Wie wast de wasstraat?

Auto’s maak je schoon in de wasstraat, maar wie maakt eigenlijk de wasstraat schoon? Ondernemer Elgin Williams vroeg zich af wie er verantwoordelijk was voor het onderhoud van wasgelegenheden en waarom dit regelmatig zo slecht gebeurt. Met de oprichting van Schone Wasstraat hoopt hij ondernemers te helpen en te ontzorgen door de wasgelegenheid te reinigen: “Roll-overs bij tankstations zien er vaak vies uit en worden overduidelijk slecht onderhouden. Dat kost je klanten.”

Na zijn achtergrond in de muziekindustrie vaarwel te hebben gezegd, besloot Williams iets compleets nieuws te doen. Hij wilde de carwashbranche in en belandde uiteindelijk bij BMW Amsterdam. Daar werkte Williams bij de wasstraat en deed hij de nodige ervaring op die hij kon gebruiken voor de oprichting van Schone Wasstraat. Zijn onderneming bestaat sinds september.

Volgens Williams was er namelijk duidelijk behoefte aan de schoonmaak van wasstraten: “De wasstraat van BMW Amsterdam werd altijd geprezen om de netheid ervan. Bezoekers en leveranciers waren onder de indruk van de staat van de apparatuur en de blinkende muren en vloeren. Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar ik ontdekte dat dit in de praktijk niet zo is. Iedereen die ik spreek kent wel een voorbeeld van een vieze wasstraat. Dat is toch vreemd? Ik zag een gat in de markt. Het lijkt mij echter sterk dat ondernemers er bewust voor kiezen om hun wasgelegenheid te verwaarlozen.”

Gedisciplineerd

Williams’ richt zich voornamelijk op roll-overs bij tankstations, autodealers en autoverhuurbedrijven. “Kettingwasstraten hebben hun zaakjes vaak goed op orde. Het personeel is gedisciplineerd, weet wat er van hen verwacht wordt en hoe ze de boel op orde moeten houden”, stelt hij.

Er valt nog wel veel te winnen bij roll-overs die als ‘bijverdienste’ ingezet worden, stelt Williams: “Veel mensen denken dat een wasstraat zichzelf wel schoon houdt, maar zo werkt dat niet. De cabine kan er bijvoorbeeld wel schoon uitzien, maar als de borstels niet zijn schoongemaakt sla je de plank mis. Dat betekent dus dat je auto’s met vieze borstels gaat schoonmaken. Dat is echt zinloos”

Verwaarloosd

Voordat Schone Wasstraat een feit werd, verrichtte Williams drie jaar lang onderzoek naar carwashes in Nederland. Hij bezocht verschillende wasgelegenheden en tekende op wat hij aantrof: “Sommige carwashes zagen eruit als vervallen spookhuizen en ik kan je verzekeren dat dit niet bedoeld was om in te spelen op Halloween. Je wilt je wagen toch niet laten wassen in een gebouw dat er van binnen en buiten verwaarloosd uitziet?”

Slechte schoonmaak is vaak echter geen kwestie van onwil, stelt Williams: “Het personeel van een tankstation doet de roll-over er vaak ‘even bij’ en weet niet hoe ze de apparatuur schoon moeten houden. Daarnaast is er vaak weinig tot geen tijd ingeruimd voor schoonmaak. De monteur werkt aan de auto’s en de kassamedewerker houdt zich aan zijn eigen taken. Daardoor versloft de boel en ontstaat een blinde vlek.”

Gebrek aan kennis

Een gebrek aan kennis, blijkt ook een reden voor gebrekkige schoonmaak te zijn. “Het onderhoud van wasgelegenheden wordt vaak onderschat. Het is een vak apart. Wat ook meespeelt is dat ondernemers niet al te veel geld willen uitgeven aan hun wasinstallatie. Het gaat hier veelal om tankstationhouders die een roll-over als gemakkelijke bijverdienste zien. Die instelling is een gemiste kans, want als je de borstels en sensoren niet onderhoudt kun je nooit de gewenste waskwaliteit bieden. Dat kost je op den duur klanten. Daarnaast hebben slecht onderhouden wasinstallaties meer last van storingen en mankementen. Oftewel: hogere onderhoudskosten.”

De onderneming van Williams bestaat pas een paar maanden. Om naamsbekendheid op te bouwen, trekt hij er vaak op uit: “Als startende ondernemer ga ik zelf veel de hort op. Als ik een vervuilde wasgelegenheid zie, benader ik de bedrijfsleider en demonstreer ik wat ik voor hem kan betekenen. Mijn bij BMW Amsterdam opgedane ervaring in de wasstraat is daarbij een mooie referentie.”

Frequentie

Mocht een klant met Schone Wasstraat in zee gaan, dan bepaalt deze de frequentie van de schoonmaak. “Het kan bij een eenmalige servicebeurt blijven, maar ook een maandelijkse schoonmaak behoort tot de mogelijkheden. Wasgelegenheden die wekelijks tussen de 250 tot 400 auto’s verwerken, raad ik aan om minimaal per kwartaal onderhoud te laten plegen. Mocht er meer gewassen worden, stel ik een maandelijkse schoonmaakbeurt voor”, zegt Williams.

Vervolgens komt Williams met een bus en hogedruktrailer naar de locatie. De hogedruktrailer bevat onder andere een hogedrukreiniger met SteamPLUS. “Dit systeem van MeClean werd tot voor kort enkel ingezet voor gevelreiniging en de verwijdering van kauwgom en graffiti. Door zelf met deze stoomreiniger te experimenteren in wasgelegenheden, heb ik ontdekt dat het ook inzetbaar is voor carwashes. Het grote voordeel van deze stoomreiniging is dat er geen chemie aan te pas komt. De machine is erg gebruiksvriendelijk en snel. Normaliter ben je uren mee bezig met de reiniging van borstels als je chemie gebruikt, maar het gebruik van SteamPLUS verkort het schoonmaakproces aanzienlijk”, zegt hij.

Eenpitter

Vooralsnog werkt Williams alleen, maar in de toekomst hoopt hij zijn bedrijf uit te breiden. Onder andere naar andere type klanten. “Ik zou graag de wasfaciliteiten van OV-bedrijven onder handen willen nemen. De wasstraten van bussen, trams, metro’s en treinen kunnen waarschijnlijk ook een wasbeurt gebruiken”, besluit hij.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.