Waarom blijft digitalisering in de carwashbranche uit?

Digitalisering is een manier om meer omzet te behalen, een betere klantbeleving te bieden en frisse ideeën in de huidige bedrijfsvoering te implementeren. Bedrijven als Uber, AirBnB en Google zijn er groot mee geworden. Toch lijkt het in de carwashbranche nog niet zo te vlotten, stelt senior adviseur Mika Alapiessa van het Finse softwarebedrijf Superoperator. “Conservatisme kan desastreus zijn voor een bedrijf.”

Superoperator ontwikkelde een app om een bezoek aan de carwash te vereenvoudigen en te versnellen. De software geeft aan of er bij een wasgelegenheid een wachtrij staat en zo ja, hoe lang de wachttijd bedraagt. Een handige innovatie en zo zijn er meerdere van dit soort applicaties op de markt. Alapiessa denkt dat de carwashsector nog moet wennen aan het idee van digitalisering. Dit terwijl het succes ervan allang bewezen is.

“Uber biedt passagiers diensten aan die via een wereldwijd IT-netwerk verleend worden”, stelt Alapiessa. “Dankzij deze technologie kunnen klanten snel en eenvoudig een taxi of een ander vervoermiddel reserveren via hun smartphone. Door dit proces zo te vereenvoudigen – hiervoor moest je een afzonderlijke taxicentrale bellen en maar afwachten of er nog een chauffeur beschikbaar was – verhoogt Uber de klanttevredenheid. Daarnaast is het business model van dit bedrijf ook zeer slim. Uber bezit geen duur wagenpark. Datzelfde geldt voor AirBnB dat ook niet over kostbare panden beschikt. Deze ondernemingen bemiddelen tussen klanten en dienstverleners en zijn daar zeer succesvol in. Ze brengen mensen bij elkaar.”

Transformaties

Technologie is onlosmakelijk verbonden met digitalisering. “Dankzij de ontwikkeling van apps kun je veranderingen in gang zetten. De ‘oude’ manier van zaken doen, kan verleden tijd worden dankzij digitalisering. Door oude business modellen op de schop te nemen, kunnen er grote stappen gezet worden. Echte transformaties vinden echter pas plaats als er veranderingen in de managementstructuur ontstaan. Daarvoor heb je leidinggevenden nodig die lef tonen en klaar zijn voor verandering.”

De hamvraag volgens Alapiessa is wanneer de eerste Uber van de carwashbranche opstaat. De pionier die lef toont en een verandering op gang wil zetten. “Je hebt vast wel eens van het ‘Kodak Moment’ gehoord. Deze klassieke reclameslogan was bedoeld om de gelukkige momenten te beschrijven die amateurfotografen ervoeren wanneer ze een vrolijk kiekje maakten. Tegenwoordig wordt deze kreet vooral sarcastisch gebruikt om situaties te beschrijven waarin stugge ondernemers weigeren zich aan de veranderende marktvraag aan te passen. Door zulke koppigheid verliezen bedrijven hun relevantie.”

Conservatief

Volgende de Fin is de carwashbranche erg conservatief. Te conservatief naar zijn smaak: “Stug vasthouden aan het verleden, belemmert vooruitgang. Die ‘strategie’ vormde echter de ondergang van het ooit zo ijzersterke Kodak. Toen dit camerabedrijf besloot niet adequaat te reageren op de komst van digitale fotografie, groef het zijn eigen graf. Ironisch genoeg had de onderneming wel al een prototype van een eigen digitale camera ontworpen, maar de leidinggevenden besloten om dit model niet op de markt te brengen. Ze weigerden toe te geven aan de recente ontwikkelingen.”

Het is dwaas om marktontwikkelingen te negeren, stelt Alapiessa: “Conservatisme kan desastreus zijn voor een bedrijf. Als je weigert in te spelen op marktontwikkelingen dan sla je de plank mis. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Het is zaak om bij te blijven en nieuwe technieken snel te omarmen en in je bedrijfsvoering te implementeren. Je klanten zijn erg geïnteresseerd in deze ontwikkelingen en verwachten dat bedrijven hun interesses delen. De smartphone is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij en mobiele applicaties hebben de eisen- en wensenlijst van consumenten fors vergroot. De klant verwacht veel meer van een bezoek aan een onderneming. Dit geldt voor elke branche. Volgens onderzoek van de time management software van Rescue Time besteden mensen gemiddeld 3 uur en 15 minuten aan telefoongebruik. Gemiddeld grijpen we 58 keer per dag onze telefoon uit onze broekzak.”

Overweldigend

Deze informatie is van onschatbare waarde voor de carwashbranche. “Door via smartphones te communiceren met klanten, kun je zeer waardevolle data achterhalen. Met deze klantinformatie kun je je dienstverlening verbeteren en de klantervaring verbeteren. Dan moet je denken aan op maat gemaakte diensten en aanbiedingen, gepersonifieerde loyalty-programma’s en custom made marketing. Met de data die je klanten achterlaten, kun je inzichtelijk krijgen hoe vaak zij bij jouw onderneming hun voertuig wassen. Ook weet je precies hoe vaak er storingen plaatsvinden en hoe lang deze uitval duurde. Deze informatie helpt je om je bedrijfsvoering te verbeteren.”

Overweldigend? Volgens Alapiessa valt dat wel mee: “Wees niet bang voor al deze informatie. Om de mogelijkheden en uitdagingen die bij digitalisering horen, bij te benen is het verstandig om de samenwerking op te zoeken. Door verschillende technieken en innovaties te bundelen, creëer je waarde. Zoek de juiste partners uit en vind samen de beste oplossingen voor specifieke problemen. Kennis en ervaring moeten gedeeld worden om tot de beste resultaten te komen.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.