‘Mensen staan altijd open voor verbetering’

Mark Jacobs is de nieuwe eigenaar van EenzetCarwash en zwaait sinds dit jaar de scepter bij het bedrijf. Onder zijn leiding, en het motto ‘vormgeven aan groei’, gaan er veranderingen plaatsvinden binnen de onderneming uit Andelst. Het doel is om ervoor te zorgen dat het bedrijf voorop blijft lopen in de ontwikkeling van wasinstallaties voor auto’s, bussen, vrachtwagens en rail-gebonden materieel. Jacobs vertelt voor welke uitdagingen hij staat.

Jacobs startte zijn carrière op de LTS, stroomde door naar het MTS en volgde daarna een opleiding aan de HTS. Hij studeerde af aan de Technische Universiteit. De nieuwbakken directeur van EenzetCarwash heeft werkervaring opgedaan bij verschillende kleine, middelgrote en grote ondernemingen op het gebied van instrumentmakerij en machinefabrieken. Ook stuurde hij productiebedrijven in binnen en buitenland aan.

Om ervoor te zorgen dat de overdracht tussen één van mijn voorgangers Ton Janssen en mij goed verloopt, blijft Ton een aantal jaar aan om mij volledig in de carwashsector in te wijden. Het is zijn taak om de transitie zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen, zodat de klanten niet merken dat er een nieuwe directeur aan het roer staat”, stelt Jacobs. EenzetCarwash heeft een groei doorgemaakt en daar moet op ingespeeld worden. “De bedrijfsorganisatie is in de loop der jaren gegroeid en dat levert soms organisatorische problemen op. Als een organisatie groeit, verandert de dynamiek. Het is dan zaak om taken over te dragen en verantwoordelijkheden toe te wijzen”, stelt Jacobs.

Het belang van kennisdeling

Kennisdeling is daarbij ontzettend belangrijk. Bij kleine bedrijven zit veel kennis en het is zaak om die informatie die in de hoofden van medewerkers zit, te delen en over te dragen. Bij groei verandert er vanalles en daar moet je goed op anticiperen als je de beschikbare kennis wilt behouden, verduidelijkt Jacobs: “Voorheen wist bijna iedereen in het bedrijf alles van het reilen en zeilen binnen het bedrijf. Mensen hadden verschillende taken en verantwoordelijkheden die door elkaar liepen. Het is belangrijk dat je de beschikbare kennis deelt en ervoor zorgt dat die niet verloren gaat.”

Naast kennisdeling is ook het maken van een verbeterslag een taak die Jacobs zeer serieus neemt. Er wordt niet over één nacht ijs gegaan: “Structureel valt er zeker het een en ander te verbeteren, maar waar te beginnen? Het begint bij het stellen van prioriteiten. Stel dat er honderd zaken spelen, dan moet je er drie uitkiezen die je het belangrijkst vindt. Als je daar je volledige aandacht aan besteedt, ben je stapsgewijs bezig met het aanpakken van problemen.”

Prioriteiten stellen

Het bepalen van prioriteiten is een belangrijke vervolgstap. “Een prioriteit kunnen de kosten zijn”, stelt Jacobs. “Kun je daar op besparen en waar zitten verbeterpunten? Hoe zit het met verspillingen? Welke zijn die en wat kun je doen om dat aspect te verminderen? Transport is ook een onderdeel dat de moeite waard is om te onderzoeken. Kan het vervoer efficiënter geregeld worden, zodat de kosten gedrukt worden en de wachttijden verkort? Dit soort zaken moet je onder de loep nemen als je de bestaande bedrijfsvoering wilt verbeteren. Zo moet je uitzoeken wat de capaciteit van het bedrijf is en onderzoeken waar onvolkomenheden liggen. Vervolgens maak je een analyse, nadat alles in kaart is gebracht. Vervolgens ga je gerichte keuzes maken. Dit is een geleidelijk proces dat tijd kost en waar je gaandeweg pas ontdekt wat werkt. Je moet de juiste richting zien te vinden. Als je het niet probeert, gebeurt er ook niets.”

Goede planning opstellen

Het succes van verandering begint bij communicatie, stelt de directeur: “Mensen staan altijd open voor verbetering. Het is belangrijk dat je goed communiceert en uitlegt waar je mee bezig bent en welke veranderingen op welke manier wilt doorvoeren. Dat kost tijd.”

Hoewel het een tijdrovend proces is, geniet Jacobs er zichtbaar van om het bedrijf nog beter te maken en structurele veranderingen door te voeren. “Het is heel leuk om deze veranderingen op deze organisatie toe te passen. Ik was gewend om voor grote ondernemingen te werken en hen te helpen bij de transities. EenzetCarwash is een stuk kleiner, maar dat is juist uitdagend. De veranderingen moeten zich als een olievlek verspreiden binnen het bedrijf en iedereen enthousiasmeren. Door een goede planning op te stellen en interne afspraken te maken, tackel je mogelijke problemen. Het is nodig om de gemaakte afspraken vast te leggen en aan de toeleverancier of klant uit te leggen wat is overeengekomen.”

Graantje meepikken

Intern vinden er een hoop veranderingen plaats binnen EenzetCarwash. Klanten zullen daar niet veel van merken, maar wel een graantje meepikken van deze ontwikkelingen: “Onze klanten zullen direct merken dat er veranderingen binnen EenzetCarwash gaande zijn. Zo zal de doorlooptijd van projecten verkort worden en wordt het kwalitatieve aspect beter vastgelegd en besproken”, besluit Jacobs.

Lees ook:

 

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.