Carwash De Schans: kleine wasgelegenheid biedt weerstand tegen grote ketens

Sinds twee jaar staat er een wasgelegenheid voor Texaco De Schans in Halsteren. Carwash De Schans bestaat uit twee stofzuigplekken, vier wasboxen en een roll-over. Ondanks de hevige concurrentie in de regio durfden ondernemers Rinus van Sabben en Rini Loos het aan om een wasgelegenheid te bouwen. Door een extra hoge roll-over te plaatsen, kunnen ook taxibedrijven, bestelbussen en verhuiswagens bij deze wasgelegenheid terecht.

In de regio is veel concurrentie. “Naar schatting zijn er zeker zeven wasgelegenheden in onze omgeving. Er is een Washin7 is de buurt en zowat elk tankstation in de nabije omtrek beschikt over een roll-over. Toch trekken we een hoop klanten uit de hele Westhoek. Dat komt onder meer omdat we grote voertuigen kunnen wassen”, legt Loos uit.

De roll-over, het gaat hier om de SoftCare Pro Classic, is door WashTec aangepast, zodat deze ook voertuigen met een hoogte tot 3,20 meter kan wassen. “Normaliter is 3,10 meter het maximum, maar wij wilden ook grotere occasions reinigen. Dankzij de aanpassing kunnen ook verhuiswagens, hoge bussen en taxi bedrijven bij ons terecht. Met deze dienst onderscheiden we ons van grotere wasgelegenheden in de omgeving. Bij grote carwash-ketens in de regio kunnen grote bussen niet door de roll-over. Een ander voordeel is dat bedrijven van wassen op kenteken gebruik kunnen maken. Dat is gemakkelijk, omdat je een handig maandelijks rekeningoverzicht krijgt. Dat scheelt een hoop rompslomp”, zegt Loos.

Voorspelling

Van Sabben: “WashTec sprong er voor ons uit. Na gesprekken met zowat elke carwash-fabrikant uit Nederland was het duidelijk dat we voor het juiste merk gekozen hebben. Qua techniek is WashTec namelijk ongeëvenaard. Ze hadden een prognose opgesteld voor ons waarin ze een schatting van het aantal wassingen maakten. Die voorspelling is niet uitgekomen.”

Carwash De Schans koos voor de SoftCare Pro Classic roll-over van WahTec.

Het klantenbestand van Carwash De Schans groeit en dat is duidelijk merkbaar. Dat is dan ook de reden dat er recentelijk twee wasboxen zijn bijgekomen. “Zo worden de wachttijden verkort en kunnen nog meer mensen hun auto handmatig wassen. Ons klantenbestand bestaat uit een gezonde mix van bedrijven en particulieren. We zijn actief bezig met verschillende kortingsacties en -passen. We willen meer naamsbekendheid opbouwen en dat doen we door speciale aanbiedingen uit te geven. Daarnaast adverteren we in de regionale bladen en sponsoren we de lokale voetbalclub”, verduidelijkt Van Sabben.

Uitbreidingsmogelijkheden

Hoewel de zaken goed gaan, betekent dit niet dat Loos en Van Sabben op hun lauweren gaan rusten. Het duo is continu op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden. “We zijn inmiddels aan het kijken wat we met de tankshop kunnen doen. Onbemand tanken is in opkomst en dat is iets wat we zeker in de gaten moeten houden. Halsteren is een dorp waar men elkaar kent. Het is daarom ook prettig als je na het tanken bij een bekende kunt afrekenen. Daarnaast is de kassamedewerker ook het aanspreekpunt bij problemen in de wasgelegenheid. Het is echter afwachten wat de toekomst brengt qua ontwikkelingen, dus het kan nooit kwaad om na te denken over andere opties”, besluit Loos.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.