Remco van Wijck, Ma-Fra, cabrio, wasbox

‘Schoonmaken van cabriodak vormt grote kans voor carwashes’

Het echt goed reinigen van een cabriodak, het zou zo maar een mooie nieuwe extra dienst kunnen vormen in de wasstraat. “Veel wasgelegenheden laten dit soort kansen onbenut”, zegt Remco van Wijck, specialist in het poetsen van auto’s. De zomer is begonnen waardoor veel cabrio’s weer uit de winterstalling worden gehaald. Schimmel op zo’n dak is volgens hem echt een dooddoener, daarom toont hij CarwashPro hoe het best een cabriodak schoongemaakt kan worden en dat is nog niet eens zo moeilijk als het klinkt.

Goed spoelen is volgens Van Wijck het belangrijkst. In een wasbox bij Carwash Capelle vlakbij Rotterdam, gebruikt hij de speciale producten van het Italiaanse Ma-Fra om het groen en dof geworden stoffen cabriodak weer van kleur te voorzien. Op een warme zomerdag begint hij allereerst met het uitgebreid afspoelen van het dak, ook daar heeft hij zo zijn technieken voor.

Strepen

Waar het volgens hem bij veel mensen fout gaat in de wasbox is de eerste stap, het spoelen. “Je ziet vaak cabrio Mini’s en Fiat’s met rare kleurverschillen op het dak, op dat moment weet je al, deze persoon heeft de hogedruk straal veel te dicht op de cabriokap gehouden. Daar gaat het echt mis. Als je het ene stuk spuit met een afstand van 4 cm en het andere op 8 cm dan krijg je strepen en kleurverschil”, zegt hij.

Het spoelen zelf is wel een belangrijke stap verwijst hij naar een theedoek. “Een cabriodak is van stof, je kunt het zien als een theedoek. Een vochtige theedoek neemt makkelijker iets op dan een droge. Daarom doen we ook spullen in een wasmachine. Om het schoon te krijgen moet het eerst nat zijn.” Het product dat Van Wijck vervolgens gebruikt is een bekledingsreiniger van Ma-Fra. In een speciale spuitfles wordt het geconcentreerde product vermengd met water. “Met 1 op 10 is het heel geconcentreerd. Met een vaatje van het product kun je 90 liter schoonmaakproduct maken. Het speciale flesje geeft per product aan hoeveel water en hoeveel van het product erin moet.”

Remco van Wijck, Ma-Fra, cabrio, wasbox
Van Wijck vult het speciale flesje met voornamelijk water

Borstelen

Als hij begint met het inzepen van het dak komt er een frisse geur vrij. Volgens hem is het logisch aangezien het product normaliter ook voor het textiel in de auto wordt gebruikt. Omdat het dak van de auto die we hebben meegenomen op sommige plekken nogal groen is, gebruikt hij een sterker middeltje. “We hebben een multi-purpose cleaner om het mos te doden. Het is een schimmel dus aandacht is extra nodig op de groene plekken.” Hij zeept het dak flink in voor hij met de borstel aan de slag gaat.

“Ik gebruik een speciale, zachte borstel. Deze is net zo zacht als de borstels in een wasstraat. Als ik een borstel met harde haren zou gebruiken, dan zou ik vezel die we zojuist met het water hebben opengezet, kapot maken.” De groene plekken vormen een klein probleem volgens hem. “We moeten er een paar keer met de borstel en het product overheen om een goed resultaat kunnen krijgen”, zegt hij terwijl hij enthousiast doorgaat met poetsen. Normaal kost het schoonmaken van een vies dak anderhalf tot twee uur.

Remco van Wijck, Ma-Fra, cabrio, wasbox
Met de zachte borstel komt hij in alle hoeken en gaatjes

Extra service

Van Wijck denkt dat het poetsen van dergelijke daken in de loze uurtjes een perfecte manier zou kunnen zijn om in de zomer extra omzet te genereren. “Je bent er dan ongeveer anderhalf uur mee bezig maar in de loze uurtjes zou het wel extra traffic creëren.” Datzelfde geldt volgens hem voor het herstellen van kleine krasjes en het polijsten. “Zien doet verlangen”, zegt hij lachend. Het schoonmaken van een dak kan zo’n €75 opleveren in anderhalf uur. “Uiteraard moet je het niet vrijdagmiddag om 16:00 uur gaan doen, dan is alle capaciteit in de wasstraat nodig.”

Aan de andere kant denkt hij dat poetsen en het verwijderen van krasjes sowieso een markt is die echt door carwashes zou moeten worden aangewend. “Veel consumenten nemen de stap naar een poetsbedrijf niet zo snel. Bij sommigen heeft het zelfs een negatief imago. Toch denk ik dat er wel veel mensen voor in zouden zijn, zeker het verwijderen van een krasje zou het goed kunnen doen. Als je 50.000 wassingen doet, heb je evenzoveel potentiële klanten voor het poetsgedeelte”, aldus Van Wijck.

Hetzelfde geldt volgens hem ook voor het aanbieden van extra producten als luchtverfrissers en poetsdoeken. “Ok, het is wellicht tientjeswerk maar stel je verkoopt er een aantal op de zaterdag, het is allemaal extra omzet. Vooral de tuningjongens zijn zuinig op de auto en maken vaak gebruik van een extra poetsdoek.” Terwijl hij dit zegt wordt er toevallig net een doek verkocht aan iemand met een gepimpte wagen. “Hier zie je wel, zo makkelijk gaat het.” De carwash moet volgens hem echt breder. Er zouden meer diensten moeten worden verleend. “Er is niet eens veel ruimte voor nodig, maak een plek vrij van 10 bij 10 meter en je hebt al een poetsruimte. In een carwash is dat niks.” Wat het volgens hem wel wat lastiger maakt is het vinden van geschikt personeel. “Je moet wel de juiste poetser weten te vinden en ook bij je bedrijf weten te houden om het tot een succes te maken.”

Finishing touch

Terug naar de auto want het dak is nog altijd niet helemaal klaar. Alle kiertjes en hoekjes worden door Van Wijck flink aangepakt. Plekjes op het dak die me nog nooit waren opgevallen, worden ontdaan van de groene vervuiling. Alle kiertjes worden tot in detail aangepakt. “Dan denk je dat je veel en goed gespoeld hebt. Zoals je kunt zien komt er nog steeds sop uit de stof. Het nadeel daarvan is dat sop heel vettig is en daardoor vuil aantrekt.” Spoelen is ook in deze fase weer cruciaal. Volgens hem staan mensen met een cabrio vaak niet stil bij het belang van een goede reiniging. “Het dak slijt minder snel en gaat schoon een stuk langer mee als het minimaal eens per jaar goed wordt onderhouden.”

Nadat al het sop en al het vuil uit de diepe poriën van de stof zijn verwijderd, wordt het dak geïmpregneerd met een speciale spray genaamd Idrostop. “Dit spul zorgt ervoor dat water daadwerkelijk wordt afgestoten. Het gebeurd door middel van Nanotechnologie. Twee keer over het hele dak gaan, zorgt ervoor dat het dak niet meer vuil wordt.” Naar aanleiding van de foto die we de dag tijdens het poetsen maken, stromen reacties van geïnteresseerden via Facebook gelijk binnen. “Zoals je ziet er zijn meer mensen met een cabrio en hetzelfde probleem. Eigenlijk zou zo’n dak één keer per jaar goed moeten worden gereinigd en waar kan dat nou beter dan bij de eigen vertrouwde carwash”, besluit hij.

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Schoonmaken van cabriodak vormt grote kans voor carwashes’ | CarwashPro
Remco van Wijck, Ma-Fra, cabrio, wasbox

‘Schoonmaken van cabriodak vormt grote kans voor carwashes’

Het echt goed reinigen van een cabriodak, het zou zo maar een mooie nieuwe extra dienst kunnen vormen in de wasstraat. “Veel wasgelegenheden laten dit soort kansen onbenut”, zegt Remco van Wijck, specialist in het poetsen van auto’s. De zomer is begonnen waardoor veel cabrio’s weer uit de winterstalling worden gehaald. Schimmel op zo’n dak is volgens hem echt een dooddoener, daarom toont hij CarwashPro hoe het best een cabriodak schoongemaakt kan worden en dat is nog niet eens zo moeilijk als het klinkt.

Goed spoelen is volgens Van Wijck het belangrijkst. In een wasbox bij Carwash Capelle vlakbij Rotterdam, gebruikt hij de speciale producten van het Italiaanse Ma-Fra om het groen en dof geworden stoffen cabriodak weer van kleur te voorzien. Op een warme zomerdag begint hij allereerst met het uitgebreid afspoelen van het dak, ook daar heeft hij zo zijn technieken voor.

Strepen

Waar het volgens hem bij veel mensen fout gaat in de wasbox is de eerste stap, het spoelen. “Je ziet vaak cabrio Mini’s en Fiat’s met rare kleurverschillen op het dak, op dat moment weet je al, deze persoon heeft de hogedruk straal veel te dicht op de cabriokap gehouden. Daar gaat het echt mis. Als je het ene stuk spuit met een afstand van 4 cm en het andere op 8 cm dan krijg je strepen en kleurverschil”, zegt hij.

Het spoelen zelf is wel een belangrijke stap verwijst hij naar een theedoek. “Een cabriodak is van stof, je kunt het zien als een theedoek. Een vochtige theedoek neemt makkelijker iets op dan een droge. Daarom doen we ook spullen in een wasmachine. Om het schoon te krijgen moet het eerst nat zijn.” Het product dat Van Wijck vervolgens gebruikt is een bekledingsreiniger van Ma-Fra. In een speciale spuitfles wordt het geconcentreerde product vermengd met water. “Met 1 op 10 is het heel geconcentreerd. Met een vaatje van het product kun je 90 liter schoonmaakproduct maken. Het speciale flesje geeft per product aan hoeveel water en hoeveel van het product erin moet.”

Remco van Wijck, Ma-Fra, cabrio, wasbox
Van Wijck vult het speciale flesje met voornamelijk water

Borstelen

Als hij begint met het inzepen van het dak komt er een frisse geur vrij. Volgens hem is het logisch aangezien het product normaliter ook voor het textiel in de auto wordt gebruikt. Omdat het dak van de auto die we hebben meegenomen op sommige plekken nogal groen is, gebruikt hij een sterker middeltje. “We hebben een multi-purpose cleaner om het mos te doden. Het is een schimmel dus aandacht is extra nodig op de groene plekken.” Hij zeept het dak flink in voor hij met de borstel aan de slag gaat.

“Ik gebruik een speciale, zachte borstel. Deze is net zo zacht als de borstels in een wasstraat. Als ik een borstel met harde haren zou gebruiken, dan zou ik vezel die we zojuist met het water hebben opengezet, kapot maken.” De groene plekken vormen een klein probleem volgens hem. “We moeten er een paar keer met de borstel en het product overheen om een goed resultaat kunnen krijgen”, zegt hij terwijl hij enthousiast doorgaat met poetsen. Normaal kost het schoonmaken van een vies dak anderhalf tot twee uur.

Remco van Wijck, Ma-Fra, cabrio, wasbox
Met de zachte borstel komt hij in alle hoeken en gaatjes

Extra service

Van Wijck denkt dat het poetsen van dergelijke daken in de loze uurtjes een perfecte manier zou kunnen zijn om in de zomer extra omzet te genereren. “Je bent er dan ongeveer anderhalf uur mee bezig maar in de loze uurtjes zou het wel extra traffic creëren.” Datzelfde geldt volgens hem voor het herstellen van kleine krasjes en het polijsten. “Zien doet verlangen”, zegt hij lachend. Het schoonmaken van een dak kan zo’n €75 opleveren in anderhalf uur. “Uiteraard moet je het niet vrijdagmiddag om 16:00 uur gaan doen, dan is alle capaciteit in de wasstraat nodig.”

Aan de andere kant denkt hij dat poetsen en het verwijderen van krasjes sowieso een markt is die echt door carwashes zou moeten worden aangewend. “Veel consumenten nemen de stap naar een poetsbedrijf niet zo snel. Bij sommigen heeft het zelfs een negatief imago. Toch denk ik dat er wel veel mensen voor in zouden zijn, zeker het verwijderen van een krasje zou het goed kunnen doen. Als je 50.000 wassingen doet, heb je evenzoveel potentiële klanten voor het poetsgedeelte”, aldus Van Wijck.

Hetzelfde geldt volgens hem ook voor het aanbieden van extra producten als luchtverfrissers en poetsdoeken. “Ok, het is wellicht tientjeswerk maar stel je verkoopt er een aantal op de zaterdag, het is allemaal extra omzet. Vooral de tuningjongens zijn zuinig op de auto en maken vaak gebruik van een extra poetsdoek.” Terwijl hij dit zegt wordt er toevallig net een doek verkocht aan iemand met een gepimpte wagen. “Hier zie je wel, zo makkelijk gaat het.” De carwash moet volgens hem echt breder. Er zouden meer diensten moeten worden verleend. “Er is niet eens veel ruimte voor nodig, maak een plek vrij van 10 bij 10 meter en je hebt al een poetsruimte. In een carwash is dat niks.” Wat het volgens hem wel wat lastiger maakt is het vinden van geschikt personeel. “Je moet wel de juiste poetser weten te vinden en ook bij je bedrijf weten te houden om het tot een succes te maken.”

Finishing touch

Terug naar de auto want het dak is nog altijd niet helemaal klaar. Alle kiertjes en hoekjes worden door Van Wijck flink aangepakt. Plekjes op het dak die me nog nooit waren opgevallen, worden ontdaan van de groene vervuiling. Alle kiertjes worden tot in detail aangepakt. “Dan denk je dat je veel en goed gespoeld hebt. Zoals je kunt zien komt er nog steeds sop uit de stof. Het nadeel daarvan is dat sop heel vettig is en daardoor vuil aantrekt.” Spoelen is ook in deze fase weer cruciaal. Volgens hem staan mensen met een cabrio vaak niet stil bij het belang van een goede reiniging. “Het dak slijt minder snel en gaat schoon een stuk langer mee als het minimaal eens per jaar goed wordt onderhouden.”

Nadat al het sop en al het vuil uit de diepe poriën van de stof zijn verwijderd, wordt het dak geïmpregneerd met een speciale spray genaamd Idrostop. “Dit spul zorgt ervoor dat water daadwerkelijk wordt afgestoten. Het gebeurd door middel van Nanotechnologie. Twee keer over het hele dak gaan, zorgt ervoor dat het dak niet meer vuil wordt.” Naar aanleiding van de foto die we de dag tijdens het poetsen maken, stromen reacties van geïnteresseerden via Facebook gelijk binnen. “Zoals je ziet er zijn meer mensen met een cabrio en hetzelfde probleem. Eigenlijk zou zo’n dak één keer per jaar goed moeten worden gereinigd en waar kan dat nou beter dan bij de eigen vertrouwde carwash”, besluit hij.

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.