privacy, computer, AVG

Kleine carwashbedrijven krijgen niet meteen boete bij overtreden privacywet

Kleine wasgelegenheden die nog niet goed voorbereid zijn op de nieuwe Europese privacyregels, hoeven niet direct te vrezen voor een boete. Alle bedrijven moeten officieel vanaf vandaag voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), maar volgens minister Sander Dekker van Rechtsbescherming hoeven kleinere organisaties zich niet meteen zorgen te maken.

Dat meldt de NOS donderdagochtend. Minister Dekker zegt dat er in het begin schappelijk wordt omgegaan met de nieuwe Europese privacywet. Dekker denkt niet dat de Autoriteit Persoonsgegevens meteen boetes gaat uitdelen bij kleine organisaties. Bij hen bestaan nog veel vragen over de gevolgen van de nieuwe Europese wet.

Handhaving

“Als je er nu mee bezig bent, zal het echt niet zo zijn dat op 26 mei de autoriteit meteen op de stoep staat”, zegt Dekker. Het probleem ligt eerder bij de grotere organisaties die erg onzorgvuldig zijn. “Als grote bedrijven er met de pet naar gooien en jouw of mijn gegevens op straat liggen, dan hebben zij echt een probleem.”

Vanaf vrijdag kunnen burgers klachten indienen bij Autoriteit Persoonsgegevens over bedrijven die de nieuwe wet niet naleven. De autoriteit, die moet toezien op de handhaving van de wet, klaagt tegelijkertijd dat er te weinig geld en personeel beschikbaar is om de nieuwe wet goed te controleren. De minister is niet van plan om op korte termijn extra geld beschikbaar te stellen aan de autoriteit. Dekker wil volgens de NOS eerst wachten tot ‘het stof is neergedaald’ en dan pas kijken of er extra geld nodig is voor die controle.

Zzp’ers

Ook ZZP Nederland bevestigt dat zelfstandigen niet meteen een boete hoeven te vrezen. “Maar het is wel belangrijk dat ze eraan werken. Maak je geen zorgen, maar maak wel af waar je mee bezig bent”, aldus Frank Alfrink tegenover het ANP. “Mensen dachten: dit geldt niet voor ons, dit is voor de grote jongens. Ze vragen ons: ‘Moet ik hier ook wat mee?’ Er is geen ander antwoord dan ja. Veel zzp’ers voldoen nog niet aan de regels. Ik hoop een op de tien, maar ik vrees acht op de tien.”

De Autoriteit laat in een reactie aan het ANP weten dat de regels voor iedereen gelden, maar ”we zullen niet direct naar de bakker of slager op de hoek gaan. We zijn een redelijke toezichthouder”.

‘Zwaar onderschat’

Uit onderzoek van PwC bleek afgelopen week dat slechts 42 procent van de middelgrote organisaties in Nederland klaar is voor de strengere privacyregels. Opvallend genoeg voldoen veel organisaties ook niet aan de oude wet. Zo houdt slechts de helft van de respondenten een overzicht bij van datalekken, ook al is dit sinds 2016 verplicht. Verder blijkt uit het onderzoek van PwC dat ondernemers het gebrek aan voldoende mankracht, kennis en budget als grootste struikelblok zien om te voldoen aan de AVG.

De Europese wet heeft grote gevolgen voor de verwerking en bescherming van persoonsgegevens. Consumenten krijgen onder meer inzicht in de verwerkingen van persoonsgegevens en datastromen. Volgens Bram van Tiel van PwC hebben veel organisaties de voorbereidingstijd en technische aanpassingen zwaar onderschat. Van Tiel: “Ze hadden een jaar geleden nog geen flauw benul wat er precies moest gebeuren. Bij veel organisaties bleek het in kaart brengen van alle persoonsgegevens, waar ze precies opgeslagen waren en wie er toegang tot had al een flinkere kluif dan vooraf ingeschat.”

Lees ook: Nieuwe privacywet treft ook de carwashbranche

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.