‘Het is de bedoeling dat bezoekers zich prettig voelen in de carwash’

Na jarenlang als franchisenemer te hebben gewerkt, besloot Mike Vermeij onlangs om voor zichzelf te beginnen. Inmiddels staat hij aan het roer van Mikey’s Carwash in Zwijndrecht en heeft hij al een flink aantal wassingen achter de rug. Afgelopen weekend werd zijn wasgelegenheid groots geopend. CarwashPro sprak met hem over zijn nieuwe wasinstallatie en kassasysteem.

Mikey’s Carwash in Zwijndrecht werd afgelopen weekend officieel geopend door waarnemend burgemeester Robert Strijk. De burgervader ontving een in een microvezeldoek gehulde schaar waarmee hij een lint doorknipte wat het startsein gaf voor de opening van de nieuwe wasgelegenheid. Voordat het bedrijf officieel geopend werd, was eigenaar Mike Vermeij echter al druk bezig geweest met proefwassen. “In twee weken tijd hebben we al 2.500 wassingen gedaan”, vertelt hij trots.

Er is voor installaties van Istobal gekozen die door EenzetCarwash zijn geïnstalleerd. “We hebben ingespeeld op het bieden van kwaliteit en beleving en zodoende kwamen we bij EenzetCarwash uit. Er is uiteindelijk voor de TC 6000 gekozen. Het is de eerste productiemachine van dit type. Deze installatie werkt met polish en textieldroging. De wasstraat is 30,4 meter lang en heeft een maximale doorrijhoogte van 2,3 meter. De reden dat er voor een wasstraat van ruim 30 meter is gekozen, is omdat we snel willen werken en zoveel mogelijk auto’s per uur willen wassen”, legt Vermeij uit.

Nadroging

Na de wasbeurt in de wasstraat worden de auto’s nog eens extra nagelopen en lastig te bereiken plekjes meegepakt. “De machine kan ook een stukje gemist hebben en daarom controleren we of de auto helemaal gewassen is. Dan moet je onder meer aan de onderkant van een spoiler denken of de ruimte tussen de autospiegels. Door een nadroging uit te voeren, pakken we deze mogelijk gemiste plekjes aan. Deze handeling is ook bedoeld om het contact met de klant te behouden. Het is een extra service en klanten waarderen dat. Onze bedoeling is dat onze bezoekers zich prettig voelen als ze Mikey’s Carwash aandoen. Als je een goed gevoel aan een bezoek aan de wasgelegenheid overhoudt, kom je namelijk vast nog een keer terug”, verduidelijkt hij.  

Vermeij werkt al jarenlang met dezelfde mensen. “Ik weet wat ik aan hen heb en dat ze altijd hun uiterste best doen voor de klanten. Dat is erg belangrijk, omdat medewerkers het gezicht van je bedrijf zijn. Als mensen het niet naar hun zin hebben, stralen ze dat uit. Dit team voelt als een familie en na werktijd gaan we ook vaak leuke dingen doen. De onderlinge band is sterk en dat stralen we uit. Ik denk daarom dat het zo druk is en mensen ons weten te vinden”, zegt Vermeij.

Transparant systeem

Het kassasysteem waarmee gewerkt wordt in de nieuwe wasgelegenheid is van Extendas. Er wordt gebruikt gemaakt van De SPINpos iPad kassa. “We wilden een transparant systeem zonder bugs dat intuïtief werkt en probleemloos QR-codes kan scannen”, stelt Vermeij. Een andere vereiste was dat het systeem exact moest bijhouden wat er allemaal gebeurt in de zaak. “Transacties worden in het systeem van Extendas gewoon opgeslagen, zodat je zeer nauwkeurig kunt zien wat er gebeurd is. Ik kan daardoor snel mogelijke kastekorten achterhalen en kijken wat er fout is gegaan. Ook het aantal wassingen wordt zeer nauwkeurig bijgehouden, zodat je de omzet aan het aantal wasbeurten kunt koppelen. Gratis wassingen weggeven, kan gewoon niet meer onopgemerkt gebeuren. Een ander voordeel van dit systeem is dat het het aantal administratieve handelingen beperkt.”

Waarnemend burgemeester Robert Strijk opende afgelopen weekend officieel Mikey’s Carwash in Zwijndrecht.

Volgens sales consultant Jordy Loos van Extendas valt het systeem op door de gebruiksvriendelijkheid ervan. De praktijk vormt het bewijs. Tijdens het interview lopen twee medewerkers naar het kassasysteem toe om contant geld in de lade te leggen. De bediening met iPad werkt intuïtief en de werknemers bedienen het systeem alsof ze niet anders gewend zijn. Dit terwijl het apparaat pas een paar dagen in gebruik is. “Er kan voor verschillende betaalmogelijkheden gekozen worden zoals cash, pin, contactloos of met de waspas. Je kunt extra betaalmogelijkheden, promoties, acties en wasprogramma’s gemakkelijk zelf in het systeem plaatsen”, weet Loos.

Real time

Vermeij vult hem aan: “Het kan misschien zijn dat wat oudere mensen die niet met computers zijn opgegroeid meer moeite met het systeem hebben. Omdat hier vooral jongere mensen aan het werk zijn, gaat de implementatie van de iPad-kassa erg vloeiend.” Het systeem is verbonden met een Cloudplatform. Actuele informatie uit de wasgelegenheid is real time in te zien. Zo kun je in een oogopslag de omzet, de hoeveelheid transacties en het aantal wassingen bekijken. Ook de huidige temperatuur wordt aangegeven.

“Al deze informatie kan in een grafiek verwerkt worden, zodat je een helder beeld van de situatie hebt en inzichtelijk krijgt wat er gebeurd is. De dag- en shiftstaten zijn zeer handig en laten exact zien hoeveel transacties er hebben plaatsgevonden en welke artikelen het best verkopen. Daar kun je je inkoopbeleid op aanpassen. Je kunt ook een loyalty-website aan het systeem koppelen, waarop klanten zich kunnen registreren en hun pas online kunnen opwaarderen. Daarnaast kunnen punten gespaard worden en aan acties meegedaan worden”, besluit Loos.

Lees ook:

  • Software om administratieve lasten te verminderen en omzet te verhogen
  • Vloer Mikey’s Carwash: weer grip op de zaak

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.