‘Het succes van een bedrijf is afhankelijk van het personeel’

Groei is het doel van elke ondernemer in de carwashbranche, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Trendwatcher Merilee Kern geeft tips waarmee ondernemers hun naamsbekendheid en klanttevredenheid kunnen vergroten. In dit artikel komen een aandachtspunten naar voren, waarbij rekening gehouden moet worden bij de groei op persoonlijk en financieel vlak.

Er komt namelijk heel wat kijken bij het verder uitbouwen van een bedrijf en inspelen op ontwikkelingen uit de markt. Daarnaast vraagt groei ook inspanning van het personeel. Al deze zaken spelen een rol bij de bedrijfsvoering. Kern opereert op internationaal niveau. De Amerikaanse houdt ontwikkelingen uit de markt in de gaten en signaleert trends. Dat doet ze voor verschillende ondernemingen. Voor Carwash.com onderzocht ze mogelijkheden waarmee ondernemers van wasgelegenheden hun voordeel kunnen doen.

“Het succes van een bedrijf is grotendeels afhankelijk van de mensen die er werken. Een goede ondernemer zorgt daarom goed voor zijn personeel. Tevreden werknemers zorgen voor een goede eerste indruk. Als een klant vriendelijk begroet wordt in een carwash geeft dat een fijn gevoel. Een chagrijnige en ontevreden werknemer stoot af”, stelt Kern.

Presentatie

Een onderdeel waarmee je je kunt onderscheiden als ondernemer is qua presentatie. “Omarm dat onderdeel of kenmerk dat jou zo bijzonder en authentiek maakt”, verduidelijkt Kern. “Of dat nu je productaanbod of je werknemers zijn, maakt niet uit. Het gaat erom dat bezoekers van jouw carwash weten wat jouw bedrijf zo speciaal maakt. Door trouw te blijven aan jezelf en dat uit te stralen, vergroot je de betrokkenheid. Door de nadruk op die bijzondere artikelen of vriendelijke medewerkers te leggen, onderscheid je jezelf van de concurrentie. Blijf uniek.”

Een ander onderdeel waarmee ondernemers zich van concullega’s kunnen onderscheiden, is op het gebied van doorzettingsvermogen. “Veel ondernemers zijn terneergeslagen als ze verlies draaien. Dat is begrijpelijk, maar de crux is juist om te leren van verlies. Door een ander perspectief te gebruiken, kun je tot nieuwe inzichten komen. Je weet immers wat niet werkt en kunt daarop inspelen. Ondernemen betekent dat je je angstgevoelens overboord moet gooien en op je onderbuikgevoel moet vertrouwen. Tegenslagen horen erbij, de kunst is om door te zetten en in jezelf te geloven”, stelt Kern.

Probleemaanpak

Onverwachte situaties en problemen horen bij het leven – en bij ondernemen. “Spontaan opduikende problemen kunnen je plannen flink overhoop gooien. Daarom investeren veel bedrijven in preventieve oplossingen”, zegt Kern. “Zogenaamde troubleshoot teams moeten anticiperen op dit soort onverwachte wendingen. Kleine ondernemingen hebben daar de financiële middelen niet voor. Het is verstandig om het probleem te analyseren en te kijken wat het grootste struikelpunt is. Door een groot probleem onder te verdelen in beter te verhapstukken brokken, kun je een catastrofe reduceren tot kleine obstakels.”

Investeren in de juiste zaken, is een andere tip die de trendwatcher graag meegeeft: “De paralellen tussen klanttevredenheid en tevreden medewerkers zijn groot. Door je werknemers bijscholingen en trainingen aan te bieden en te laten weten dat je hen waardeert, zorg je ervoor dat ze zich beter kunnen ontplooien. Voor zo’n fijne werkgever willen ze graag werken. Investeren in je personeel, vergroot de betrokkenheid en heeft zijn weerslag op de klanten. Zij voelen zich welkom en uit onderzoek blijkt dat dit een omzetstijging van 21 procent kan opleveren.”

Overzicht

Een eerste indruk is erg belangrijk. “Zorg ervoor dat je onderneming er verzorgd uitziet en doe alles wat je kan om in positieve zin op te vallen. Een schoon pand, een lekkere geur en frisse medewerkers leveren al meteen pluspunten op. Ondernemers moeten het overzicht behouden en met een kritische blik naar het exterieur van hun bedrijf kijken.”

Uiteraard moet naar de buitenkant ook de binnenkant goed in de gaten gehouden worden.
“Weet waar je kracht ligt en buit dat uit. Profileer je als die carwash met die vriendelijke werknemers of die wasgelegenheid met de beste reinigingstechnieken. Zo vergroot je de naamsbekendheid van je onderneming.”

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.