Hoe te overleven als startende ondernemer in de carwashbranche

Voor veel beginnende bedrijven geldt dat de eerste paar jaar cruciaal zijn. De opstartfase moet de basis leggen voor de toekomst. Door slimme keuzes te maken, vooruit te denken en kansen te benutten kun je jouw nieuwe wasgelegenheid tot een succes maken. Om ervoor te zorgen dat je een aantal valkuilen vermijdt, delen twee veteranen uit de carwashsector hun visie en geven ze handige tips waarmee je jouw bedrijfsvoering kunt verbeteren.

Het Amerikaanse PC&D Magazine sprak met director of corporate accounts Vic Monteleone van National Carwash Solutions (NCS) en vice president Todd Davy van DRB Systems over hun vakgebied. Een groot misverstand is dat het opzetten en runnen van een wasgelegenheid een makkie is. “Dit idee is ontstaan, omdat succesvolle carwashes je het idee geven dat het erg eenvoudig is. In de praktijk blijkt het tegendeel juist waar te zijn. Ondernemers die zich volledig inzetten en al hun energie in hun bedrijf steken, zullen merken dat het na verloop van tijd gemakkelijker wordt. Dat proces kost nu eenmaal veel tijd”, stelt Monteleone.

Veel starters denken dat ze gaandeweg eenvoudig kunnen leren hoe het eraan toegaat in de carwashbranche. Dat is een fabeltje. Het is veel slimmer om je goed te laten informeren en je te verdiepen in de branche. Dit klinkt logisch, maar in de praktijk gebeurt het nog te weinig stelt Monteleone: “Of je nu contact opneemt met een plaatselijke ondernemer, fabrikant of consultant doet niets eens zoveel ter zake. Feit is dat het inwinnen van informatie van onschatbare waarde is en je waardevolle inzichten oplevert. Daarnaast bespaar je een hoop tijd als je je huiswerk doet, zodat je een vliegende start kunt maken. Je hoeft het wiel dus niet opnieuw uit te vinden.”

Marketingplan

Een ander aandachtspunt voor beginnende ondernemers is om op voorhand een goed marketingplan op te stellen. “Een van de grootste misverstanden in de branche is dat een wasgelegenheid ‘af’ is als deze staat. Dat is dus niet zo. Elke wasgelegenheid heeft constante zorg en aandacht nodig”, verduidelijkt Davy. Een carwash moet meer doen dan auto’s wassen en drogen. Om klanten terug te laten komen, is het belangrijk om aan klantenbinding te doen en net dat stapje extra te zetten. Dat betekent bijvoorbeeld dus niet automatisch dat er met de prijzen gestunt moet worden als de concurrentie besluit een prijsverlaging door te voeren. Integendeel. “Door de focus op dienstverlening te leggen, kun je de kwaliteit waarborgen zodat je niet in je prijzen hoeft te snijden.”

Leren van (andermans) fouten is nuttig. Door vakliteratuur te lezen, vakgerelateerde events te bezoeken en met collega’s te praten kun je veel kennis opdoen. Dankzij het opbouwen van een netwerk leer je de branche – en jezelf – beter kennen en weet jij welke fouten je niet hoeft te maken. “De grootste fout die je als starter kunt maken is door je volledige aandacht op de ontwikkeling en bouw van je wasgelegenheid te storten. Als je dat doet, ga je namelijk voorbij aan het nut van een marketingplan. Voordat je begint met het opzetten van een eigen zaak moet je weten wie je doelgroep is, hoe je die wilt benaderen en hoe je je groeiplannen wilt uitrollen”, verduidelijkt Monteleone.

Betrokkenheid

Bij het woord ‘marketing’ denken sommige mensen misschien al snel aan het inschakelen van dure bureaus en snelle jongens. Dat hoeft helemaal niet. Een goed marketingplan start met de uitstraling van je bedrijf. “Pak uit met een duidelijk leesbaar logo. Het opzetten van een website is de volgende stap. Ook het draaiende houden van social media kanalen en het opstellen van mailings hoort erbij”, stelt Davy. “Bezoekers willen weten waar ze aan toe zijn en wat ze van jouw onderneming kunnen verwachten. Het is belangrijk dat je je klanten op de hoogte houdt van de laatste ontwikkelingen. Zo creëer je betrokkenheid.”

Betrokkenheid creëren, gebeurt ook door het opzetten van abonnementen. “De wereld verandert. De consument verlangt steeds meer naar abonnementsvormen waarin veel keuzevrijheid is. Kijk maar naar een dienst als Netflix waar je zoveel films en series kunt kijken als je wilt, zolang je maandelijks maar een vast bedrag betaalt. Door in dergelijke abonnementen te investeren, win je klanten voor je. Dit is een mooie ontwikkeling, want zo ben je als ondernemer verzekerd van een vast bedrag per maand”, stelt Davy.

Sleutelwoord

Klanttevredenheid is het sleutelwoord. Geen enkele ondernemer kan om dit begrip heen. “De moderne klant wil de controle hebben. Geef je bezoekers dus de keuze. Laat hen kiezen voor een eenmalige wasbeurt of voor een abonnementsvorm. Ook essentieel is dat je betaalmethodes divers zijn. Laat klanten betalen via apps, bankpassen, creditcards, incasso’s of gewoon contactloos of cash. Hoe gemakkelijker je het je bezoekers maakt hoe beter”, besluit Davy.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoe te overleven als startende ondernemer in de carwashbranche | CarwashPro

Hoe te overleven als startende ondernemer in de carwashbranche

Voor veel beginnende bedrijven geldt dat de eerste paar jaar cruciaal zijn. De opstartfase moet de basis leggen voor de toekomst. Door slimme keuzes te maken, vooruit te denken en kansen te benutten kun je jouw nieuwe wasgelegenheid tot een succes maken. Om ervoor te zorgen dat je een aantal valkuilen vermijdt, delen twee veteranen uit de carwashsector hun visie en geven ze handige tips waarmee je jouw bedrijfsvoering kunt verbeteren.

Het Amerikaanse PC&D Magazine sprak met director of corporate accounts Vic Monteleone van National Carwash Solutions (NCS) en vice president Todd Davy van DRB Systems over hun vakgebied. Een groot misverstand is dat het opzetten en runnen van een wasgelegenheid een makkie is. “Dit idee is ontstaan, omdat succesvolle carwashes je het idee geven dat het erg eenvoudig is. In de praktijk blijkt het tegendeel juist waar te zijn. Ondernemers die zich volledig inzetten en al hun energie in hun bedrijf steken, zullen merken dat het na verloop van tijd gemakkelijker wordt. Dat proces kost nu eenmaal veel tijd”, stelt Monteleone.

Veel starters denken dat ze gaandeweg eenvoudig kunnen leren hoe het eraan toegaat in de carwashbranche. Dat is een fabeltje. Het is veel slimmer om je goed te laten informeren en je te verdiepen in de branche. Dit klinkt logisch, maar in de praktijk gebeurt het nog te weinig stelt Monteleone: “Of je nu contact opneemt met een plaatselijke ondernemer, fabrikant of consultant doet niets eens zoveel ter zake. Feit is dat het inwinnen van informatie van onschatbare waarde is en je waardevolle inzichten oplevert. Daarnaast bespaar je een hoop tijd als je je huiswerk doet, zodat je een vliegende start kunt maken. Je hoeft het wiel dus niet opnieuw uit te vinden.”

Marketingplan

Een ander aandachtspunt voor beginnende ondernemers is om op voorhand een goed marketingplan op te stellen. “Een van de grootste misverstanden in de branche is dat een wasgelegenheid ‘af’ is als deze staat. Dat is dus niet zo. Elke wasgelegenheid heeft constante zorg en aandacht nodig”, verduidelijkt Davy. Een carwash moet meer doen dan auto’s wassen en drogen. Om klanten terug te laten komen, is het belangrijk om aan klantenbinding te doen en net dat stapje extra te zetten. Dat betekent bijvoorbeeld dus niet automatisch dat er met de prijzen gestunt moet worden als de concurrentie besluit een prijsverlaging door te voeren. Integendeel. “Door de focus op dienstverlening te leggen, kun je de kwaliteit waarborgen zodat je niet in je prijzen hoeft te snijden.”

Leren van (andermans) fouten is nuttig. Door vakliteratuur te lezen, vakgerelateerde events te bezoeken en met collega’s te praten kun je veel kennis opdoen. Dankzij het opbouwen van een netwerk leer je de branche – en jezelf – beter kennen en weet jij welke fouten je niet hoeft te maken. “De grootste fout die je als starter kunt maken is door je volledige aandacht op de ontwikkeling en bouw van je wasgelegenheid te storten. Als je dat doet, ga je namelijk voorbij aan het nut van een marketingplan. Voordat je begint met het opzetten van een eigen zaak moet je weten wie je doelgroep is, hoe je die wilt benaderen en hoe je je groeiplannen wilt uitrollen”, verduidelijkt Monteleone.

Betrokkenheid

Bij het woord ‘marketing’ denken sommige mensen misschien al snel aan het inschakelen van dure bureaus en snelle jongens. Dat hoeft helemaal niet. Een goed marketingplan start met de uitstraling van je bedrijf. “Pak uit met een duidelijk leesbaar logo. Het opzetten van een website is de volgende stap. Ook het draaiende houden van social media kanalen en het opstellen van mailings hoort erbij”, stelt Davy. “Bezoekers willen weten waar ze aan toe zijn en wat ze van jouw onderneming kunnen verwachten. Het is belangrijk dat je je klanten op de hoogte houdt van de laatste ontwikkelingen. Zo creëer je betrokkenheid.”

Betrokkenheid creëren, gebeurt ook door het opzetten van abonnementen. “De wereld verandert. De consument verlangt steeds meer naar abonnementsvormen waarin veel keuzevrijheid is. Kijk maar naar een dienst als Netflix waar je zoveel films en series kunt kijken als je wilt, zolang je maandelijks maar een vast bedrag betaalt. Door in dergelijke abonnementen te investeren, win je klanten voor je. Dit is een mooie ontwikkeling, want zo ben je als ondernemer verzekerd van een vast bedrag per maand”, stelt Davy.

Sleutelwoord

Klanttevredenheid is het sleutelwoord. Geen enkele ondernemer kan om dit begrip heen. “De moderne klant wil de controle hebben. Geef je bezoekers dus de keuze. Laat hen kiezen voor een eenmalige wasbeurt of voor een abonnementsvorm. Ook essentieel is dat je betaalmethodes divers zijn. Laat klanten betalen via apps, bankpassen, creditcards, incasso’s of gewoon contactloos of cash. Hoe gemakkelijker je het je bezoekers maakt hoe beter”, besluit Davy.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.