mee te doen aan tenders testen ten opzichte van de concurrent. We kunnen gelukkig met onze machines meedoen voor een goede prijs.”

In 2009 groeide het bedrijf hard, te hard. Toen de crisis eenmaal inzette ging het bedrijf ten onder. De bedrijfsstructuur werd veranderd. “We strooien zaden en die beginnen nu te groeien. De nummers zijn nog gelimiteerd maar het gaat de goede kant op.” Hij is vooral trots op het contract dat Ceccato heeft met het staatsoliebedrijf in Italië, ENI. In Nederland levert de fabrikant de machines aan Gulf.

Software

Twee punten zijn volgens hem heel belangrijk. Als eerste is er de standaardsoftware, deze gaat volgens hem een stuk verder dan bij de meeste bedrijven. “Wij zijn de enige die standaardsoftware leveren waarop wij mee kunnen kijken, daardoor kunnen we fouten vaak al oplossen voor de ondernemer er ook maar weet van heeft, andere leveranciers hebben dergelijke systemen ook, maar nog nergens is het de standaard.”

De wachttijd is volgens hem ook heel belangrijk. Doordat er snelle programma’s gedraaid kunnen worden met een goed resultaat, ontstaan er minder snel wachttijden bij de roll-over. “Als er drie mensen wachten bij een machine dan rijden mensen de wasgelegenheid voorbij. Wij werken aan de optimalisatie van onze wasprogramma’s. We zijn met het beste programma van 6,20 minuten naar iets minder dan 5 minuten gegaan.” Volgens hem scheelt dat zeker in een druk weekend heel erg veel. Er kunnen meer auto’s worden gewassen waarmee de omzet weer omhoog gaat. 

Robuuste machine

Hetgeen waar het merk toch wel om bekend staat is de robuustheid van de roll-overs. “Onze producten zijn misschien minder shiny dan die van de meeste concurrenten, maar ze gaan lang mee zijn robuust en betrouwbaar met een esthetische touch. De machine moet gewoon goed zijn.” In het verleden werden machines nog wel eens teruggekocht volgens hem. Hierbij waren de frames van alle machines na 20 jaar te hebben buitengestaan nog steeds goed.”

Een machine die het volgens hem heel erg goed doet is de roll-over in een speciale black edition. “Toen deze op de markt kwam was iedereen eerst heel sceptisch, een zwarte machine ziet er ook wel heel raar uit. Toch is het nu ons best verkopende model. Op 50 procent van de modellen die we in Frankrijk verkopen zit de zwarte kleur.” 

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.