Wat staat er op het carwash-menu?

Klanten willen duidelijkheid. Als je naar een restaurant gaat, bekijk je van tevoren de kaart om te zien of de eetgelegenheid aan je wensen voldoet. Bij een wasgelegenheid werkt dat eigenlijk net zo. Door heldere bewegwijzeringen, informatieborden en simpele betaalsystemen te plaatsen, kunnen potentiële klanten over de streep getrokken worden. Zorg daarom dus voor een overzichtelijk carwash-menu.

Een goed carwash-menu geeft namelijk aan wat een bezoeker kan verwachten van zijn verzoek aan een wasgelegenheid. Bij binnenkomst moet je direct kunnen zien welke wasprogramma’s er beschikbaar zijn, welke aanbiedingen er gelden en wordt op het nut van maandabonnementen gewezen. Een overzichtelijke en heldere bewegwijzering is daarom ontzettend belangrijk.

Een helder carwash-menu maken, neemt echter veel tijd in beslag. Een goed menu vraagt om veel bijschaving en veel ervaring. Door veel te testen, ontstaat de meest passende oplossing. Het uiteindelijke doel is om bezoekers naar het beste wasprogramma te loodsen, zodat iedere klant met een tevreden gevoel huiswaarts keert. De kans is dan zeer groot dat deze mensen terugkomen.

Overzichtelijk

Door een goed ontworpen menu-kaart te plaatsen, kunnen ondernemers hun klanten de juiste kant ‘opsturen’. Carwash.com vroeg twee Amerikaanse experts waaraan een goed carwash-menu moet voldoen. Accountant Sean McBride van Cleaning Systems Inc. laat weten dat een slim menu staat of valt met het aanbod: “Waarde bieden is het sleutelwoord. Door bezoekers diensten aan te bieden waar ze echt wat aan hebben, trek je de aandacht. Denk dan bijvoorbeeld aan velgenreiniging, schuimbogen en wax-behandelingen. Als je deze services bundelt, ontstaat een pakket waar mensen echt behoefte aan hebben en voor willen betalen.”

Directeur Bobby Jones van TSS Inc. sluit zich daarbij aan. Hij denkt dat het creëren van waarde de eerste stap is. De tweede stap is om bezoekers te wijzen op de verschillende opties die geboden worden: “Een wasgelegenheid die direct kan aangeven welke wasprogramma’s er te kiezen zijn, is op de goede weg. Door klanten op de voordelen van een specifiek – vaak duurder en completer – programma te wijzen, kan de omzet verhoogd worden. Als dat programma op een overzichtelijk bord gepresenteerd wordt, valt dat direct op bij de doelgroep. Dat moet ruim voor het betaalsysteem gecommuniceerd worden. Zo kun je de beslissing van een bezoeker ‘bijsturen’. Als hij in eerste instantie van plan was om voor het goedkoopste programma te kiezen, kan een goed geplaatst bord zijn mening veranderen.”

Beleving

Een tip die Jones graag meegeeft, is inspelen op klantbehoeftes. Dat kan bijvoorbeeld door extra beleving te bieden in de wasgelegenheid. “Je kunt bijvoorbeeld instellen dat alleen bezoekers die voor het duurste wasprogramma kiezen een lichtshow te zien krijgen. Door zulke extraatjes aan te bieden, kun je de klantkeuze beïnvloeden. De kans is namelijk groot dat mensen nieuwsgierig worden naar die show en bereid zijn om meer te betalen. daardoor kun je meer omzet draaien.”

Een ander advies van Jones is om gebruik te maken van maandabonnementen. “Als je de prijs van zo’n abonnement net wat lager maakt dan de prijs van twee reguliere wasprogramma’s is de kans groot dat bezoekers voor een abonnementsvorm kiezen. Stel dat een regulier wasprogramma 12,50 euro kost en een maandabonnement waarmee je onbeperkt kunt wassen slechts 20 euro dan trek je de aandacht. Het loont dan enorm voor de klant m voor die laatste optie te kiezen. Veel ondernemers zijn erg te spreken over zulke diensten, omdat men daarmee van een vaste maandelijkse inkomstenstroom is voorzien. Om ervoor te zorgen dat mensen zich elke maand aan je bedrijf willen verbinden, zul je wel goed moeten nadenken over de plaatsing van zo’n aanbieding. De waarde en het voordeel van een abonnement moet direct zichtbaar zijn. Dat kan dus door dit te communiceren in je carwash-menu.”

Door gebruik te maken van iconen kunnen ondernemers de aandacht van klanten trekken.

Iconen

Maar hoe ontwikkel je eigenlijk een goed carwash-menu? “Het is belangrijk dat je opvallende kleuren en beelden gebruikt. Het draait om ervaring, data en creativiteit”, verduidelijkt McBride. “Als je kleuren gebruikt die in de gekozen programma’s terugkeren, zorg je voor overzicht. Je kunt bijvoorbeeld de kleur van het schuim aanpassen aan het geselecteerde wasprogramma. Een andere optie is om met beeld te werken. Door heldere illustraties en iconen te plaatsen, vergroot je de kans dat klanten voor deze opties kiezen. Hoe meer iconen hoe meer extra’s.”

Een goed bord werkt van beneden naar boven, stelt McBride: “Het goedkoopste programma staat onderaan, terwijl keuzes uit het duurdere segment bovenaan prijken. Door de meest interessante programma’s op ooghoogte te plaatsen, wordt de kans vergroot dat de klant daar sneller voor kiest. Een goed bord vertelt namelijk direct wat de klant krijgt. Zorg ervoor dat je waar voor je geld bedt en geen te hoge prijzen rekent. Houd de concurrentie goed in de gaten en pas de prijs daarop aan. Ook is het verstandig om veel wasgelegenheden te bezoeken om te kijken hoe daar met borden en bewegwijzering wordt omgegaan. Beursbezoek is een andere tip die ik meegeef. Er is veel te koop op het gebied van reclame. Het wiel opnieuw uitvinden, hoeft echt niet.”

Ontwerper

Jones raadt ondernemers aan om uitgebreid de tijd te nemen voor het opstellen van een carwash-menu. “Schakel een ontwerper in en werk stapsgewijs. er zijn drie fases die doorlopen moeten worden. De eerste stap is het vinden van de juiste prijsstelling in de regio van je wasgelegenheid. De tweede stap is om aantrekkelijke ontwerpen te creëren en de afsluitende stap is om een layout te kiezen die bij de huisstijl van je carwash past.”

Vervolgens is het zaak om dit ontwerp te testen. Wat hebben de veranderingen opgeleverd en op welk vlak is verbetering nodig? Volgens McBride kunnen ondernemers het verschil maken door met woorden en begrippen te spelen. “In de retailwereld zijn termen als ‘weerbestendig’ en ‘waterdicht’ allang ingeburgerd. In de carwashbranche niet. Ik denk dat je deze terminologie ook in de waswereld kunt inzetten. Een waxprogramma kun je best in de markt zetten als ‘waterdicht’ of ‘waterafstotend’. Consumenten zijn gevoelig voor dat soort aanprijzingen.”

Starbucks

Mocht een carwash-menu in de smaak vallen bij de klanten betekent dat niet dat ondernemers lui achterover kunnen leunen. Jones adviseert namelijk om niet halsstarrig vast te houden aan een menu en regelmatig wat nieuws te presenteren. Om de twaalf maanden bij voorkeur: “Daarmee bedoel ik niet dat succesvolle programma’s vervangen moeten worden. Integendeel! Door voor een ander lettertype te kiezen en met iconen te spelen, zet je het programma opnieuw in de markt en maak je er weer iets nieuws van. Koffieketen Starbucks gooit regelmatig hun menu om. De populairste producten blijven gelijk, maar worden voorzien van een nieuw jasje. De presentatie wordt verfrist, waardoor er een hernieuwde interesse in deze klassiekers ontstaat.”

McBride sluit af: “De populariteit van een wasprogramma is af te meten aan het aantal tickets. Als er minder verkocht wordt, wordt het tijd voor een andere strategie. Verander echter niet te veel en zorg ervoor dat je herkenbaar blijft voor je klanten.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.