Christ, busje, camper,

Recordaantal caravans en campers: hoge roll-overs doen het goed

Nederland telt voor het eerst meer dan 550.000 caravans en campers. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Begin deze maand stond de teller op 437.442 caravans en 115.359 kampeerauto’s. “Deze voertuigen worden ook steeds vaker machinaal of in de wasbox gewassen”, zegt Pierre Krieger van carwashfabrikant Christ. Volgens hem verschijnen op steeds meer plaatsen in Nederland hogere roll-overs waar ook de campers gewassen kunnen worden.

De verkoop van nieuwe campers steeg dit jaar tot en met juni met 16,1 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2017, tot 1.461 exemplaren. De caravanverkoop bleef stabiel in vergelijking met het voorgaande jaar, op 4.426 stuks, oftewel tachtig minder (1,8 procent). “Qua aantal caravans per hoofd van de bevolking zijn we samen met Zweden de Europese koploper en waarschijnlijk zelfs van de wereld. Het aantal kampeerauto’s in Nederland is de afgelopen tien jaar verdubbeld en ook vouwwagens zijn weer helemaal terug van weggeweest. We zijn en blijven een op-en-top kampeerland”, vertelt Siewert Gorter, voorzitter van BOVAG Caravan- en Camperbedrijven.

Hogere roll-overs

Dat het aantal hoge voertuigen in het algemeen ook toeneemt ziet Krieger in de aanvragen die binnenkomen voor nieuwe machines. “Er wordt gezocht naar roll-overs die niet alleen hoog genoeg zijn, maar waarvan ook de breedte forser is dan op de standaard machines. Ondernemers willen het zo gemakkelijk mogelijk maken om met bijvoorbeeld een bus of camper een carwash in te rijden.” De uitstekende delen op campers maken het in sommige gevallen toch nog best lastig om ze machinaal te wassen. “We maken steeds vaker per type voertuig een speciaal programma, juist ook omdat de campers steeds luxer worden. Een fietsendragen aan de achterkant of een schotel op het dak, er zitten steeds meer uitstekende delen op waar rekening mee gehouden moet worden om schade aan een voertuig en aan de machine te voorkomen.”

Bij oudere camper-types zitten wel eens fragiele delen op het dak. “Er hoeft maar weinig te gebeuren of bij oude caravans breekt zomaar iets af. Sommige delen moeten dus of met de hand worden gedaan of omzeild worden. ALs het deel machinaal gewassen kan worden dan is dat alsnog minder werk dan een camper helemaal met de hand te doen.” Voor de Imperial busjes is er zelfs een speciaal programma op de machines. “De dakborstel en droger blijven omhoog op de bovenkant van het voertuig. Door de dakdragers die sommige types hebben wordt daardoor schade aan de machine vermeden.

Speciale wasbox

Naast de verhoogde roll-overs wordt ook steeds vaker voor speciale wasboxen gekozen door ondernemers. Wasboxen zelf kunnen hoger worden uitgevoerd of er wordt een wasbox zonder dak naast de huidige geplaatst. “Steeds meer van onze klanten plaatsen gelijk een vrijstaande wasbox naast een complex van bijvoorbeeld vier boxen. Op die manier kunnen hoge voertuigen ook makkelijk gewassen worden. We hebben zelfs een speciale trap zodat ook het dak van de camper goed aangepakt kan worden.”

Krieger ziet ook dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om een vrijstaande wasbox toe te voegen aan al bestaande units. Volgens hem is dat vaak wel mogelijk. “Echter moet wel de vloer geschikt zijn en natuurlijk moet er een afvoer zitten anders lukt het niet. Als we tegenwoordig nieuwe wasboxen plaatsen geven we dit van te voren ook al aan.”

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.