Eerste Europese ICA-president over verschillen Europa en Amerika

“Wat ik heb geleerd is dat de term ‘automotive’ eigenlijk niet bij de carwashbranche past. De sector is ontzettend servicegericht. Je kunt deze industrie beter vergelijken met de horeca”, was getekend Richard Enning. Deze Duitser staat aan het roer van carwashketen Mr. Wash Autoservice AG. Enning is tevens de eerste Europese president van de ICA. Hij deelt zijn visie over de branche.

Enning begon zijn loopbaan als manager van een Mr. Wash locatie in München. Op een gegeven moment besloot hij om de branche de rug toe te keren en voor een carrière als consultant te kiezen. Na een tijd in dienst te zijn geweest bij een industrieel bedrijf, begon het wasvirus toch te kriebelen, liet hij Car Wash Mag weten.

Enning koos vervolgens voor een baan in de carwashbranche. Hij heeft er nooit spijt van gehad: “Op een gegeven moment vroeg mijn toenmalige baas of ik interesse had om mezelf te ontplooien in de internationale staalindustrie. Hij mocht me graag en dacht dat ik wel een goede match voor die branche zou zijn. Mijn leidinggevende kende mijn voorgeschiedenis ook en wist dat mijn familie een carwashketen runde. Vervolgens vroeg hij mij te kiezen: koos ik voor een ‘echte serieuze bedrijfstak’ of voor de carwash. Het werd die laatste optie en daar ben ik heel blij mee. Ik geniet dagelijks van de glimlach van tevreden klanten en medewerkers.”

Tool

Als veteraan in de carwashbranche heeft Enning een hoop veranderingen voorbij zien komen. Een ontwikkeling waar de directeur veel van verwacht, is de voortschrijdende techniek. “Technologie is heel belangrijk, maar uiteindelijk is het maar een tool. Het draait immers om de interactie tussen klant en aanbieder. Wat ik heb geleerd is dat de term ‘automotive’ eigenlijk niet bij deze sector past. De carwashbranche is ontzettend servicegericht. Je kunt deze industrie beter vergelijken met de horeca. Net als bij een restaurantbezoek draait een trip naar een wasgelegenheid om gastvrijheid en dienstverlening. Als je succesvol wilt zijn in deze sector zul je dit goed in je oren moeten knopen.”

Een trend waar de branche volgens Enning niet omheen kan, is de nadruk op communicatie en presentatie. “Apparatuur en betaalsystemen moeten gebruiksvriendelijk zijn en een eenvoudige layout hebben. De implementatie van apps is niet meer weg te denken. Om ervoor te zorgen dat jouw klanten jouw app gebruiken, zul je voor een simpele en heldere besturing moeten kiezen. De beste apps kenmerken zich door hun eenvoud. Neem nu de Uber app als voorbeeld: geen toeters en bellen, maar wel erg populair.”

Betrokkenheid

De ICA werkt hard aan het uitbreiden van het netwerk en daar is Enning zeer trots op: “Elke organisatie heeft leden nodig. Je moet van elkaar kunnen leren om door te groeien. Samen sta je sterker dan alleen. De ICA is de laatste jaren druk bezig met opzetten van allerlei evenementen om de betrokkenheid binnen de branche te vergroten. Door events zoals Car Wash Show Australia en Car Wash Show Europe te organiseren, bereik je veel mensen. Er wordt over de grenzen heen gekeken en dat vind ik te gek.”

De Duitse directeur is de eerste Europeaan die de titel ‘president’ van de ICA mag dragen. “Ik voel mij vereerd al denk ik niet dat er veel verschil in zienswijze is tussen Europa en Amerika. We wassen immers allemaal auto’s en gebruiken daarvoor dezelfde techniek. Daarnaast hebben we met dezelfde problemen te maken. Er zijn geen verschillen”, besluit Enning.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.