Mike Wildemeersch, Wildemeersch, Burgge, christ

Carwash Wildemeersch na ellendig jaar weer geopend

Het zat ondernemer Mike Wildemeersch afgelopen jaar niet mee en dat is nog zwak uitgedrukt. Door een allesverwoestende brand raakte de ondernemer uit het Belgische Oostkamp bij Brugge niet alleen zijn wasstraat, maar ook zijn woonhuis kwijt. Een jaar na dato is de wasstraat weer geopend. “Gezien de omstandigheden moeten we behoorlijk nog wat doen, toch ben ik blij dat we weer auto’s kunnen wassen, want het was heel moeilijk om weer op te starten”, legt hij uit. 

Ondanks al het leed en verdriet dat Wildemeersch het afgelopen jaar te verwerken kreeg blijft hij toch bijzonder positief. “Natuurlijk heb ik het moeilijk gehad. Ik kwam er alleen achter dat zuur worden helemaal geen zin heeft. Daar wordt niemand gelukkiger van. Ik richt me liever op een positieve toekomst”, zegt hij. Daar is dan ook hard aan gewerkt. De wasstraat voor me ziet er strak uit.

Brand

Het begon uiteraard allemaal bij de fatale dag van de brand. Wildemeersch herinnert zich nog als de dag van gisteren. “Hoe de brand is ontstaan blijft nog altijd een raadsel. Daar wordt verder ook geen onderzoek naar gedaan.” De ondernemer heeft zelf het vermoeden dat het begon bij de boiler, In het achterste gedeelte van zijn carwash. Doordat de carwash in een grote hal zit, wordt lucht snel aangezogen. Hierdoor stond binnen een kwartier alles in lichterlaaie.

De ondernemer zelf probeerde nog om de brand te blussen, zonder effect. “Er stond nog een auto geparkeerd van een garage, die heb ik nog geprobeerd te redden. Er waren nog geen klanten aanwezig, het gebeurden rond 8:30 uur.” Uiteindelijk greep zijn vrouw in en werd de ondernemer weggetrokken van de brand. Hij stopte zijn poging om te blussen. “Wat ik echt heel heftig vond om te zien, waren mijn vrouw en kinderen. Zij stonden daar op blote voeten en in pyjama. Naast mijn wasstraat ging dus ook ons woonhuis in vlammen op.  Dat zag namelijk vast aan de wasgelegenheid. Het was mijn ouderlijk huis, de plek waar ik ben opgegroeid.” Telkens als Wildemeersch een brandweerwagen in de verte hoort, krijgt hij weer kippenvel, deze psychische gevolgen van de brand zullen altijd blijven.

Nieuw begin

De ondernemer moest letterlijk vanaf de fundering opnieuw beginnen. “Het is extra zuur want ten tijde van de brand waren we juist aan het verbouwen. We hadden al een nieuwe machine, die was nog geen anderhalf jaar oud.” Ook de buitenafwerking is volgens de ondernemer bijna klaar. Na de brand moest alles uitgegraven worden.  De metaalstructuur die klaar lag moest betaald worden en kon gelijk worden afgeschreven. “We begonnen eigenlijk onder de 0-streep.”

Wildemeersch is nog altijd onder de indruk van de steun die hij na de brand kreeg. “Kleding en speelgoed werden voor ons ingezameld. Vrienden organiseerden een benefiet waar 900 mensen op af kwamen. Het is heel emotioneel om te zien hoeveel mensen je komen steunen.” Door het maken van een goed financieel plan en met behulp van een bank directeur die gezien de lange staat van dienst van de carwash ook achter de ondernemer stond, kon hij weer aan de slag.

Snelle herbouw

Na een jaar en negen dagen kon Wildemeersch zijn wasstraat weer openen. “Als je het zo bekijkt is het nog best snel gegaan.” Na twee maanden was het qua verzekering afgehandeld. Daarna werd er twee maanden gedaan over de sloop van het oude gebouw. Na drie maanden was de vergunning binnen om te gaan bouwen. “We hebben gelukkig wat hulp van de gemeente gekregen, normaal duurt dit namelijk zo’n vijf maanden.”

Ondanks alles bleef de ondernemer positief. “Ik heb er nooit twijfel over gehad dat ik niet meer opnieuw zou open kunnen gaan, alleen financieel is alles heel moeilijk.” Wat de ondernemer wel verbaasde is dat hij zeker niet kreeg waar hij recht op dacht te hebben. “Het cijfer dat op de polis staat krijg je niet. Als ik terugkijk hoe goed ik dacht verzekerd te zijn, viel het zeer zeker tegen.”

Verkoold speelgoed

De ondernemer houdt zich tijdens het interview sterk. Toch heeft hij het op enkele momenten moeilijk. “Toen ik buiten stond en zag hoe zowel mijn zaak als mijn woonhuis in rook opgingen, deed dat zoveel pijn. Het gebeurde vroeg op de ochtend en ik heb nog geprobeerd alles te blussen tot mijn vrouw me uiteindelijk weg trok.”

Een ander moment waar de ondernemer het bijzonder moeilijk mee had, kwam enkele maanden nadien. “De kinderen hebben het heel erg moeilijk gehad. Die snapten natuurlijk niet wat er nou allemaal gebeurd was. Om te helpen bij het verwerkingsproces hebben we ze laten helpen bij het opruimen. Toen ik zag hoe ze het verkoolde speelgoed in een container gooiden, brak mijn hart.”

Evo wasstraat

De wasstraat die werd aangeschaft is wel gelijk uniek voor België. Hij is gelijk een soort showroom voor Christ geworden. De nieuwste Christ Evo 4 wasstraat werd bij hem geplaatst. “We hebben speciale borstelmotoren die minder slijten dan de standaard aandrijving. De kettinglengte is zo’n 50 meter. We hebben dubbele mitters geplaatst, zowel in het midden van de wasstraat als aan het einde.” Volgens hem zorgt dat ervoor dat spiegels en auto’s met bijvoorbeeld een dakrek ook echt schoon worden.

Het herbouwen kostte de ondernemer een enorme berg geld. “We kunnen gelukkig wel door nu. We zijn gelijk klaar voor de toekomst.” De 3500 wassers met een abonnement beginnen de wasstraat ook weer terug te vinden. “Het duurt waarschijnlijk wel even voor we de aantallen weer wassen die we voorheen deden, maar het gaat zeker de goede kant op. We kunnen flink aantallen wassen in ieder geval.”

Stofzuigen voor wassen

Iets dat niet geheel nieuw is voor de ondernemer, maar wel bijzonder is in de branche is het stofzuigplein dat zich aan de zijkant van het pand, voor de ingang van de wasstraat, bevindt. “In mijn filosofie worden stofzuigers vaak misbruikt bij de carwash. Ondanks het feit dat er altijd opstaat dat er geen water mee gezogen dient te worden, gebeurt dit toch vaak wel. Daarnaast worden de plekken niet altijd bedoeld waarvoor ze er zijn.”

Wildemeersch doelt daarmee op fanatieke klanten die de auto met doeken nadrogen op de stofzuigplek. “Wij hadden geen plaats voor een groot stofzuigplein. Op onze plekken zuigen mensen echt alleen de auto, want deze is nog niet nat. Hierdoor is de doorstroomsnelheid beter. Mensen blijven niet minutenlang op een plek staan om de auto na te drogen, dat kan ook aan de straat of elders”, legt de ondernemer uit. Volgens hem houdt het niet de rij op voor de wasstraat. “We beschikken over een lang stuk weg richting onze wasstraat zodat de doorstroom goed blijft.” Als zijn woonhuis ook weer is opgebouwd, is hij weer helemaal klaar voor de toekomst.

stofzuigen
Stofzuigen voor het wassen Mike Wildemeersch doet het

Lees ook:

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.