Carwash Capelle, Hans Janssen

Carwash Capelle: meer omzet na verhogen wasprijs

Het was een gewaagde zet die hem uiteindelijk geen windeieren legde. Hans Janssen, eigenaar van Carwash Capelle, verhoogde de prijs van zijn goedkoopste programma met een halve euro. Een stap waar de inmiddels 60 jaar oude ondernemer nog steeds geen spijt van heeft. “De omzet vanuit de brandstoffen blijft maar dalen, daarom is het wasgedeelte nog belangrijker geworden”, zegt hij. Janssen verloor weliswaar wat klanten, maar zijn omzet ging omhoog. 

Janssen was in Nederland één van de eersten met een wasstraat van Istobal, het merk dat wordt verkocht door EenzetCarwash. Een early-adapter van het merk. De machine die hij een lange tijd geleden kocht, draait nog altijd. Ondanks dat hij enigszins afgelegen zit op een industrieterreintje in een rustig gedeelte van Capelle aan den IJssel, doet hij het naar eigen zeggen helemaal niet slecht.

Tankstation

Het begon voor Janssen allemaal met de wasstraat. Op het gebied van wassen loopt het volgens hem altijd wel door. “We wassen alle Land Rovers en Jaguars van Breeland. Deze doen we ook vanbinnen, het gaat om een stuk of vijftien auto’s per dag”, zegt hij. Ondanks dat hij niet aan een doorgaande weg zit, heeft zijn wasgelegenheid met tankstation een flinke aantrekkingskracht op de inwoners en bedrijven van Capelle en Rotterdam.

Het begon voor hem allemaal met een carwash in een lege bedrijfsloods op het industrieterrein. Daarna heeft hij er een benzinestation bij laten plaatsen en als daarna ook nog een bandenhotel. “Het loopt inmiddels zo goed dat we aan het kijken staan hoe we verder kunnen uitbreiden. We denken hiervoor zelf aan het pand hiernaast, het is echter de vraag of dat allemaal gaat lukken”, zegt de ondernemer die altijd wil blijven doorontwikkelen.

Lage marges

Een tijd geleden maakte Janssen zijn goedkoopste carwashprogramma 50 cent duurder. “Gelijk kregen we wat reacties, het draait niet alleen om kwaliteit maar dus ook om prijs.” Toch hield hij voet bij stuk. Hetzelfde geldt voor zijn benzineprijzen. “Aan de andere kant van de stad zat een Lukoil. Wanneer deze de prijs verlaagde, ging de rest mee. Ik was het zat. Ik hield vast aan mijn prijs. In eerste instantie ging ik er 5000 liter per week op achteruit. Toch kreeg ik 0,06 cent extra per verkochte liter. Dat levert me meer op, de marges zijn zo enorm laag.”

De combinatie is volgens hem een goede. Aan de ene kant het wassen, aan de andere kant het tanken. “Mensen zijn wel geneigd om na het wassen gelijk even te tanken, ook al kost het hier misschien nu iets meer.” Naast de wasstraat heeft Janssen enkele wasboxen. Ook is hij het detailen gaan aanbieden. “We promoten dat niet actief, maar doen nu toch zo’n vier auto’s in de week.” Het vinden van het juiste personeel is volgens hem toch nog wel een probleem. Daarom wil hij het rustig uitbouwen met de juiste mensen.

Loyalty-systeem

Om nog meer en frequenter mensen naar zijn wasstraat te krijgen, is Janssen onlangs de samenwerking aangegaan met Walnut. Door middel van hun loyalty-systemen probeert hij mensen vooral te triggeren om de auto vaker te wassen. “Volgens Bovag wassen mensen gemiddeld zes tot zeven keer per jaar de auto. Ik denk zelf dat dit eerder richting de vier keer is. Met Walnut hoop ik dat te kunnen vergroten met minimaal een extra keer”, zegt hij.

Volgens hem zou een extra wassing per persoon enkele duizenden wassingen schelen. Toch is de carwash-eigenaar ook niet ontevreden over dit carwashseizoen. “Sinds april heb ik eigenlijk geen slechte week meer gehad, waarschijnlijk heeft dat ook met het goede weer te maken.” De economie heeft volgens hem ook invloed op het wasgedrag van mensen. “Mensen hebben weer wat meer te besteden, dus zijn ze ook geneigd om vaker naar de carwash te gaan.” Voor zijn klanten is het belangrijk dat er veel service wordt geleverd. Voorwassen is daarom erg belangrijk. “Aan de ene kant heb je daardoor meer contact met de klant, aan de andere kant is het resultaat beter. We hebben geen schaduwplekken, zoals onder spoilers en bij bijvoorbeeld de spiegels.”

Als laatste nieuwtje noemt Janssen de nieuwe stofzuigunits. “Om de service naar de klant nog verder te verbeteren, wordt er deze maand een centraal stofzuigsysteem van Formula Air geleverd en geïnstalleerd door de firma Water Magic”, besluit hij. Alles om de klant zo goed mogelijk te bedienen.

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

1 reactie op “Carwash Capelle: meer omzet na verhogen wasprijs”

Rob van Gestel|21.08.18|11:34

Chapeau!
Eindelijk een ondernemer die geld wil verdienen ipv alleen maar korting geven.
Uitzonderingen daar gelaten, maar rekenkundig ga je nooit méér verdienen met kortingen geven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.