Cameron Alleman, carwash, wasstraat,

‘In plaats van te feesten was ik bezig met mijn eerste carwash’

De Amerikaanse Cameron Alleman is 23 als hij zijn eigen wasstraat koopt. Van kleins af aan droomde hij er al van om een eigen onderneming te hebben. Uiteindelijk ziet hij een kans die hij met beide handen grijpt. Het resultaat: een groeiende onderneming met aan het roer een enthousiaste jonge ondernemer. “Terwijl veel leeftijdsgenoten flink aan het feesten waren en bier dronken, was ik in mijn hoofd al sinds mijn zestiende bezig met een eigen onderneming”, legt hij CarwashPro uit.

Zijn 40 meter lange wasgelegenheid is gevestigd in Mechanicsburg in de Amerikaanse staat Pennsylvania en opereert onder de naam Mermaid Car Wash. Vanwege zijn leeftijd liep Alleman tegen best was barrières aan. “De bank wilde me niet zomaar even bijna een miljoen dollar lenen. Nu heeft dat waarschijnlijk niet specifiek iets met mijn leeftijd te maken aangezien iedere ondernemer een businessplan nodig heeft, maar ik lag wel extra onder een vergrootglas”, vertelt hij.

Nieuwbouw

In eerste instantie had Alleman het idee om een nieuwe wasstraat te bouwen. “Op mijn 22ste kwam ik op het idee om een carwash te beginnen. Ik dacht dat het wel een goede investering zou kunnen zijn en daarnaast leek het me een leuke business om in te opereren.” Hij begon zijn research in de branche en zocht uit wat het precies kostte qua machines en materialen. Een uitgebreid businessplan was het resultaat.

“Ik vond een enorm mooi stuk land van bijna 4000 vierkante meter aan een hele drukke doorgaande weg. De plek was echt perfect.” Helaas voor hem werden hij en de eigenaar van het perceel het niet eens over de prijs. Toen hij daar eenmaal achter kwam kon hij weer terug naar de tekentafel, op zoek naar een ander stuk land om zijn wasstraat op te bouwen. “Uiteindelijk nam ik contact op met de distributeur waar ik de machine en chemie wilde kopen, alles moest even wachten. Enkele weken later namen ze contact met me op: niet ver van mijn zoekgebied stond een wasstraat te koop.”

Verknocht

Hij raakte geïnteresseerd aangezien het volgens zijn distributeur om een mooie, goed onderhouden locatie ging. Daarnaast was de prijs zeer redelijk. “Ik maakte een afspraak met de eigenaar van de carwash en de makelaar. Ik was na de rondleiding meteen verknocht. Ik was zo enthousiast dat ik meteen de plannen omgooide.” Hij moest zijn ondernemersplan flink omschrijven, van een nieuwbouwlocatie naar de koop van een bestaande wasstraat. Het duurde na het indienen van de plannen meer dan vier maanden voor de bank het groene licht gaf. Begin maart 2018 werd hij carwashondernemer.

Het feit dat de grond en het vastgoed redelijk van waarde waren, gaf de doorslag voor de bank. Inmiddels is de jonge ondernemer gesetteld en wordt er voorzichtig naar de toekomst gekeken. “We hebben nog geen nieuwe machines of dergelijke gekocht, momenteel zijn we vooral bezig met kleine upgrades.” Zo heeft hij wat led-lichten geïnstalleerd en kijkt hij welke evenementen wel en niet werken bij zijn carwash. Wat verder opvalt is het aantal vendingmachines op zijn terrein. In totaal staan er 30.

Goede cijfers

Alleman’s focus ligt momenteel volledig op de groei van zijn eerste wasgelegenheid. Wellicht komt daar in de toekomst nog een locatie bij. “Over een paar jaar koop ik misschien nog wel een carwash”, zegt hij enthousiast. Eerst wil hij echter wel dat zijn huidige carwash het volle potentieel haalt. “Als ik terugkijk naar de drie afgelopen jaren dan hebben we het voorspelde aantal wassingen al overtroffen met 15 procent.” Waardoor de goede cijfers komen, durft hij niet precies te zeggen. “Het kan door het weer komen, we hebben echt goed weer gehad dit jaar. Eind van dit jaar denk ik dat we goed kunnen zien hoe we het echt doen.”

De ondernemer heeft er vol vertrouwen in dat er gegroeid kan worden met Mermaid Car Wash. Om dit te bereiken is hij actief bezig met marketing en adverteren. “We proberen momenteel om onze Unlimited Wash-aanmeldingen te laten stijgen. Dit doen we onder andere via onze Facebook. Binnenkort houden we een actie om te laten zien dat we onze klanten waarderen. We hebben dan verlotingen, geven kortingen en hebben een ijscowagen. We hopen dat mensen door onze acties de carwash leren kennen.”

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.