Spectro zamelt verpakkingen chemie carwash in voor hergebruik

Spectro is gespecialiseerd in totaalconcepten voor de schoonmaakmarkt, waartoe ook reinigingsproducten voor de car- en truckwashbranche behoren. Tot voor kort waren deze bedrijfstakken ondergeschoven kindjes binnen de bedrijfsvoering van de onderneming uit Oss. Daar moest hoe dan ook verandering inkomen stelt CEO Laurens Metternich. Door oude verpakkingen in te zamelen en recyclen, wil de onderneming ondernemers helpen: “In de carwashbranche zijn lege verpakkingen een groot probleem.”

Spectro is een familiebedrijf. In 1986 werd de onderneming opgericht door de ouders van Metternich. De oprichters zijn inmiddels met pensioen en sindsdien staat Laurens samen met zijn broer en zus aan het roer van het bedrijf. Die samenwerking voorloopt voorspoedig en is niet onopgemerkt gebleven. In 2014 ontving Spectro de ‘Family Fundament Award’ voor beste familiebedrijf. Er werken ongeveer vijftig mensen voor de onderneming.

Hoewel de onderneming al een behoorlijke tijd bestaat, is het nog geen wereldberoemde naam. De CEO wil daar verandering in brengen: “We gaan ons de komende periode sterk maken voor het uitbouwen van onze naamsbekendheid. Voorheen werkten we veel met private labels, maar nu gaan we vaker onze bedrijfsnaam gebruiken. Het is ons doel om van Spectro een merk te maken dat tot een van de grotere spelers in Europa gaat uitgroeien.”

Onvoldoende aandacht

Spectro maakt chemie – Metternich heeft het liever over “reinigingsmiddelen” – voor onder meer de zorg, schoonmaaksector, horeca en carwashbranche. “We zijn geen importeur of leverancier van reinigingsmiddelen. Hier in Oss maken we onze producten in een eigen fabriek. Onze artikelen zijn voor verschillende toepassingen in evenveel bedrijfstakken geschikt. Tot voor kort was er onvoldoende aandacht voor de car- en truckwash binnen onze bedrijfsvoering, maar daar komt verandering in”, legt Metternich uit. Om de naamsbekendheid van deze productlijn te vergroten, is de expertise van Barend van den Boom ingeschakeld.

Van den Boom heeft zijn sporen binnen deze sectoren ruimschoots verdiend. Hij was jarenlang werkzaam in de carwash- en truckwashbranche. Onder meer als account manager van K-Apex en directeur van VDB Cleaning Products. “Als adviseur kijk ik waar verbetering mogelijk is. Omdat de lijnen kort zijn en we alles in eigen beheer doen, kunnen verbeteringen vrijwel direct in de productlijn toegepast worden. De car- en truckwash-range is inmiddels volledig geupdate.”

Geurbeleving

Spectro wil zich onderscheiden door de opvallende kleurcodering van hun productlijnen. “Niet alleen het etiket heeft een opvallende kleur, ook de vloeistof zelf kenmerkt zich door een opvallende kleurstelling. Deze markering trekken we door tot aan de dop. Een product dat de kleur rood heeft gekregen, is dus ook daadwerkelijk rood en eenvoudig te onderscheiden van de overige reinigingsproducten. We gebruiken transparante verpakkingen, zodat je precies kunt zien hoeveel product je nog hebt. Zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan”, zegt Van den Boom.

De chemie wordt in transparante verpakkingen geleverd, zodat direct te zien is hoeveel product er nog over is.

“Ook is het concentraat sterker, zodat je minder product nodig hebt. Geurbeleving wordt ook steeds belangrijker. We hebben een reuk aan de producten toegevoegd die niet overheersend is en goed bij het product past. Na afloop van een bezoek aan de carwash ruiken klanten alsnog dat ze een wasbeurt hebben gehad, omdat er een frisse lucht in de auto hangt”, verduidelijkt de adviseur.

Recycle Factory

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een ander opvallende eigenschap van Spectro’s bedrijfsvoering, stelt Metternich: “In de fabriek wordt volledig energieneutraal gewerkt, omdat we gebruikmaken van zonne-energie die we via zonnepanelen opwekken. We vinden het heel belangrijk om na te denken over de impact die onze werkzaamheden op de toekomst – en het milieu – hebben”, vult Metternich aan. “Als fabrikant en ontwikkelaar van reinigingsmiddelen hebben we een grote verantwoordelijkheid. We gebruiken zoveel mogelijk grondstoffen van hernieuwbare basis en waar mogelijk certificeren we producten met een erkend milieukeurmerk.”

Hergebruik is onlosmakelijk verbonden met Spectro, meent Metternich: “Sinds 2014 zijn we bezig met het recyclen van materialen voor kunststof verpakkingsmateriaal. Het probleem van hergebruikt verpakkingsmateriaal is dat sommige afvalstromen er minder mooi uitzien, een beetje viezig soms. Dat spreekt mensen niet aan. Omdat schone afvalstromen vrij schaars zijn, moesten we iets nieuws verzinnen. Zo is de Recycle Factory ontstaan.”

Schone afvalstroom

De Recycle Factory is een initiatief waarin ondernemers wordt gevraagd om hun oude verpakkingen bij Spectro in te leveren. “Wij halen deze oude verpakkingen kosteloos op en recyclen deze dan vervolgens. Bij het afleveren van bestellingen, vragen we vooraf of onze klanten ook nog lege verpakkingen hebben die ze retour willen sturen. Onze bezorgers halen na het lossen meteen de oude verpakkingen op. Zo voorkom je extra transportbewegingen. Omdat we vaak onze eigen producten recyclen kunnen we een schone afvalstroom realiseren van waaruit we weer nieuwe verpakkingen kunnen creëren. Door oude verpakking in te zamelen, kunnen we deze in onze fabriek ontdoen van etiketten en vervolgens in de versnipperaar gooien. Daarna worden de snippers tot korrels verwerkt, waarmee nieuwe verpakkingen gemaakt worden. We stimuleren een actief retourbeleid en nemen voorlopig ook verpakkingen van de concurrent aan.”

Spectro speelt naar eigen zeggen in op een behoefte. “In de carwashbranche zijn lege verpakkingen een groot probleem. Het kost ondernemers namelijk heel veel opslagruimte, terwijl deze erg schaars is. Daardoor weten we dat er interesse en behoefte is aan dit systeem. Er is bewust niet voor gekozen om een statiegeldsysteem op te zetten, omdat dit voor extra administratieve rompslomp zorgt. Veel ondernemers willen best duurzaam bezig zijn, zolang het hen maar geen geld kost. Ons systeem kost hen niks en ze weten dat de oude verpakkingen een goede bestemming krijgen bij ons. Daarmee kunnen zij zich ook weer profileren, omdat ze weten dat er aandacht aan het milieu besteed wordt”, besluit de adviseur.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.