HB Truckwash: ‘Hoe social media van volgers klanten maakt’

Dankzij de komst van smartphones is het bereik van social media sterk vergroot en wordt er nog veel meer online gecommuniceerd. Carwash-ondernemers kunnen hun bedrijf via kanalen als Instagram, Facebook en LinkedIn onder de aandacht brengen en een groot publiek bereiken. Toch gebeurt dit vaak nog te weinig en valt er nog veel te winnen op dit gebied, stelt Jeffrey Broere van HB Truckwash: “Wat mij opvalt is dat mensen tegenwoordig niet meer zozeer een product of dienst kopen, maar voor een beleving willen betalen.”

Broere heeft social media eigen gemaakt. In een jaar tijd heeft hij 7.000 volgers binnengehaald op de HB Truckwash Instagram-pagina: “Onze pagina telt bijna 200.000 pagina weergave. HB Truckwash is op elk sociaal media-kanaal actief. Ik houd ook bij of er nieuwe kanalen bijkomen, zodat we daar ook zichtbaar zijn. Dankzij social media creëer je beleving en geef je meer gewicht aan je bedrijf. Je zorgt er namelijk voor dat steeds meer mensen naar jouw pagina gaan om in de gaten te houden wat er speelt binnen jouw onderneming. Zo ontstaat betrokkenheid en vergroot je je naamsbekendheid. Veel van onze bezoekers komen via Instagram bij ons.”

De populariteit van social media is volgens Broere vrij eenvoudig te verklaren: “Door onder andere social media zijn mensen en bedrijven merken geworden. Wat mij opvalt is dat mensen tegenwoordig niet meer zozeer een product of dienst kopen, maar voor een beleving willen betalen. Vooral de jonge generatie verwacht meer van een aankoop en wil daar een bepaald gevoel bij hebben. Natuurlijk moet de geleverde dienst of het product goed zijn, maar het verwachtingspatroon is hoog.”

Tijd en energie

Bedrijven moeten ervoor zorgen dat ze zorgvuldig omgaan met hun social media kanalen. “Het kopen van volgers en likes is zeer onverstandig en doet meer kwaad dan goed. De kanalen pikken nepaccounts er zo uit en dat zorgt ervoor dat je lager in de ranking komt te staan. Je wordt dus minder snel online gevonden. Een goed social media kanaal heeft trouwe volgers in de vorm van echte mensen. De enige manier waarop je betrokkenheid creëert is door dichtbij jezelf te blijven. Als iets onecht aanvoelt, prikken je klanten daar direct doorheen. Deel wat je wilt delen. Het is ook erg belangrijk dat je goed beeldmateriaal gebruikt. Wij gebruiken bijvoorbeeld beelden van onze klanten. Daarvoor wordt een drone ingezet en foto’s van hoge kwaliteit. Als je wilt dat je social media kanalen succesvol zijn, zul je er echt tijd en energie in moeten steken.”

De factor ‘tijd’ is misschien wel het belangrijkste onderdeel om van je social media kanalen een succes te maken. “Het is het echter waard”, verduidelijkt Broere. “In ons geval leverde het binnenhalen van volgers ook meer klanten op. Je bedrijf komt ineens onder de aandacht van een grote groep en daar kun je van profiteren. Onze klanten vragen bijvoorbeeld of ze bij ons op de foto mogen. Vervolgens wordt dat kiekje van hun vrachtwagen online gezet en door die klanten in hun netwerk gedeeld. Dat levert ons weer meer volgers – en dus bezoekers – op. Klanten waarderen het als we hun foto online zetten en daardoor wordt onze band versterkt. Mensen gaan een bedrijf in feite als een persoon zien. Dat is ontzettend waardevol. Als onze klanten bijvoorbeeld een klacht hebben, laten ze dat via een persoonlijk berichtje weten. In plaats van hun klacht in een woedende Google-review te verpakken.”

Niet na-apen

Het is essentieel om “eerlijke” content te plaatsen. Daarmee bedoelt Broere nieuws dat echt op jouw bedrijf en visie slaat: “Iemand na-apen werkt averechts, omdat je niet oprecht bent. Wat mij opvalt is dat sommige carwash-ondernemers investeren in fraai promotiemateriaal in de vorm van video’s. Dat is op zich goed, maar wat ik dan weer jammer vind is dat er niets verteld word in die films. En de mensen in beeld zijn acteurs die in tig andere bedrijfsfilms opduiken. Het zijn video’s zonder ziel en dat komt omdat zo’n reclamebureau het bedrijf niet snapt. Dat ligt ook aan de ondernemer zelf, omdat hij niet duidelijk heeft wat hij eigelijk wilt zeggen.”

Om het erg authentiek te houden, is het aan te raden om eigen medewerkers in beeld te brengen. “Als je medewerkers in dienst hebt die het goed doen voor de camera zal ik daarvoor kiezen. Zij zijn namelijk het gezicht van je bedrijf. Een ander idee is om een interviewer in te schakelen die je personeel op camera wat vragen stelt. Zorg ervoor dat iedereen op zijn gemak is.”
hoe

Gunstige ligging

Maar hoe begin je met het uitdragen van je boodschap op social media? Hoewel je niemand moet na apen, is het wel handig om inspiratie op te doen bij andere ondernemers. “Je kunt veel leren van andere bedrijven. Een bedrijf als CoolBlue is erg goed als het om klantcommunicatie gaat. Ze weten precies hoe ze hun klanten moeten benaderen: door ze met ‘je’ aan te spreken en humor te gebruiken. Ook Bol.com is daar sterk in. Red Bull is ook erg sterk in hun communicatie. Dat merk begon als een sportdrankje, maar is inmiddels een begrip geworden. Als je moe bent en energie nodig hebt, denk je automatisch aan Red Bull. Maar waar denken mensen aan als ze jouw wasstraat bezoeken?”

Het is zaak dat je duidelijk maakt waar jij als ondernemer voor staat. “Wat maakt jouw bedrijf bijzonder? Is dat je vriendelijke personeel of je gunstige ligging? Wat maakt jouw bedrijf bijzonder en anders dan de rest? Als je dat weet, kun je die specifieke eigenschap uitdragen. Draag je kernwaarden uit en laat zien wie je bent. Daarbij moet je helder hebben hoe je je boodschap wil uitdragen en wie je doelgroep is. Komen er vooral mannen naar je bedrijf dan is het verstandig om een vrouw in je video te plaatsen en vice versa. Als je je klant kent, ben je al een heel eind.”

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

HB Truckwash: ‘Hoe social media van volgers klanten maakt’ | CarwashPro

HB Truckwash: ‘Hoe social media van volgers klanten maakt’

Dankzij de komst van smartphones is het bereik van social media sterk vergroot en wordt er nog veel meer online gecommuniceerd. Carwash-ondernemers kunnen hun bedrijf via kanalen als Instagram, Facebook en LinkedIn onder de aandacht brengen en een groot publiek bereiken. Toch gebeurt dit vaak nog te weinig en valt er nog veel te winnen op dit gebied, stelt Jeffrey Broere van HB Truckwash: “Wat mij opvalt is dat mensen tegenwoordig niet meer zozeer een product of dienst kopen, maar voor een beleving willen betalen.”

Broere heeft social media eigen gemaakt. In een jaar tijd heeft hij 7.000 volgers binnengehaald op de HB Truckwash Instagram-pagina: “Onze pagina telt bijna 200.000 pagina weergave. HB Truckwash is op elk sociaal media-kanaal actief. Ik houd ook bij of er nieuwe kanalen bijkomen, zodat we daar ook zichtbaar zijn. Dankzij social media creëer je beleving en geef je meer gewicht aan je bedrijf. Je zorgt er namelijk voor dat steeds meer mensen naar jouw pagina gaan om in de gaten te houden wat er speelt binnen jouw onderneming. Zo ontstaat betrokkenheid en vergroot je je naamsbekendheid. Veel van onze bezoekers komen via Instagram bij ons.”

De populariteit van social media is volgens Broere vrij eenvoudig te verklaren: “Door onder andere social media zijn mensen en bedrijven merken geworden. Wat mij opvalt is dat mensen tegenwoordig niet meer zozeer een product of dienst kopen, maar voor een beleving willen betalen. Vooral de jonge generatie verwacht meer van een aankoop en wil daar een bepaald gevoel bij hebben. Natuurlijk moet de geleverde dienst of het product goed zijn, maar het verwachtingspatroon is hoog.”

Tijd en energie

Bedrijven moeten ervoor zorgen dat ze zorgvuldig omgaan met hun social media kanalen. “Het kopen van volgers en likes is zeer onverstandig en doet meer kwaad dan goed. De kanalen pikken nepaccounts er zo uit en dat zorgt ervoor dat je lager in de ranking komt te staan. Je wordt dus minder snel online gevonden. Een goed social media kanaal heeft trouwe volgers in de vorm van echte mensen. De enige manier waarop je betrokkenheid creëert is door dichtbij jezelf te blijven. Als iets onecht aanvoelt, prikken je klanten daar direct doorheen. Deel wat je wilt delen. Het is ook erg belangrijk dat je goed beeldmateriaal gebruikt. Wij gebruiken bijvoorbeeld beelden van onze klanten. Daarvoor wordt een drone ingezet en foto’s van hoge kwaliteit. Als je wilt dat je social media kanalen succesvol zijn, zul je er echt tijd en energie in moeten steken.”

De factor ‘tijd’ is misschien wel het belangrijkste onderdeel om van je social media kanalen een succes te maken. “Het is het echter waard”, verduidelijkt Broere. “In ons geval leverde het binnenhalen van volgers ook meer klanten op. Je bedrijf komt ineens onder de aandacht van een grote groep en daar kun je van profiteren. Onze klanten vragen bijvoorbeeld of ze bij ons op de foto mogen. Vervolgens wordt dat kiekje van hun vrachtwagen online gezet en door die klanten in hun netwerk gedeeld. Dat levert ons weer meer volgers – en dus bezoekers – op. Klanten waarderen het als we hun foto online zetten en daardoor wordt onze band versterkt. Mensen gaan een bedrijf in feite als een persoon zien. Dat is ontzettend waardevol. Als onze klanten bijvoorbeeld een klacht hebben, laten ze dat via een persoonlijk berichtje weten. In plaats van hun klacht in een woedende Google-review te verpakken.”

Niet na-apen

Het is essentieel om “eerlijke” content te plaatsen. Daarmee bedoelt Broere nieuws dat echt op jouw bedrijf en visie slaat: “Iemand na-apen werkt averechts, omdat je niet oprecht bent. Wat mij opvalt is dat sommige carwash-ondernemers investeren in fraai promotiemateriaal in de vorm van video’s. Dat is op zich goed, maar wat ik dan weer jammer vind is dat er niets verteld word in die films. En de mensen in beeld zijn acteurs die in tig andere bedrijfsfilms opduiken. Het zijn video’s zonder ziel en dat komt omdat zo’n reclamebureau het bedrijf niet snapt. Dat ligt ook aan de ondernemer zelf, omdat hij niet duidelijk heeft wat hij eigelijk wilt zeggen.”

Om het erg authentiek te houden, is het aan te raden om eigen medewerkers in beeld te brengen. “Als je medewerkers in dienst hebt die het goed doen voor de camera zal ik daarvoor kiezen. Zij zijn namelijk het gezicht van je bedrijf. Een ander idee is om een interviewer in te schakelen die je personeel op camera wat vragen stelt. Zorg ervoor dat iedereen op zijn gemak is.”
hoe

Gunstige ligging

Maar hoe begin je met het uitdragen van je boodschap op social media? Hoewel je niemand moet na apen, is het wel handig om inspiratie op te doen bij andere ondernemers. “Je kunt veel leren van andere bedrijven. Een bedrijf als CoolBlue is erg goed als het om klantcommunicatie gaat. Ze weten precies hoe ze hun klanten moeten benaderen: door ze met ‘je’ aan te spreken en humor te gebruiken. Ook Bol.com is daar sterk in. Red Bull is ook erg sterk in hun communicatie. Dat merk begon als een sportdrankje, maar is inmiddels een begrip geworden. Als je moe bent en energie nodig hebt, denk je automatisch aan Red Bull. Maar waar denken mensen aan als ze jouw wasstraat bezoeken?”

Het is zaak dat je duidelijk maakt waar jij als ondernemer voor staat. “Wat maakt jouw bedrijf bijzonder? Is dat je vriendelijke personeel of je gunstige ligging? Wat maakt jouw bedrijf bijzonder en anders dan de rest? Als je dat weet, kun je die specifieke eigenschap uitdragen. Draag je kernwaarden uit en laat zien wie je bent. Daarbij moet je helder hebben hoe je je boodschap wil uitdragen en wie je doelgroep is. Komen er vooral mannen naar je bedrijf dan is het verstandig om een vrouw in je video te plaatsen en vice versa. Als je je klant kent, ben je al een heel eind.”

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.