Bereik meer klanten in de carwash met uitgebreide betaalkeuzes

Contactloos betalen wordt steeds geaccepteerder. Ook in de carwashbranche. De tijd dat contant geld en munten de populairste betaalmiddelen in wasgelegenheden waren, is voorbij. Slimme ondernemers spelen op deze ontwikkelingen in en passen hun betaalsystemen daarop aan. Geautomatiseerde betaalsystemen zijn dus de toekomst, maar wat zijn de mogelijkheden?

Geüpdatete point-of-sale (POS) systemen zorgen voor een vlotte doorstroom in kleine wasstraten, roll-overs en grote wasgelegenheden. Databeveiliging, kentekenregistratie en de opslag van klanteninformatie behoren tot de mogelijkheden in veel softwarepakketten. In dit artikel komen verschillende mogelijkheden aan bod waarmee ondernemers sneller en slimmer omzet kunnen genereren.

Bied betaalkeuzes

Moderne POS-systemen bieden de consument verschillende betaalmogelijkheden. Door in te spelen op de meest recente ontwikkelingen in de markt, kunnen ondernemers al hun klanten bedienen. Zo is het raadzaam om de ontwikkeling van nieuwe betaalmethodes als Apple Pay nauwlettend in de gaten te houden. Ook het aanbieden van coupons, waspassen en abonnementsvormen is een interessante optie. Abonnementen leveren namelijk een vaste bron van inkomsten op en worden maandelijks van de rekeningen van de pashouders afgeschreven.

Todd Davy is vice president of sales and business development van het Amerikaanse softwarebedrijf DRB Systems dat gespecialiseerd is in betaalsystemen: “De beste POS-systemen bieden klanten op een toegankelijke en eenvoudige manier verschillende betaalmogelijkheden aan.” Naast cash en creditcards moet er meer te kiezen zijn. Contactloos betalen of via een app betalingen uitvoeren, zijn ook interessante opties.

Systeemintegratie

Idealiter moet een POS-systeem gemakkelijk te integreren zijn met andere systemen. Denk dan bijvoorbeeld aan benzinepompen, luchtautomaten en slagbomen. Deze vorm van systeemintegratie vereenvoudigt het leven van de ondernemer, omdat hij zich dan meer op zijn bedrijfsvoering kan richten. Hij werkt ‘aan’ zijn bedrijf in plaats van ‘in’ zijn onderneming. De implementatie van verschillende betaalsystemen haalt de druk bij de kassamedewerkers weg en versnelt het betaalproces.  

Een ander voordeel van een POS-systeem is dat het inzetbaar is bij het uitvoeren van marketingplannen, het verzamelen van data en het controleren en monitoren van bedrijfsprocessen. Het systeem slaat op voor welk wasprogramma betaald is door welke klant. Ook kunnen tankstations met een carwash speciale kortingscoupons voor een bezoek aan de wasgelegenheid uitgeven aan klanten die net getankt hebben. Door met QR-codes te werken, is de ondernemer verzekerd van beveiligde codes die gepersonaliseerd en slechts eenmalig bruikbaar zijn.

Populaire toepassingen

Een fenomeen dat steeds vaker de kop opsteekt, zijn de zogenaamde abonnementsvormen. Voor een vast bedrag per maand mag de klant zo vaak hij wil de carwash bezoeken. “Ook de betaalsystemen vlakbij de ingang van de wasgelegenheid worden steeds gewoner in de branche. Het betaalproces gaat veel sneller. Klanten hoeven immers niet meer hun auto uit om een kaartje bij een medewerker te kopen. Een ander voordeel is dat POS-systemen abonnements- en pashouders herkennen. Deze groepen mogen zo doorrijden wat de doorstroom bevordert”, stelt Davy.

Communicatieadviseur Jason Sears van Innovative Control Systems (ICS) vult hem aan: “Door verbeteringen op het gebied van kentekenregistratie door te voeren en waar mogelijk nieuwe betaalmethodes, verander je het speelveld. Het is een spannende tijd, omdat POS-systemen meer mogelijkheden krijgen en steeds betaalbaarder worden. Dat levert verschillende voordelen op, want dankzij dit systeem kun je de band met je klanten versterken op basis van data. Je kunt naar aanleiding van klantgedrag bijvoorbeeld gepersonaliseerde aanbiedingen sturen. Ook kun je tijdens rustige periodes kortingscoupons versturen om deze dode momenten te lijf te gaan.”

Samenwerking zoeken

Om ervoor te zorgen dat het POS-systeem zo vlekkeloos mogelijk werkt, is het zaak om de samenwerking op te zoeken. “Zorg ervoor dat je met een veilige en kostenefficiënte partij in zee gaat die zich hard maakt voor databeveiliging. Het is ook aan te raden om je personeel bij te laten scholen. Het liefst via e-learning programma’s, omdat je zodoende reiskosten en -tijd bespaart. Een ander aspect dat aandacht verdient, is je website. Deze moet er aantrekkelijk uitzien en klanten trekken met aanbiedingen en interessante nieuwtjes”, stelt Davy.

De keuze voor een POS-systeem is zeer persoonlijk. Elke wasgelegenheid is anders en heeft andere klanten en wensen. Het is dus raadzaam voor ondernemers om zich goed te verdiepen in de verschillende mogelijkheden. De grootte, clientèle, locatie en soort wasgelegenheid zijn doorslaggevend. “Voordat een systeem operationeel wordt, moet het uitgebreid getest worden. Voordat het in bedrijf gesteld wordt, is het verstandig om samen met de ontwikkelaar van het systeem een reeks tests uit te voeren. Het uitgeven van kortingscoupons en de implementatie van betaalmethodes moet soepel verlopen, zodat je direct klanten kunt helpen. Je wilt namelijk niet beginnen met kinderziektes. Een goede voorbereiding voorkomt irritatie”, besluit Davy.

Lees ook:

  • Software om administratieve lasten te verminderen en omzet te verhogen
  • ‘Afrekenen is de bottleneck voor veel wasgelegenheden’
  • Hoe te overleven als startende ondernemer in de carwashbranche

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.