Hanex, Peugeot

Drukte verwacht bij carwashes na sneeuwbuien afgelopen weekend

De eerste sneeuw legde afgelopen weekend kortstondig een wit doek over grote delen van Nederland. Rijkswaterstaat was daardoor sinds vrijdagavond in de weer om negen miljoen kilo strooizout over de Nederlandse wegen en fietspaden te verspreiden. Van topdrukte bij de carwashes is na het weekend door het druilerige weer echter nog geen sprake. Tom Huyskens woordvoerder bij Bovag verwacht dit weekend wel wat langere rijen bij wasgelegenheden. 

“Net voor de kerst zie je dat veel mensen met een schone auto bij opa of oma willen aankomen. Daarnaast zie je vaak dat wanneer de dooi intreedt het eerst een paar dagen wat beter weer moet zijn voordat mensen er echt aan denken om de auto schoon te maken”, legt Huyskens uit. Volgens hem werkt het niet dat er na de sneeuw redelijk wat regen is gevallen.

Sensoren

Volgens de woordvoerder is het wel belangrijk dat auto’s ook in de winter regelmatig worden gewassen. “De auto waar ik nu zelf in rij heeft ook echt een wasbeurt nodig. Toen ik afgelopen weekend op de snelweg reed, gingen alle alarmbellen in mijn auto af. Het systeem sloeg op hol omdat door het strooizout op de weg, één van mijn sensoren werd geblokkeerd.” Deze stuurt volgens hem het anti-botsingssysteem aan en meet normaal de afstand tot de voorligger.

Het is dus een zaak van veiligheid, het wassen in de winter. “Bumpers en voorruiten zitten tegenwoordig vol sensoren en camera’s, daar zit ook een keerzijde aan. De veiligheid raakt snel in het gedrang als deze sensoren geblokkeerd worden. Ale je op dit soort geavanceerde veiligheidssystemen vertrouwd en ze werken niet, dan kan het zelfs een zaak van leven of dood betekenen.” Het is volgens hem heel belangrijk om er ten alle tijden voor te zorgen dat de auto schoon is. Een wasbeurt overslaan kan in de toekomst zelfs fataal zijn volgens hem.

WinterWasWeken

Om het belang van het wassen in de winter te benadrukken wordt er al enkele jaren een speciale themamaand georganiseerd door branchevereniging Bovag. Volgens Huyskens kan de actie op steeds meer belangstelling rekenen onder carwashbedrijven. “We hebben dit jaar een recordaantal deelnemende bedrijven. We zitten al op honderd bedrijven en inschrijven is nog mogelijk. We verwachten dat er dit jaar 450.000 kraskaarten bij de deelnemende bedrijven worden uitgedeeld.”

Ook in januari volgend jaar, wanneer de actie van start gaat hebben klanten weer altijd prijs. “Mensen kunnen een kranten abonnement naar keuze winnen of korting op vakantiereizen bijvoorbeeld. De hoofdprijs is wederom 10.000 euro te besteden aan een andere auto.” Huyskens verwacht dat ook dit jaar weer veel codes verzilverd gaan worden. Voor de wasstraten is het vooral handig dat ze de mailadressen van de klanten die de auto bij het bedrijf hebben gewassen krijgen. “Wasbedrijven kunnen mailings of andere acties ondernemen met de mailadressen die ze krijgen”, besluit hij.

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.