BBRV

BBRV presenteert plannen voor de carwashsector

De Belgische branchevereniging BBRV organiseerde op 24 september voor de eerste keer een evenement. Tijdens ‘Het Carwash Sectormoment 2018’ werden ondernemers uit de Belgische waswereld bij elkaar gebracht om te praten over de autowaswereld. De 43 aanwezigen werden geïnformeerd over de vereniging en over de doelstellingen die zijn gesteld.

Enkele belangrijke punten werden volgens voorzitter Suzanne Huisman toegelicht. Het afschakelplan winter bijvoorbeeld. “We hebben in België te weinig stroom op koude dagen om iedereen van elektriciteit te voorzien. Daarom is een plan met acht fasen bedacht. Het land is opgedeeld in 8 parten”, legt ze uit. Mocht er te weinig stroom zijn dan wordt eerst 8 afgekoppeld. “Het is wel een probleem als je als carwash ineens geen elektriciteit meer hebt, de pompen blijven dan bijvoorbeeld stil staan. Omdat veel wasgelegenheden een eigen stroomcabine hebben die ze niet zomaar zelf opnieuw mogen starten gaan we met de overheid kijken hoe we dit voor onze branche vorm kunnen geven. Want in hoeverre is het mogelijk om een dag later weer te wassen, het is vrij onduidelijk allemaal”, zegt ze.

Sproeiverbod

Het tweede punt op onze prioriteitenlijst is het gesprek aan te gaan met Kabinet Schauvliege. “Ze hebben namelijk het idee om een prioriteitenlijst waterverbruik op te stellen. In de krant stond letterlijk; ‘bedrijven met lage prioriteit zoals carwashes. We zijn erachter gekomen dat als de plannen in werking treden, de carwash helemaal onderaan de lijst staat”, aldus Huisman. Het zou volgens haar beteken dat als er droogte voorzien zou zijn, de carwashes dicht zouden moeten blijven. “Echter heerst ook rondom dit plan veel onduidelijkheid.”

Ondanks dat de lijst nog niet definitief is staat het kabinet volgens haar wel open om rond de tafel te gaan voor een verkennend gesprek. “We zijn wel verontwaardigd dat we onderaan de prioriteitenlijst zouden staan. Juist omdat we allemaal moeten investeren in het recyclen van water. Als we straks ineens tijdens de zomer drie weken dichtmoeten dan zou dat desastreuse gevolgen kunnen hebben. Daarom willen we ook zo snel mogelijk met het ministerie rond de tafel.” Volgens haar is het belangrijk om zo snel mogelijk meer leden te krijgen. Momenteel heeft de BBRV 23 leden welke 50 wasgelegenheden vertegenwoordigen. “Hoe groter hoe beter natuurlijk, hoe meer mensen zich bij ons aansluiten, hoe beter onze positie wordt”, zegt Huisman.

Handwassers

Een andere winst die de BBRV boekte was het voorzien van de verhoogde controles bij carwashes. Samen met Minister Philippe de Backer werd een plan opgesteld om de rotte appels uit de sector te verwijderen. De aanpak bleek zo succesvol dat ook in 2019 het aantal controles flink verhoogd blijft. “Ook de minister heeft gezien dat er wel degelijk dingen misgaan in de sector. Daarom worden ook in 2019 veel meer controles in onze sector uitgevoerd.” Dat de aanpak succesvol is, blijkt volgens Huisman aan het flinke aantal handcarwashes dat de afgelopen tijd gesloten werd.

Tijdens de feestelijke avond sprak Roger Heijmans, een marketingcoach. Hij gaf een presentatie met de titel ‘One Size Fits None’. Als voorbeeld gebruikte hij een schoen. Enkele punten die aan bod kwamen tijdens de presentatie zijn:

– Dat je met 1 aankoop wel 5 verdienmodellen kan creeeren, als je maar goed zoekt
– Het je niet alleen lukt en het dus van belang is om samen te zoeken naar mogelijkheden
– Klanten onvoorspelbaar zijn en je dus moet proberen om op zoveel mogelijk paarden te wedden zonder af te wijken van je core-activiteit
– De grootste concurrentie niet uit de eigen sector komt maar van daarbuiten. Elke euro kan maar 1x worden uitgegeven.

Lees ook:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

BBRV presenteert plannen voor de carwashsector | CarwashPro
BBRV

BBRV presenteert plannen voor de carwashsector

De Belgische branchevereniging BBRV organiseerde op 24 september voor de eerste keer een evenement. Tijdens ‘Het Carwash Sectormoment 2018’ werden ondernemers uit de Belgische waswereld bij elkaar gebracht om te praten over de autowaswereld. De 43 aanwezigen werden geïnformeerd over de vereniging en over de doelstellingen die zijn gesteld.

Enkele belangrijke punten werden volgens voorzitter Suzanne Huisman toegelicht. Het afschakelplan winter bijvoorbeeld. “We hebben in België te weinig stroom op koude dagen om iedereen van elektriciteit te voorzien. Daarom is een plan met acht fasen bedacht. Het land is opgedeeld in 8 parten”, legt ze uit. Mocht er te weinig stroom zijn dan wordt eerst 8 afgekoppeld. “Het is wel een probleem als je als carwash ineens geen elektriciteit meer hebt, de pompen blijven dan bijvoorbeeld stil staan. Omdat veel wasgelegenheden een eigen stroomcabine hebben die ze niet zomaar zelf opnieuw mogen starten gaan we met de overheid kijken hoe we dit voor onze branche vorm kunnen geven. Want in hoeverre is het mogelijk om een dag later weer te wassen, het is vrij onduidelijk allemaal”, zegt ze.

Sproeiverbod

Het tweede punt op onze prioriteitenlijst is het gesprek aan te gaan met Kabinet Schauvliege. “Ze hebben namelijk het idee om een prioriteitenlijst waterverbruik op te stellen. In de krant stond letterlijk; ‘bedrijven met lage prioriteit zoals carwashes. We zijn erachter gekomen dat als de plannen in werking treden, de carwash helemaal onderaan de lijst staat”, aldus Huisman. Het zou volgens haar beteken dat als er droogte voorzien zou zijn, de carwashes dicht zouden moeten blijven. “Echter heerst ook rondom dit plan veel onduidelijkheid.”

Ondanks dat de lijst nog niet definitief is staat het kabinet volgens haar wel open om rond de tafel te gaan voor een verkennend gesprek. “We zijn wel verontwaardigd dat we onderaan de prioriteitenlijst zouden staan. Juist omdat we allemaal moeten investeren in het recyclen van water. Als we straks ineens tijdens de zomer drie weken dichtmoeten dan zou dat desastreuse gevolgen kunnen hebben. Daarom willen we ook zo snel mogelijk met het ministerie rond de tafel.” Volgens haar is het belangrijk om zo snel mogelijk meer leden te krijgen. Momenteel heeft de BBRV 23 leden welke 50 wasgelegenheden vertegenwoordigen. “Hoe groter hoe beter natuurlijk, hoe meer mensen zich bij ons aansluiten, hoe beter onze positie wordt”, zegt Huisman.

Handwassers

Een andere winst die de BBRV boekte was het voorzien van de verhoogde controles bij carwashes. Samen met Minister Philippe de Backer werd een plan opgesteld om de rotte appels uit de sector te verwijderen. De aanpak bleek zo succesvol dat ook in 2019 het aantal controles flink verhoogd blijft. “Ook de minister heeft gezien dat er wel degelijk dingen misgaan in de sector. Daarom worden ook in 2019 veel meer controles in onze sector uitgevoerd.” Dat de aanpak succesvol is, blijkt volgens Huisman aan het flinke aantal handcarwashes dat de afgelopen tijd gesloten werd.

Tijdens de feestelijke avond sprak Roger Heijmans, een marketingcoach. Hij gaf een presentatie met de titel ‘One Size Fits None’. Als voorbeeld gebruikte hij een schoen. Enkele punten die aan bod kwamen tijdens de presentatie zijn:

– Dat je met 1 aankoop wel 5 verdienmodellen kan creeeren, als je maar goed zoekt
– Het je niet alleen lukt en het dus van belang is om samen te zoeken naar mogelijkheden
– Klanten onvoorspelbaar zijn en je dus moet proberen om op zoveel mogelijk paarden te wedden zonder af te wijken van je core-activiteit
– De grootste concurrentie niet uit de eigen sector komt maar van daarbuiten. Elke euro kan maar 1x worden uitgegeven.

Lees ook:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.