Het belang van magneetkleppen: essentieel onderdeel van carwash

Kleine onderdelen die op detailniveau werken, bepalen hoe goed autowasinstallaties zijn. Een magneetventiel, of magneetklep, is een elektromechanisch aangestuurde klep die heel belangrijk is hierbij. Als een stroom door de spoel loopt, functioneert deze als elektromagneet. Daardoor wordt de ijzeren kern naar het centrum van de spoel getrokken en hiermee wordt de klep geopend of gesloten. Zo kan water, zeep of (pers)lucht gedoseerd worden toegepast. Zo wordt de juiste hoeveelheid water of schuim gecontroleerd doorgevoerd. Maar hoe weet je welke magneetklep de juiste keus is?

Als een magneetklep niet goed meer functioneert, is dat direct merkbaar. Daarom is het noodzakelijk om ze te vervangen. Een partij die magneetkleppen en magneetventielen levert, is Tameson. Bijvoorbeeld aan hun klant Carwashworkx. Eigenaar Wim Fiechter en zijn team verzorgen zowel compleet nieuwe systemen als het onderhoud en de reparatie van bestaande installaties. Het wisselt dus van een snelle reparatie ter plekke tot het in de werkplaats in elkaar zetten van nieuwe installaties. Samen met leverancier Tameson zoekt Carwashworkx naar de optimale kleppen voor de autowasinstallaties die hij ontwikkelt en onderhoudt. “Tameson bood voor mij uitkomst, zeker omdat ik ook nog redelijk hoge eisen stel”, verduidelijkt Fiechter.

Verschillende ventielsoorten

Naast de standaard magneetkleppen heeft Carwashworkx ook regelmatig wat bijzondere varianten nodig. Het grootste waterventiel dat Fiechter gezet heeft, is anderhalf duims, met een diameter van ongeveer een vuistdikte. Daarnaast moeten de kleppen goed tegen hoge druk kunnen. Fiechter: “Tel daarbij op dat ze ook nog heel veel cycli mee moeten gaan en dan weet je hoe belangrijk het is dat de kwaliteit hoog is. Het bewijs dat Tameson levert is dat alle kleppen die ik van ze gezet heb in de afgelopen vijf jaar er nog steeds inzitten. En dat terwijl het geschakelde medium nogal verschilt. Dat kan lucht of water zijn, maar ook gerecycled water, wat toch een vervuilde vloeistof is. Daarvoor moet de voorfiltering heel goed zijn, want anders krijg je storingen. Ik gebruik de ventielen ook voor autowasmiddelen, wax, velgenreinigers en ontvetters. Dat zijn best agressieve vloeistoffen, maar de ventielen houden zich goed.”

De meestvoorkomende materialen voor de ventielbehuizing zijn messing, roestvast staal en nylon. EPDM (Ethyleen – Propyleen – Dieen Monomeer), FKM (Fluorrubber, Viton), PTFE (Teflon) en NBR (Nitrilbutadieenrubber of Nitrilrubber) zijn de meest gebruikte afdichtmaterialen. Meestal zijn de kleppen die Fiechter gebruikt van het merk JP Fluid Control: “Maar als ik een klep van het merk Bürkert tegenkom tijdens een onderhoudsopdracht, dan vervang ik hem liefst ook voor een nieuwe klep van dat merk. In een rij van vijf, zes, zeven of acht kleppen op een rij, zoals bij een sproeiarm, wil je wel uniformiteit. De veelzijdigheid van Tameson op het gebied van merken vind ik prettig. Ze bedienen zowel grote als kleine bedrijven. Het team is zeer technisch en denkt ook heel goed mee over de beste magneetkleppen. Zo ben ik met hun hulp tot een mooi assortiment ventielen gekomen voor mijn werkzaamheden.”

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.