Auke, Washtec

EasyCarWash-app moet zorgen voor meer inkomsten ondernemers

Hoe kun je meer verdienen met wassen en je klanten meer betrekken bij je werkzaamheden? Volgens verkoopmedewerker Auke van den Brink van WashTec Nederland kan dat heel eenvoudig met een app. Dankzij deze EasyCarWash-app kunnen klanten eenvoudig wasprogramma’s kopen, voordelige wasabonnementen afsluiten en van last minute deals profiteren. Tankstationhouders gebruiken de app om klantgedrag inzichtelijk te krijgen en op actuele situaties in te springen, waardoor volgens WashTec een omzetverhoging van wel twintig procent bereikt kan worden.

Die omzetstijging wordt mogelijk gemaakt door de verkoop van abonnementen stelt Van den Brink: “Doordat ondernemers maandelijks een vast bedrag incasseren, zijn ze verzekerd van een vaste inkomstenstroom waarmee ze de omzet verhogen. Het afsluiten van een abonnement is voor consumenten gunstig, omdat ze voor minder geld vaker hun wagen kunnen reinigen.” Van den Brink deelde zijn visie in de workshop ‘Meer verdienen met wassen?’ die hij gaf tijdens de Tankstation Vakbeurs die 21 en 22 november plaatsvond in Houten Expo.

De EasyCarWash-app is geschikt voor consumenten en ondernemers. Volgens WashTec is deze app de toekomst voor de carwashsector. Consumenten kunnen de app eenvoudig downloaden. “Na de installatie moeten er persoonsgegevens, waaronder de locatie, en de kentekenplaat ingevuld worden en daarna is de gebruiker good to go. De camera in de wasstraat identificeert de auto van de gebruiker dankzij de app, waarna het gewenste wasprogramma van start gaat”, vertelt Van den Brink.

Voordeel

De gebruiker krijgt via de app ook instructies voordat het wasprogramma begint. Denk dan onder meer aan een memo om de spiegels in te klappen. Daarnaast kan via de app besloten worden of er een compleet wasprogramma, of slechts een gedeelte ervan ingezet wordt. Ook houdt de applicatie bij hoe vaak de wasstraat bezocht werd en wat er toen gedaan is.

Via de app kan de gebruiker ervoor kiezen om een eenmalige wasbeurt af te nemen of om een abonnement af te sluiten. “Voor een bedrag van bijvoorbeeld twintig euro in de maand kan de klant meerdere malen per maand de wasstraat bezoeken. Dat levert hem of haar voordeel op, want na drie wasbeurten heb je het bedrag er al uit. Een gemiddelde wasbeurt kost gemiddeld circa tien euro”, stelt Van den Brink.

Volledig gepersonaliseerd

De consument profiteert van gebruiksgemak en kan thuis al heel wat ‘voorwerk’ doen. Naar de kassa van het tankstation gaan, hoeft immers niet meer. In de thuisomgeving kiest de klant zelf wat hij wil doen en wanneer. De app biedt voor de ondernemer ook uitkomst, weet Van den Brink. “Voor de uitbater is een speciale portal ingericht. Deze kan volledig gepersonaliseerd worden met eigen foto’s bijvoorbeeld. De ondernemer kiest de uitstraling en vormgeving van de app zelf uit. Ook kun je in deze portal abonnementsvormen opzetten. Denk dan aan een maandabonnement of een jaarabonnement. De betaling geschiedt via de app en op basis van die gegevens wordt maandelijks of jaarlijks geïncasseerd.”

De data uit de app is volgens WashTec van onschatbare waarde, omdat ondernemers inzicht krijgen in hun klantenbestand. De applicatie houdt het aantal wassingen per dag bij. Handig, want zo wordt inzichtelijk op welke dagen het meest gewassen wordt en wanneer juist niet. “Door bijvoorbeeld speciale acties op rustige dagen in te plannen, kan de klandizie verhoogd worden en het aantal dode momenten geminimaliseerd worden. Daarnaast kun je direct zien wie je meest loyale klanten zijn en specifieke acties voor hen opzetten en kortingen geven. Je kunt via de app ook kortingsacties opzetten of waardekaarten uitgeven om klanten naar de wasstraat te trekken. Met de portal kun je klantgroepen aanmaken en onderscheid maken tussen nieuwe en bestaande klanten”, weet Van den Brink.

Marketingcampagnes

WashTec heeft een aantal marketingcampagnes klaargezet voor ondernemers. Zij kunnen zelf kiezen welke campagne ze willen gebruiken. “Ondernemers hebben het al druk genoeg, dus vaak komen ze niet toe aan marketingactiviteiten”, verduidelijkt Van den Brink. “Omdat WashTec een grootschalige campagne heeft klaargezet, hoeven ondernemers het wiel niet opnieuw uit te vinden. De campagnes kunnen uitgeprint worden en opgehangen worden. Ook social media uitingen zijn klaargezet en video’s hebben we ook ter beschikking. Deze campagnes kun je in de app gebruiken.”

Van den Brink gaf de workshop tijdens de Tankstation Vakbeurs in Houten Expo. Dit event trok circa 2.500 bezoekers verspreid over twee dagen. Het event op 21 en 22 november in Houten Expo belichtte alle wetenswaardigheden en innovaties op het gebied van tankstations en carwashes.

Lees ook: WashTec toont wasmogelijkheden voor autobedrijven

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.