‘Derde wasstraat H2O is verbetering op alle punten’
Het is op het moment van schrijven de langste carwash van Nederland, de onlangs geopende, 66,20 meter lange wasstraat van H2O Autowas in Bleiswijk. Ondernemer Martin van Poortvliet is er dan ook maar wat trots op. “We zijn de langste van Nederland en zelfs de tweede langste van heel Europa.” Samen met een andere ondernemer startte hij het project. Volgens hem is zijn nieuwste filiaal op alle punten een verbetering ten opzichte van zijn voorgaande projecten. “Je leert natuurlijk veel tijdens de bouw. We waren nog maar net open, toen ik dacht: dit doe ik de volgende keer anders”, zegt hij lachend.
Met zijn Rotterdamse tongval vertelt hij over hoe het project tot stand kwam. “We zijn echt pas een aantal dagen officieel open, alles ruikt ook nog nieuw. De locatie hier kwam heel toevallig op ons pad”, zegt de ondernemer die met deze vestiging in totaal vijf wasstraten heeft. “We liepen eigenlijk tegen de locatie aan. We zijn al tweeënhalf jaar bezig met de plannen en ontwikkelingen.” De locatie aan de N209-weg is volgens hem zeer strategisch.
Foodcourt
De drukke weg is niet het enige voordeel voor de ondernemers. “Er komt enorm veel verkeer over deze weg, daarnaast zitten we ook nog eens vlak bij de snelweg en trekt het foodcourt dat naast onze wasstraat zit enorm veel mensen, ook in het weekend.” Een andere mooie bijkomstigheid is volgens hem dat hij op slechts tien minuten afstand van zijn nieuwste vestiging woont. De McDonald’s, KFC en later ook de Bram Ladage trekken veel publiek; de carwash profiteert daar volgens hem al vanaf de opening maximaal van.
De nieuwe vestiging vergde uiteindelijk een investering van zo’n 3,3 miljoen euro. “Over het resultaat ben ik meer dan tevreden. We hebben nu de langste wasstraat van Nederland. Ik grapte eerst bij de leverancier dat ik de langste van Europa wilde. Helaas voor mij is de langste de showroom van leverancier ACE/Holz in Ulm”, zegt hij lachend. Uiteindelijk scheelt het slechts een paar centimeter aan machine- en kettinglengte.
Ondernemen
De ondernemer zit inmiddels al ruim 20 jaar in het vak. “Het begon voor mij als franchisehouder bij IMO, een wasstraat waar ik in het verleden een flinke tijd voor heb gewerkt. Met mijn studie bedrijfseconomie zag ik me niet zoveel doen. Met een saai pak achter een bureau zitten is eigenlijk niets voor mij”, zegt hij. Uiteindelijk was het hebben van een franchiseconcept toch ook niet bevredigend genoeg. “Er waren best wat dingen die ik anders wilde, maar doordat ik opereerde onder de vlag van IMO, beperkte dat me in mijn vrijheid. Ik kon niet altijd doen wat ik zelf wilde.”
Uiteindelijk vond hij in Rotterdam een geschikte locatie om te transformeren tot wasstraat. “Mijn eerste wasstraat was echt spannend, onder de naam Bubbles Carwash ben ik nog altijd op die locatie actief. Het loopt echt goed daar”, zegt hij. De ondernemer zette alles op het spel, een eigen wasstraat terwijl hij slechts 28 jaar oud was. Toch voelde dit voor hem als de juiste stap. “Uiteindelijk ben ik met een andere ondernemer rond de tafel gegaan, om te kijken wat er nog meer mogelijk is op wasstraat gebied.”
De ondernemer waarmee Van Poortvliet uiteindelijk rond de tafel ging was Hans Lenting. “Hij had op zijn locatie in Leiderdorp een machine van dezelfde leverancier als ik. Daardoor hadden we best wat contact. We besloten om in Leiden samen wat te openen. Ik had al een wasstraat in Rotterdam, we zaten er dus beiden al wel echt in.” Uiteindelijk gebruikten ze de naam van de vestiging van Hans in Leiderdorp: Autowas H2O. Volgens hen een concept met potentie voor de toekomst. “Met twee mensen kun je meer dan alleen. Ook voor de bank was de garantie makkelijker. We verschillen soms qua gedachtes, vandaar dat we elkaar juist ook wel goed aanvullen”, zegt hij lachend.
Machines
In Bleiswijk kozen de ondernemers ervoor om een ander systeem qua afrekening toe te passen. “Zoals je kunt zien is het stuk waar we afrekenen verlaagd, zo staat onze medewerker op het niveau van het autoraam van de klant. Daarnaast moet de klant een stuk rijden voor hij in de wasstraat staat. Op die manier kunnen we een rij opbouwen en door blijven wassen. Als een klant dan meer vragen heeft dan houdt die het wasproces niet op.” De kettingbaan zelf bevat voor het grootste gedeelte machines van het merk Holz. “We hebben ook enkele onderdelen van leverancier Christ gemonteerd. We wilden een lange ketting waarbij geen voorwas nodig zou zijn, dat is zeker gelukt”, zegt hij. De borstels werden in zijn kleurenstelling speciaal geleverd door Brushcom.
De ondernemer heeft naar eigen zeggen ook veel qua beleving gedaan. “Klantbeleving staat voor mij echt op één. Speciaal daarom hebben we ook het gekleurde regenboogschuim van Sirion op de boog laten zetten”, doelend op het dikke regenboogschuim. Volgens hem zorgt het ervoor dat vuil makkelijk van de auto komt. Daarnaast geeft het volgens hem een toffe beleving, meer dan wanneer hij een boog met wit schuim en gekleurde led-lampen zou gebruiken. Niet alleen de klanten zijn volgens hem enthousiast, ook collega-ondernemers zijn zeer positief over de nieuwe wasstraat. “Er zijn al best wat mensen komen kijken en iedereen reageert zeer positief”, zegt hij trots.
Wat verder opvalt aan de locatie is de strakke vloer die zowel in de wasstraat, als in de kantoorruimtes ligt. “We hebben bij dit project wederom voor Mesa Coatings gekozen om onze vloeren te leggen.” Volgens hem had het bedrijf daar een volle week voor nodig. “Kun je nagaan, het ging om zo’n 3000 vierkante meter, een mega oppervlakte. Bijna 12 mensen werkten volle bak om alles op tijd netjes te krijgen en dat is ze gelukt. Vooral de randen en wanden kostten veel moeite. De MMA Coating waarvoor we gekozen hebben ligt er mooi bij.”
Speciaal stofzuigerplein
Zo op het eerste oog is er niets ongewoon aan het stofzuigerplein van H2O Autowas. Echter wanneer we een kijkje dichterbij nemen, zien we al snel wat dit stofzuigerplein anders maakt dan andere. Tussen de stofzuigers bevindt zich een metalen platform speciaal voor automatten. “Ik heb een keer iets soortgelijks in de Verenigde Staten gezien, alleen was het daar niet uitgevoerd zoals ik het zelf zou doen.”
Van Poortvliet koos er dan ook voor om het idee verder zelf te ontwikkelen. “Op mijn andere locaties zie je vaak dat mensen de matten op de grond leggen en ze vervolgens vanaf de grond stofzuigen, slecht voor je rug en heel onpraktisch natuurlijk.” Het uiteindelijke plan moest van hem ook speciale klemmen bevatten om de mat in te hangen. “Stofzuiger leverancier Van Holland heeft 3D-tekeningen gemaakt van mijn idee en dit is het uiteindelijke resultaat, ik overweeg om het ook in mijn andere wasstraten toe te passen.”
Meer weten over de vloeren en andere producten die Mesa Coatings heeft? Bezoek dan de stand met nummer 2603 op de Tankstation & Carwash Vakbeurs op 21 op 22 november in Houten, schrijf je hier gratis in.