Verhoog de omzet in de carwash door verwijdering van huisdierluchtjes

Miljoenen Nederlanders hebben een huisdier en nemen deze huisgenootjes vaak mee in hun auto. Dat resulteert in nare luchtjes die autoliefhebbers graag weg willen hebben. Carwash-ondernemers kunnen daar op inspelen en hun omzet verhogen door een grondige reiniging uit te voeren. Dit artikel geeft tips & tricks om deze geurhinder aan te pakken.

Uit onderzoek blijkt dat meer dan vier miljoen huishoudens in Nederland een huisdier hebben. De meeste baasjes hebben een kat (24 procent) of een hond (19 procent). In Nederland leven ruim 1,5 miljoen honden en bijna 2,6 miljoen katten. Daarnaast zijn er miljoenen vissen en vogels, maar ook knaagdieren zijn goed vertegenwoordigd met respectievelijk ruim 800.000 konijnen en een kleine 800.000 hamsters, cavia’s, muizen en ratten.

Veel huisdieren ontkomen op een gegeven moment niet aan een autorit. Of het nu om een ritje naar het bos, een bezoek aan de dierenarts of een vakantie gaat: een dier laat letterlijk zijn sporen na in de auto. “Baasjes denken dat hun dieren schoon zijn, maar beesten laten altijd onaangename geurtjes, vuil en soms zelfs uitwerpselen achter in de auto. Als er niet goed schoongemaakt wordt, zullen nare luchtjes blijven hangen”, laat directeur Bredan Thomas van NuVinAir Global aan Carwash.com weten. Dat Amerikaanse platform vroeg Thomas en directeur Keith Duplessie van Detail Plus Car Appearance Systems om advies over hoe ondernemers het beste kunnen inspelen op de aanpak van geurhinder.

Nare luchtjes

De stank is vaak afkomstig van haren, urine, braaksel of uitwerpselen. Soms zijn de nare luchtjes zelfs in de vloerbedekking van de wagen getrokken. Als er na een poetsbeurt nog steeds een zurige lucht in de auto hangt, betekent dit dat er niet goed schoongemaakt is. Het is ook mogelijk dat de geur in de kussens van de achterbank of stoelen is getrokken. Mocht dat het geval zijn, dan vereist dat een andere aanpak stelt Duplessie.

“Broeierig weer versterkt de geurhinder, waardoor het steeds erger wordt en daardoor lastiger om de nare luchtjes te verwijderen”, stelt Duplessie. Met het oog op de klimaatverandering is dit een interessante ontwikkeling. In de zomermaanden krijgen we steeds meer te maken met extreme temperaturen. Door de hogere temperaturen komen de nare luchtjes steeds sterker naar boven. Geurverfrissers en andere producten om nare luchtjes te maskeren missen dan hun doel. “Om ervoor te zorgen dat je definitief van de stank af bent, moet er voor schoonmaakmiddelen gekozen worden die het probleem bij de bron aanpakken. Maskeren is niet de oplossing.”

Stap I: aanpak besmettingshaard

Er zijn vier stappen waarmee geuroverlast aangepakt kan worden. De eerste fase is de aanpak van de besmettingshaard. Dat betekent dat alle onderdelen waar dierenharen en dergelijke in kunnen zitten, gereinigd moeten worden. Denk dan onder meer aan losse kussens, matten, ventilatieroosters en handvatten. “Alle producten waar bijvoorbeeld haren en urine op kunnen zitten, moeten grondig geïnspecteerd en gewassen worden”, weet Thomas.

Dit schoonmaakproces moet serieus aangepakt worden. Dat betekent dat personeel beschermende kleding moet dragen in de vorm van handschoenen, een mondkapje en een veiligheidsbril. De huid moet zoveel mogelijk bedekt worden tijdens het schoonmaken. Door een nylon borstel te gebruiken en een goede stofzuiger, kan de oppervlakte grondig geschrobd worden waardoor het vuil opgezogen kan worden. Het is onverstandig om het oppervlak nat te maken, omdat het vuil daardoor lastiger te verwijderen is.

Stap II: inzet vlekkenverwijderaar

De volgende stap is het gebruik van een vlekverwijderaar met enzymes. Specifieke vlekverwijderaars kunnen urinevlekken en geurtjes verwijderen. “Als enzymen in contact komen met vuildeeltjes verandert de structuur ervan, waardoor vlekken gemakkelijker te verwijderen zijn. Na het toedienen van de enzymes, is het gebruik van een speciale tapijtshampoo aan te raden”, stelt Thomas.

Urine van honden en katten zorgt voor een penetrante lucht in de auto.

Stap III: verwijdering

Voor de verwijdering van de resten, is een stoomreiniger geschikt. “Zorg ervoor dat je een handdoek om het borsteleind van de stoomreiniger wikkelt, zodat het vuil en bodemdeeltjes in de katoenen doek blijven”, zegt Duplessie. “Voor de verwijdering van vlekken in het tapijt en oppervlakkige vuildeeltjes is deze methode zeer zinvol. Het nadeel van stoom is dat het niet diep in het materiaal doordringt. Als urine in de stoelkussens getrokken is, werkt deze methode niet.”

Stap IV: sterilisatie en deodorant

De laatste stap om een auto volledig te vrijwaren van vervelende geurtjes is door een steriliserend middel toe te dienen. Vaak zijn deze producten op basis van peroxide. Ook de inzet van een geurneutralisator is gewenst. Deze middelen zijn sterker dan luchtverfrissers en gaan verder dan het maskeren van nare luchtjes.

Hoe breng je je diensten onder de aandacht?

Om ervoor te zorgen dat klanten weten wat carwash-ondernemers voor hen kunnen betekenen, is het noodzakelijk om een marketingcampagne op te zetten. Dat kan door reclame te maken in de eigen onderneming, de samenwerking met asiels en dierenwinkel aan te gaan en in lokale media te adverteren. “Door de voordelen van je dienstverlening te benadrukken, kun je mensen over de streep trekken”, weet Duplessie. “Doe echter geen beloftes die je niet waar kunt maken. Soms weet je niet met wat voor soort vlek je te maken hebt. Daarom is het heel belangrijk dat je duidelijk maakt wat je expertise is en wat klanten van jou kunnen verwachten. Wees daar heel realistisch in. Je kunt simpelweg niet garanderen dat je elke vlek of nare geur kunt verwijderen.”

Een andere tip die Duplessie wil meegeven, is om altijd eerlijk naar klanten toe te zijn: “Dat betekent ook dat je soms de concurrentie moet aanbevelen als een klant om een dienst vraagt die jij niet voldoende beheerst. De kans is heel groot dat die klant de volgende keer aan jou denkt als hij advies nodig heeft. Je zet jezelf op de kaart als specialist. Een ander aandachtspunt is om goed na te denken over de prijsstelling van je dienstverlening. Zorg er ook voor dat de prijs voor je diensten reëel is. Het kost veel tijd en moeite om vlekken en geurtjes van dieren te verwijderen. Veel ondernemers onderschatten dat en hebben een te lage vraagprijs. Je kunt best honderden euro’s vragen voor een grondige schoonmaakbeurt waarmee wagenbezitters veel geld kunnen besparen. Het vervangen van alle vieze kussens kost immers meer.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verhoog de omzet in de carwash door verwijdering van huisdierluchtjes | CarwashPro

Verhoog de omzet in de carwash door verwijdering van huisdierluchtjes

Miljoenen Nederlanders hebben een huisdier en nemen deze huisgenootjes vaak mee in hun auto. Dat resulteert in nare luchtjes die autoliefhebbers graag weg willen hebben. Carwash-ondernemers kunnen daar op inspelen en hun omzet verhogen door een grondige reiniging uit te voeren. Dit artikel geeft tips & tricks om deze geurhinder aan te pakken.

Uit onderzoek blijkt dat meer dan vier miljoen huishoudens in Nederland een huisdier hebben. De meeste baasjes hebben een kat (24 procent) of een hond (19 procent). In Nederland leven ruim 1,5 miljoen honden en bijna 2,6 miljoen katten. Daarnaast zijn er miljoenen vissen en vogels, maar ook knaagdieren zijn goed vertegenwoordigd met respectievelijk ruim 800.000 konijnen en een kleine 800.000 hamsters, cavia’s, muizen en ratten.

Veel huisdieren ontkomen op een gegeven moment niet aan een autorit. Of het nu om een ritje naar het bos, een bezoek aan de dierenarts of een vakantie gaat: een dier laat letterlijk zijn sporen na in de auto. “Baasjes denken dat hun dieren schoon zijn, maar beesten laten altijd onaangename geurtjes, vuil en soms zelfs uitwerpselen achter in de auto. Als er niet goed schoongemaakt wordt, zullen nare luchtjes blijven hangen”, laat directeur Bredan Thomas van NuVinAir Global aan Carwash.com weten. Dat Amerikaanse platform vroeg Thomas en directeur Keith Duplessie van Detail Plus Car Appearance Systems om advies over hoe ondernemers het beste kunnen inspelen op de aanpak van geurhinder.

Nare luchtjes

De stank is vaak afkomstig van haren, urine, braaksel of uitwerpselen. Soms zijn de nare luchtjes zelfs in de vloerbedekking van de wagen getrokken. Als er na een poetsbeurt nog steeds een zurige lucht in de auto hangt, betekent dit dat er niet goed schoongemaakt is. Het is ook mogelijk dat de geur in de kussens van de achterbank of stoelen is getrokken. Mocht dat het geval zijn, dan vereist dat een andere aanpak stelt Duplessie.

“Broeierig weer versterkt de geurhinder, waardoor het steeds erger wordt en daardoor lastiger om de nare luchtjes te verwijderen”, stelt Duplessie. Met het oog op de klimaatverandering is dit een interessante ontwikkeling. In de zomermaanden krijgen we steeds meer te maken met extreme temperaturen. Door de hogere temperaturen komen de nare luchtjes steeds sterker naar boven. Geurverfrissers en andere producten om nare luchtjes te maskeren missen dan hun doel. “Om ervoor te zorgen dat je definitief van de stank af bent, moet er voor schoonmaakmiddelen gekozen worden die het probleem bij de bron aanpakken. Maskeren is niet de oplossing.”

Stap I: aanpak besmettingshaard

Er zijn vier stappen waarmee geuroverlast aangepakt kan worden. De eerste fase is de aanpak van de besmettingshaard. Dat betekent dat alle onderdelen waar dierenharen en dergelijke in kunnen zitten, gereinigd moeten worden. Denk dan onder meer aan losse kussens, matten, ventilatieroosters en handvatten. “Alle producten waar bijvoorbeeld haren en urine op kunnen zitten, moeten grondig geïnspecteerd en gewassen worden”, weet Thomas.

Dit schoonmaakproces moet serieus aangepakt worden. Dat betekent dat personeel beschermende kleding moet dragen in de vorm van handschoenen, een mondkapje en een veiligheidsbril. De huid moet zoveel mogelijk bedekt worden tijdens het schoonmaken. Door een nylon borstel te gebruiken en een goede stofzuiger, kan de oppervlakte grondig geschrobd worden waardoor het vuil opgezogen kan worden. Het is onverstandig om het oppervlak nat te maken, omdat het vuil daardoor lastiger te verwijderen is.

Stap II: inzet vlekkenverwijderaar

De volgende stap is het gebruik van een vlekverwijderaar met enzymes. Specifieke vlekverwijderaars kunnen urinevlekken en geurtjes verwijderen. “Als enzymen in contact komen met vuildeeltjes verandert de structuur ervan, waardoor vlekken gemakkelijker te verwijderen zijn. Na het toedienen van de enzymes, is het gebruik van een speciale tapijtshampoo aan te raden”, stelt Thomas.

Urine van honden en katten zorgt voor een penetrante lucht in de auto.

Stap III: verwijdering

Voor de verwijdering van de resten, is een stoomreiniger geschikt. “Zorg ervoor dat je een handdoek om het borsteleind van de stoomreiniger wikkelt, zodat het vuil en bodemdeeltjes in de katoenen doek blijven”, zegt Duplessie. “Voor de verwijdering van vlekken in het tapijt en oppervlakkige vuildeeltjes is deze methode zeer zinvol. Het nadeel van stoom is dat het niet diep in het materiaal doordringt. Als urine in de stoelkussens getrokken is, werkt deze methode niet.”

Stap IV: sterilisatie en deodorant

De laatste stap om een auto volledig te vrijwaren van vervelende geurtjes is door een steriliserend middel toe te dienen. Vaak zijn deze producten op basis van peroxide. Ook de inzet van een geurneutralisator is gewenst. Deze middelen zijn sterker dan luchtverfrissers en gaan verder dan het maskeren van nare luchtjes.

Hoe breng je je diensten onder de aandacht?

Om ervoor te zorgen dat klanten weten wat carwash-ondernemers voor hen kunnen betekenen, is het noodzakelijk om een marketingcampagne op te zetten. Dat kan door reclame te maken in de eigen onderneming, de samenwerking met asiels en dierenwinkel aan te gaan en in lokale media te adverteren. “Door de voordelen van je dienstverlening te benadrukken, kun je mensen over de streep trekken”, weet Duplessie. “Doe echter geen beloftes die je niet waar kunt maken. Soms weet je niet met wat voor soort vlek je te maken hebt. Daarom is het heel belangrijk dat je duidelijk maakt wat je expertise is en wat klanten van jou kunnen verwachten. Wees daar heel realistisch in. Je kunt simpelweg niet garanderen dat je elke vlek of nare geur kunt verwijderen.”

Een andere tip die Duplessie wil meegeven, is om altijd eerlijk naar klanten toe te zijn: “Dat betekent ook dat je soms de concurrentie moet aanbevelen als een klant om een dienst vraagt die jij niet voldoende beheerst. De kans is heel groot dat die klant de volgende keer aan jou denkt als hij advies nodig heeft. Je zet jezelf op de kaart als specialist. Een ander aandachtspunt is om goed na te denken over de prijsstelling van je dienstverlening. Zorg er ook voor dat de prijs voor je diensten reëel is. Het kost veel tijd en moeite om vlekken en geurtjes van dieren te verwijderen. Veel ondernemers onderschatten dat en hebben een te lage vraagprijs. Je kunt best honderden euro’s vragen voor een grondige schoonmaakbeurt waarmee wagenbezitters veel geld kunnen besparen. Het vervangen van alle vieze kussens kost immers meer.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.