Tankstation Challenge: wie gaat er met de titel vandoor?

De meeste tankstations in Nederland schenken redelijke tot goede koffie, verkopen lekkere warme snacks en zijn ook ingericht om even rustig te zitten. Uitschieters naar boven en beneden zijn er ook. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de Tankstation Challenge. Samen met FoodCourt gaat TankPro op zoek naar de beste tankshop van Nederland. De prijs wordt tijdens de tweede dag van de Tankstation & Carwash Vakbeurs (22 november) aan het winnende tankstation uitgereikt op de stand van FoodCourt (nr. 4.601).

Tankstations konden zich afgelopen tijd inschrijven voor de voorrondes. Die zijn inmiddels achter de rug. Het onderzoek werd uitgevoerd door onafhankelijke shoppers. Tijdens het bezoek aan de shops werden onder meer de koffie, het broodje bal (of andere warme snack), de vriendelijkheid van het personeel, de netheid van de locatie – voorterrein en shop – en de sfeer en ambiance beoordeeld. In totaal meldden een kleine honderd tankstations zich aan voor de Tankstation Challenge.

Ruime voldoende voor koffie

Het is misschien wel het belangrijkste product in de shop: koffie. Klanten verlangen een steeds hogere kwaliteit en tankstations spelen daar gretig op in. Een aantal locaties gooit hoge ogen in de test, zo blijkt uit de voorlopige resultaten. Het gemiddelde cijfer is een 7,2. Bonuspunten (boven de 8) worden alleen gegeven voor extra’s, zoals een koekje, handige beker of goed opschuimen van de melk.

Er zijn zelfs een aantal tienen uitgedeeld, onder meer aan tankstations in Overijssel, Gelderland, Drenthe en Noord-Holland. ‘Heerlijke koffie uit een espressomachine’ en ‘de koffie is snel en lekker heet geserveerd’ krijgen bovenstaande stations onder meer als beoordeling. Vooral zevens worden veel uitgedeeld. Een ruime voldoende dus. De sterkte, de temperatuur en de smaak van de gebruikte bonen worden vooral genoemd.

Onvoldoendes zijn zeldzaam, maar ze worden wel gegeven. Een shop van een tankstation in Noord-Holland was aan het verbouwen, daardoor was er geen koffie beschikbaar. Een 1 dus. De automaat bij een station in Noord-Brabant was stuk, een alternatief werd niet aangeboden. De te waterige koffie – met een beetje drab onderin – bij een station in Zuid-Holland, viel niet in de smaak bij de bezoeker en krijgt een 5.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Warme snack

Naast een lekkere koffie is ook een warme snack een belangrijk product in de tankshop. De focus ligt op het broodje bal. Bij shops die dit product niet in het assortiment hebben, wordt een andere warme snack geproefd. Een station in Noord-Holland dat ook al hoog scoorde met koffie, verdient een 10 (‘vers gebakken pistoletje en de bal gehakt was lekker warm en smaakvol’). Ook een station in Zuid-Holland krijgt een 10 (‘Super vers! Ik heb niet eerder een betere gegeten ergens, dus zeer tevreden’). De consument is enthousiast als het broodje vers en hard is of als er keuze is. De bal moet niet te vet zijn en goed gekruid. Men valt vooral voor een ambachtelijke bal, dus beetje rul en liefst gepresenteerd in een pan in plaats van in de traditionele hotpot. Puntenaftrek wordt met name gegeven als de bal lauw is.

De hygiëne van de stations is over het algemeen goed voor elkaar. Er worden vrijwel alleen maar voldoendes uitgedeeld, waaronder een aantal tienen. ‘Bijzonder net station dat nog niet lang hier zit’ (tankstation in Noord-Holland). ‘Buiten was het schoon, de winkel zelf was netjes, wc zag er goed en schoon uit’ (locatie in Zuid-Holland). Een shop in de hoofdstad was tijdelijk gesloten en viel daardoor buiten de boot. Een ander tankstation in Amsterdam kreeg een 5 voor de hygiëne (‘niet erg hygiënisch, het zag er niet naar uit dat er veel werd schoongemaakt’). Op sommige locaties oogt het wat rommelig. Stof of andere viezigheid zijn zeldzaam. De consument is kritisch over de ruimte waar het eten genuttigd wordt. Vieze vloer, kruimels, etensresten zijn echte ‘dissatisfiers’, maar vallen ook in positieve zin op. Het loont dus om af en toe even een rondje te lopen en op te ruimen. Ook de werkwijze wordt goed in de gaten gehouden: of er met handschoenen of tangen wordt gewerkt bijvoorbeeld. Ook naar persoonlijke hygiëne – zoals haren opsteken – wordt gekeken.

Tienen uitgedeeld

Ook de vriendelijkheid en gastvrijheid van het personeel en de sfeer in de shop worden overwegend als zeer positief ervaren. Contact zoeken met de klant bij binnenkomst vinden veel bezoekers een pré. Over een locatie in Noord-Holland: ‘Top. Ik mocht eerst mijn broodje eten en daarna afrekenen. Ik werd netjes en vrolijk te woord gestaan’. Ook een shop in Zuid-Holland scoort een 10 op dit onderdeel: ‘Kwamen keurig de bestelling brengen, zelfs nadat ik over het hoofd had gezien dat ik de koffie eigenlijk zelf had moeten tappen’. Ook in Limburg werd een 10 uitgedeeld: ‘Hele vriendelijke dame. Ze zag me zoeken en ze vroeg of ze me kon helpen. Het broodje was ook snel klaar’.

Als het personeel doet wat er gedaan moet worden, geeft de consument een 7 voor service. Een 8 of hoger als de glimlach er is, de aandacht persoonlijk is of men een stap extra doet waardoor de verwachtingen van de consument overtroffen worden. Niet lachen of ronduit chagrijnig gedrag zijn gelijk een onvoldoende. Bij een locatie waren de medewerkers druk met elkaar in gesprek tijdens het helpen van de klant. Ook geen pluspunt vond de bezoeker.

Sfeer

Een tankstation in Noord-Holland krijgt een 10 voor de sfeer: ‘Gezellig, netjes schoon station met een ontspannen muziekje op de achtergrond. Goeie sfeer.’ Een aantal locaties had geen muziek aanstaan, dat blijkt voor bezoekers toch wel een gemis. Maar te harde muziek is ook weer niet goed. Ook gebrek aan leesvoer wordt genoemd. Verschillende tankstations hebben echt werk gemaakt van hun inrichting en ambiance, door middel van meubels en bepaalde verlichting. Het nodigt uit om langer te blijven hangen. Dat geldt overigens niet voor alle stations: ‘Het oogde een beetje doods’ (station in Noord-Brabant). ‘Omdat het zo klein en smal is, is het niet echt sfeervol en zit je nog steeds voor je gevoel bij een benzinestation’ (eveneens een station in Noord-Brabant). De consument wordt blij van sfeer in de vorm van een zitje in plaats van statafels, sfeerverlichting en vooral van muziek. Opmerkelijk hoe dat gewaardeerd wordt als het er is, en hoe men direct registreert dat het ontbreekt. Kortom, maak hier werk van!

Uitreiking tijdens Tankstation Vakbeurs

De uitreiking van de Tankstation Challenge vindt plaats op donderdag 22 november tijdens de Tankstation & Carwash Vakbeurs op de stand van FoodCourt (nr. 4.601). Het doel van de prijs is om er een jaarlijks terugkerende award van te maken. De verkiezing is bedoeld voor full service shops, zowel voor zelfstandige ondernemers, clusters als maatschappijlocaties. Kijk voor meer informatie en registratie op www.tankstationvakbeurs.nl.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tankstation Challenge: wie gaat er met de titel vandoor? | CarwashPro

Tankstation Challenge: wie gaat er met de titel vandoor?

De meeste tankstations in Nederland schenken redelijke tot goede koffie, verkopen lekkere warme snacks en zijn ook ingericht om even rustig te zitten. Uitschieters naar boven en beneden zijn er ook. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de Tankstation Challenge. Samen met FoodCourt gaat TankPro op zoek naar de beste tankshop van Nederland. De prijs wordt tijdens de tweede dag van de Tankstation & Carwash Vakbeurs (22 november) aan het winnende tankstation uitgereikt op de stand van FoodCourt (nr. 4.601).

Tankstations konden zich afgelopen tijd inschrijven voor de voorrondes. Die zijn inmiddels achter de rug. Het onderzoek werd uitgevoerd door onafhankelijke shoppers. Tijdens het bezoek aan de shops werden onder meer de koffie, het broodje bal (of andere warme snack), de vriendelijkheid van het personeel, de netheid van de locatie – voorterrein en shop – en de sfeer en ambiance beoordeeld. In totaal meldden een kleine honderd tankstations zich aan voor de Tankstation Challenge.

Ruime voldoende voor koffie

Het is misschien wel het belangrijkste product in de shop: koffie. Klanten verlangen een steeds hogere kwaliteit en tankstations spelen daar gretig op in. Een aantal locaties gooit hoge ogen in de test, zo blijkt uit de voorlopige resultaten. Het gemiddelde cijfer is een 7,2. Bonuspunten (boven de 8) worden alleen gegeven voor extra’s, zoals een koekje, handige beker of goed opschuimen van de melk.

Er zijn zelfs een aantal tienen uitgedeeld, onder meer aan tankstations in Overijssel, Gelderland, Drenthe en Noord-Holland. ‘Heerlijke koffie uit een espressomachine’ en ‘de koffie is snel en lekker heet geserveerd’ krijgen bovenstaande stations onder meer als beoordeling. Vooral zevens worden veel uitgedeeld. Een ruime voldoende dus. De sterkte, de temperatuur en de smaak van de gebruikte bonen worden vooral genoemd.

Onvoldoendes zijn zeldzaam, maar ze worden wel gegeven. Een shop van een tankstation in Noord-Holland was aan het verbouwen, daardoor was er geen koffie beschikbaar. Een 1 dus. De automaat bij een station in Noord-Brabant was stuk, een alternatief werd niet aangeboden. De te waterige koffie – met een beetje drab onderin – bij een station in Zuid-Holland, viel niet in de smaak bij de bezoeker en krijgt een 5.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Warme snack

Naast een lekkere koffie is ook een warme snack een belangrijk product in de tankshop. De focus ligt op het broodje bal. Bij shops die dit product niet in het assortiment hebben, wordt een andere warme snack geproefd. Een station in Noord-Holland dat ook al hoog scoorde met koffie, verdient een 10 (‘vers gebakken pistoletje en de bal gehakt was lekker warm en smaakvol’). Ook een station in Zuid-Holland krijgt een 10 (‘Super vers! Ik heb niet eerder een betere gegeten ergens, dus zeer tevreden’). De consument is enthousiast als het broodje vers en hard is of als er keuze is. De bal moet niet te vet zijn en goed gekruid. Men valt vooral voor een ambachtelijke bal, dus beetje rul en liefst gepresenteerd in een pan in plaats van in de traditionele hotpot. Puntenaftrek wordt met name gegeven als de bal lauw is.

De hygiëne van de stations is over het algemeen goed voor elkaar. Er worden vrijwel alleen maar voldoendes uitgedeeld, waaronder een aantal tienen. ‘Bijzonder net station dat nog niet lang hier zit’ (tankstation in Noord-Holland). ‘Buiten was het schoon, de winkel zelf was netjes, wc zag er goed en schoon uit’ (locatie in Zuid-Holland). Een shop in de hoofdstad was tijdelijk gesloten en viel daardoor buiten de boot. Een ander tankstation in Amsterdam kreeg een 5 voor de hygiëne (‘niet erg hygiënisch, het zag er niet naar uit dat er veel werd schoongemaakt’). Op sommige locaties oogt het wat rommelig. Stof of andere viezigheid zijn zeldzaam. De consument is kritisch over de ruimte waar het eten genuttigd wordt. Vieze vloer, kruimels, etensresten zijn echte ‘dissatisfiers’, maar vallen ook in positieve zin op. Het loont dus om af en toe even een rondje te lopen en op te ruimen. Ook de werkwijze wordt goed in de gaten gehouden: of er met handschoenen of tangen wordt gewerkt bijvoorbeeld. Ook naar persoonlijke hygiëne – zoals haren opsteken – wordt gekeken.

Tienen uitgedeeld

Ook de vriendelijkheid en gastvrijheid van het personeel en de sfeer in de shop worden overwegend als zeer positief ervaren. Contact zoeken met de klant bij binnenkomst vinden veel bezoekers een pré. Over een locatie in Noord-Holland: ‘Top. Ik mocht eerst mijn broodje eten en daarna afrekenen. Ik werd netjes en vrolijk te woord gestaan’. Ook een shop in Zuid-Holland scoort een 10 op dit onderdeel: ‘Kwamen keurig de bestelling brengen, zelfs nadat ik over het hoofd had gezien dat ik de koffie eigenlijk zelf had moeten tappen’. Ook in Limburg werd een 10 uitgedeeld: ‘Hele vriendelijke dame. Ze zag me zoeken en ze vroeg of ze me kon helpen. Het broodje was ook snel klaar’.

Als het personeel doet wat er gedaan moet worden, geeft de consument een 7 voor service. Een 8 of hoger als de glimlach er is, de aandacht persoonlijk is of men een stap extra doet waardoor de verwachtingen van de consument overtroffen worden. Niet lachen of ronduit chagrijnig gedrag zijn gelijk een onvoldoende. Bij een locatie waren de medewerkers druk met elkaar in gesprek tijdens het helpen van de klant. Ook geen pluspunt vond de bezoeker.

Sfeer

Een tankstation in Noord-Holland krijgt een 10 voor de sfeer: ‘Gezellig, netjes schoon station met een ontspannen muziekje op de achtergrond. Goeie sfeer.’ Een aantal locaties had geen muziek aanstaan, dat blijkt voor bezoekers toch wel een gemis. Maar te harde muziek is ook weer niet goed. Ook gebrek aan leesvoer wordt genoemd. Verschillende tankstations hebben echt werk gemaakt van hun inrichting en ambiance, door middel van meubels en bepaalde verlichting. Het nodigt uit om langer te blijven hangen. Dat geldt overigens niet voor alle stations: ‘Het oogde een beetje doods’ (station in Noord-Brabant). ‘Omdat het zo klein en smal is, is het niet echt sfeervol en zit je nog steeds voor je gevoel bij een benzinestation’ (eveneens een station in Noord-Brabant). De consument wordt blij van sfeer in de vorm van een zitje in plaats van statafels, sfeerverlichting en vooral van muziek. Opmerkelijk hoe dat gewaardeerd wordt als het er is, en hoe men direct registreert dat het ontbreekt. Kortom, maak hier werk van!

Uitreiking tijdens Tankstation Vakbeurs

De uitreiking van de Tankstation Challenge vindt plaats op donderdag 22 november tijdens de Tankstation & Carwash Vakbeurs op de stand van FoodCourt (nr. 4.601). Het doel van de prijs is om er een jaarlijks terugkerende award van te maken. De verkiezing is bedoeld voor full service shops, zowel voor zelfstandige ondernemers, clusters als maatschappijlocaties. Kijk voor meer informatie en registratie op www.tankstationvakbeurs.nl.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.