De toekomstvisie van Mesa Coatings

Mesa Coatings werd in 2013 opgericht en is vernoemd naar Melissa en Samantha: de dochters van oprichter Joost Hermans. In de loop der jaren is de naamsbekendheid van het coatingsbedrijf uit Bladel flink gegroeid. Hermans en accountmanager Jan-Peter van Eeden blikken terug op afgelopen jaar en delen hun doelstellingen voor 2019.

“Dit jaar hebben we een aantal wasstraten op de agenda staan. Zo gaat ons team binnenkort naar Hilversum om daar de vloer van Carwash and Go aan te pakken. Verder staan er een paar wasstraten in Noord-Holland op de agenda en hebben we een viertal klussen in Zuid-Holland uitstaan”, zegt Van Eeden.

Naast de bestaande projecten, blijft Mesa Coatings bezig om de bestaande kwaliteit te waarborgen en eventueel door te ontwikkelen. “Als iets goed is, hoef je er niet aan te sleutelen. Dat wil niet zeggen dat we onze ogen niet openhouden en altijd naar manieren zoeken om door te ontwikkelen”, verduidelijkt Hermans. “Gemiddeld plaatsen we vloeren voor drie tot vier wasgelegenheden per week. Naast carwashes installeren we ook vloeren bij rollovers en tankstations.

Mond-tot-mondreclame

Mesa Coatings is gevestigd in het pittoreske Bladel. Hoe komt het dat een onderneming uit dit Brabantse dorpje gevraagd wordt door partijen uit het Noorden en Zuiden van Nederland? “We hebben goede contacten met leveranciers van wasstraten. De carwashwereld is klein en daarom speelt mond-tot-mondreclame ook een grote rol. Positieve berichten bereiken al snel de markt. We doen wat we zeggen en komen onze afspraken na”, zegt Van Eeden.

Het bedrijf heeft geen vast installatieteam in dienst en werkt met circa veertig ZZP’ers. “Dat is zo ontstaan vanuit het verleden”. weet Hermans. “Ook in rustige periodes moet je mensen doorbetalen, terwijl er amper werk is. Doordat we met kleine zelfstandige werken, ondervangen we dat probleem. We schakelen hun hulp in als dat nodig is en dat werkt heel prettig, omdat we weten wat we aan het team hebben. Zij weten precies wat er van hen verwacht wordt en vertrekken pas als de klus geklaard is.”

Professionaliseringsslag

Hermans blikt met een tevreden gevoel terug op 2018: “Het professionalisme van de branche is enorm gestegen. Er is echt een professionaliseringsslag gemaakt. Binnen de carwashbranche is de concurrentiedruk sterk gestegen. Grote partijen domineren de markt en als je als kleine ondernemer wilt blijven bestaan, zul je inventief moeten zijn. Dat gebeurt steeds meer en je merkt dat steeds meer ondernemers hun bedrijfsvoering op de veranderende klantbehoefte aanpassen. Je auto wassen is een beleving geworden. Je komt al eigenaar van een wasgelegenheid niet meer weg met een smoezelige wasbox en een lage prijs. De klant wil meer en verwacht een blinkende wasgelegenheid vol extra’s. Je moet je onderneming toekomstbestendig maken.”

Van Eeden vult hem aan: “De klant is niet zo bezig met de prijs. Als zij een auto willen wassen, verwachten ze een fris ruikende en schone wasplek. Daar willen ze best vijf euro meer voor betalen, zolang er maar extra service geboden wordt.” Naast de automotive branche is Mesa Coatings ook actief in de agrarische sector, industrie, horeca en recreatiewereld. “Omdat we in zoveel verschillende markten actief zijn, is geen enkele dag hetzelfde voor ons team. De ene dag werken ze in een attractiepark, terwijl ze de dag erna in een geitenstal werken of een wasstraat van een verse vloer voorzien. Ook pompeilanden en tankshops kunnen we van een nieuwe coating voorzien”, besluit Hermans.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.