AutoCompleet Dinxperlo: van bijbaan tot levenswerk

AutoCompleet Dinxperlo pakt de zaken net even anders aan dan de concurrentie en dat werpt zijn vruchten af. Zo heeft oprichter Roel Cruden in tegenstelling tot veel van zijn concullega’s geen enkele moeite met het vinden van personeel. De Achterhoeker heeft van zijn hobby zijn beroep gemaakt. Een gok die goed uitpakte: “Als je een droom hebt, moet je er alles aan doen wat je kan om die te verwezenlijken.”

Cruden begon elf jaar geleden met het poetsen van auto’s op de oprit van zijn ouders. “Wat begon als een soort bijbaantje groeide uit tot een passie. Op een gegeven moment heb ik mijn HBO-opleiding stopgezet, omdat ik geen zin had om te studeren en mij volledig op het poetsen van auto’s wilde richten. Ik combineerde mijn poetswerk met parttime koeriersklussen. Op een gegeven moment ging ik steeds minder pakketjes bezorgen en steeds meer wassen. Dat was voor mij reden genoeg om mij volledig op mijn bedrijf te richten. Mijn klantenkring bestond in de begindagen voornamelijk uit autobedrijven. Nu is dat nog maar tien procent en richt ik mij vooral op particulieren”

Sinds twee jaar bestiert hij het pand aan de Helmkamp in Dinxperlo. Het gebouw – voorheen een showroom – kijkt recht uit op de Duitse grens. Zo’n veertig procent van het klantenbestand bestaat uit Duitsers. “Het buitenpand van het gebouw waar we nu zitten hebben we zelf gebouwd. In het bestaande pand ernaast hebben wij inpandig veel materiaal van de gesloopte showroom hergebruikt. Neem bijvoorbeeld de shop en de wachtruimte. Daarnaast hebben wij de gehele verlichting vervangen en kantoor en kantine geschilderd Ik zeg bewust ‘we’, omdat mijn medewerkers ook bij dit bedrijf horen. Deze onderneming is meer dan alleen mijzelf. Afijn, het pand is opgebouwd uit oude onderdelen van de showroom van de vorige eigenaar. We hebben zelf voor de inrichting gezorgd en oude onderdelen en materialen een nieuw likje verf gegeven. Het voelt nu ook echt als ons bedrijf. We hebben het zelf gecreëerd. Er is ook een stofvrije ruimte voor keramische coating ingericht.”

Passieproject

AutoCompleet Dinxperlo kun je als een passieproject beschouwen. “Dit bedrijf is heel belangrijk voor mij. Ik heb er alles ingestoken wat ik heb. Het was een groot risico, en vereiste een flinke lening van de bank en omdat al mijn spaargeld erin zat. Het was echt alles of niets. De schrobmachine en compressor heb ik bijvoorbeeld kunnen kopen, omdat ik mijn oldtimer had verkocht. Lenen wilde ik niet meer. Als je een droom hebt, moet je er alles aan doen wat je kan om die te verwezenlijken. Ik heb veel kosten kunnen drukken, door vrienden, familie en bekenden om hulp te vragen met slopen, bouwen en klussen.

Door veel materialen te hergebruiken, kon er niet alleen in het kader van duurzaam ondernemen gewerkt worden maar ook nog eens kostenbesparend gewerkt worden. “Van de oude groenstrook is niets meer te zien”, verduidelijkt Cruden. “We hebben ruimte opengelaten voor de plaatsing van meer stofzuigunits. De leidingen liggen daarvoor al in de grond. We hebben de ruimtes op het stofzuigplein expres zeer breed aangelegd, zodat een open uitstraling ontstaat. Dat slaat aan, omdat veel mensen na een wasbeurt nog lang blijven hangen om hun auto van binnen te reinigen. Dat is geen enkel probleem en we hebben een koffieautomaat voor hen klaarstaan.”

Verder uitgebouwd

De bouw van het pand nam circa zes maanden in beslag. In de tussentijd werd er tussen het klussen door al gepoetst in de nieuwe locatie. nog gepoetst op de oude locatie. “Uiteindelijk ben ik twee dagen dicht geweest. Naast het poetswerk, hielp ik mee met de verbouwing. Een vriendin heeft zich over de fotografie ontfermd en een vriend heeft een nieuw logo gemaakt en de gehele huisstijl en website in een fris jasje gestoken. Deze nieuwe huisstijl komt echt overal in terug. De uitstraling van een wasgelegenheid is heel belangrijk. We zorgen er dan ook elke dag voor dat de werkplaats de wasboxen en carwash hal spik en span zijn. Het was een ontzettend hectische en drukke periode die ik toch wel onderschat had. Het is echter allemaal goed gekomen.”

In de loop der jaren is het bedrijf steeds verder uitgebouwd. “Inmiddels is er ook In en verkoop van auto’s bijgekomen en kunnen wij keramische en glascoatings aanbrengen. Op een gegeven moment wilde ik meer dan alleen een poetsbedrijf voor autobedrijven zijn. Inmiddels bestaan de meeste klanten uit particulieren. Ongeveer veertig procent daarvan komt uit Duitsland. Er is in de directe omgeving weinig concurrentie. er zijn wel een paar roll-overs, maar wij onderscheiden ons door onze voorwas en service. Ook met onze brede wasboxen met een hoogte van 3,5 meter hopen we op te vallen. Al het materiaal waarmee we werken, is van WashTec.”

Naam gemaakt

Voor de keuze voor deze fabrikant ging Cruden niet over één nacht ijs. “Ik heb een aantal beurzen bezocht en kwam daar met WashTec in aanraking. Mijn onderzoek stopte daar echter niet en vervolgens ben ik door heel Nederland op zoek gegaan naar wasgelegenheden en ondernemers naar hun ervaringen gevraagd. WashTec kwam vaak erg goed uit de bus, viel mij op. We zijn erg te spreken over hun producten en denken na over verdere uitbreiding. Wellicht dat we het stofzuigplein gaan vergroten in de toekomst. Onze ambities zijn groot. Een kettingbaan zal er niet komen, want dat is niet rendabel in een dorp als Dinxperlo.”

AutoCompleet Dinxperlo heeft naam gemaakt in het dorp en ver daarbuiten. “Ongeveer tachtig procent van de mensen uit Dinxperlo komt naar ons om de auto te wassen. Dit dorp is een hechte gemeenschap met circa 9.000 inwoners. Mensen zijn trots op hun woonplaats en vinden het leuk als een dorpsgenoot iets opzet voor iedereen.. ‘AutoCompleet is een aanwinst voor Dinxperlo’ hoor je dan. Dat is toch leuk om te horen?”

Overal inzetbaar

Cruden staat in de regio bekend als een fijne werkgever. Dat blijkt wel uit het aantal sollicitaties dat hij binnenkrijgt. “Vooral uit de regio krijgen we veel sollicitaties binnen. We hebben een hecht team en dat trekt de aandacht. We doen meerdere keren per jaar leuke dingen samen en van de fooienpot hebben we altijd een extra feestavond. Vrijwel iedereen in het team komt uit Dinxperlo en de sollicitanten komen ook uit het dorp. Of dat meer mensen naar ons bedrijf trekt, durf ik niet te zeggen. Het valt wel op dat er als sommige jongens aan het werk zijn, er soms aantal meiden of moeders met dochters naar ons toe komen om hun auto te laten wassen door deze heren,” zegt Cruden met een lach.

Cruden neemt zijn bedrijf zeer serieus en dat verwacht hij ook van zijn personeel. “We laten een sollicitant een aantal dagen twee dagen meedraaien om te kijken of we wat voor elkaar kunnen betekenen. Als het van beide kanten klikt, volgt een contract met een maand proeftijd. Het is de bedoeling dat nieuwe medewerkers ook overal inzetbaar zijn. Als het rustig is bij de roll-over, moet er bijgesprongen worden bij de poetshal. We zorgen zelf voor de opleiding. Vooral in het begin zitten we dicht op de huid van nieuwe medewerkers. Dat is niet gemakkelijk voor nieuwkomers, maar op een gegeven moment valt het kwartje of juist niet en dan houdt het op. Dat betekent dat er een bepaald niveau is bereikt en dat is precies de bedoeling. Het moet niet uitmaken wie van de teamleden je auto onder handen neemt, want het eindresultaat moet altijd perfect zijn.”

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

AutoCompleet Dinxperlo: van bijbaan tot levenswerk | CarwashPro

AutoCompleet Dinxperlo: van bijbaan tot levenswerk

AutoCompleet Dinxperlo pakt de zaken net even anders aan dan de concurrentie en dat werpt zijn vruchten af. Zo heeft oprichter Roel Cruden in tegenstelling tot veel van zijn concullega’s geen enkele moeite met het vinden van personeel. De Achterhoeker heeft van zijn hobby zijn beroep gemaakt. Een gok die goed uitpakte: “Als je een droom hebt, moet je er alles aan doen wat je kan om die te verwezenlijken.”

Cruden begon elf jaar geleden met het poetsen van auto’s op de oprit van zijn ouders. “Wat begon als een soort bijbaantje groeide uit tot een passie. Op een gegeven moment heb ik mijn HBO-opleiding stopgezet, omdat ik geen zin had om te studeren en mij volledig op het poetsen van auto’s wilde richten. Ik combineerde mijn poetswerk met parttime koeriersklussen. Op een gegeven moment ging ik steeds minder pakketjes bezorgen en steeds meer wassen. Dat was voor mij reden genoeg om mij volledig op mijn bedrijf te richten. Mijn klantenkring bestond in de begindagen voornamelijk uit autobedrijven. Nu is dat nog maar tien procent en richt ik mij vooral op particulieren”

Sinds twee jaar bestiert hij het pand aan de Helmkamp in Dinxperlo. Het gebouw – voorheen een showroom – kijkt recht uit op de Duitse grens. Zo’n veertig procent van het klantenbestand bestaat uit Duitsers. “Het buitenpand van het gebouw waar we nu zitten hebben we zelf gebouwd. In het bestaande pand ernaast hebben wij inpandig veel materiaal van de gesloopte showroom hergebruikt. Neem bijvoorbeeld de shop en de wachtruimte. Daarnaast hebben wij de gehele verlichting vervangen en kantoor en kantine geschilderd Ik zeg bewust ‘we’, omdat mijn medewerkers ook bij dit bedrijf horen. Deze onderneming is meer dan alleen mijzelf. Afijn, het pand is opgebouwd uit oude onderdelen van de showroom van de vorige eigenaar. We hebben zelf voor de inrichting gezorgd en oude onderdelen en materialen een nieuw likje verf gegeven. Het voelt nu ook echt als ons bedrijf. We hebben het zelf gecreëerd. Er is ook een stofvrije ruimte voor keramische coating ingericht.”

Passieproject

AutoCompleet Dinxperlo kun je als een passieproject beschouwen. “Dit bedrijf is heel belangrijk voor mij. Ik heb er alles ingestoken wat ik heb. Het was een groot risico, en vereiste een flinke lening van de bank en omdat al mijn spaargeld erin zat. Het was echt alles of niets. De schrobmachine en compressor heb ik bijvoorbeeld kunnen kopen, omdat ik mijn oldtimer had verkocht. Lenen wilde ik niet meer. Als je een droom hebt, moet je er alles aan doen wat je kan om die te verwezenlijken. Ik heb veel kosten kunnen drukken, door vrienden, familie en bekenden om hulp te vragen met slopen, bouwen en klussen.

Door veel materialen te hergebruiken, kon er niet alleen in het kader van duurzaam ondernemen gewerkt worden maar ook nog eens kostenbesparend gewerkt worden. “Van de oude groenstrook is niets meer te zien”, verduidelijkt Cruden. “We hebben ruimte opengelaten voor de plaatsing van meer stofzuigunits. De leidingen liggen daarvoor al in de grond. We hebben de ruimtes op het stofzuigplein expres zeer breed aangelegd, zodat een open uitstraling ontstaat. Dat slaat aan, omdat veel mensen na een wasbeurt nog lang blijven hangen om hun auto van binnen te reinigen. Dat is geen enkel probleem en we hebben een koffieautomaat voor hen klaarstaan.”

Verder uitgebouwd

De bouw van het pand nam circa zes maanden in beslag. In de tussentijd werd er tussen het klussen door al gepoetst in de nieuwe locatie. nog gepoetst op de oude locatie. “Uiteindelijk ben ik twee dagen dicht geweest. Naast het poetswerk, hielp ik mee met de verbouwing. Een vriendin heeft zich over de fotografie ontfermd en een vriend heeft een nieuw logo gemaakt en de gehele huisstijl en website in een fris jasje gestoken. Deze nieuwe huisstijl komt echt overal in terug. De uitstraling van een wasgelegenheid is heel belangrijk. We zorgen er dan ook elke dag voor dat de werkplaats de wasboxen en carwash hal spik en span zijn. Het was een ontzettend hectische en drukke periode die ik toch wel onderschat had. Het is echter allemaal goed gekomen.”

In de loop der jaren is het bedrijf steeds verder uitgebouwd. “Inmiddels is er ook In en verkoop van auto’s bijgekomen en kunnen wij keramische en glascoatings aanbrengen. Op een gegeven moment wilde ik meer dan alleen een poetsbedrijf voor autobedrijven zijn. Inmiddels bestaan de meeste klanten uit particulieren. Ongeveer veertig procent daarvan komt uit Duitsland. Er is in de directe omgeving weinig concurrentie. er zijn wel een paar roll-overs, maar wij onderscheiden ons door onze voorwas en service. Ook met onze brede wasboxen met een hoogte van 3,5 meter hopen we op te vallen. Al het materiaal waarmee we werken, is van WashTec.”

Naam gemaakt

Voor de keuze voor deze fabrikant ging Cruden niet over één nacht ijs. “Ik heb een aantal beurzen bezocht en kwam daar met WashTec in aanraking. Mijn onderzoek stopte daar echter niet en vervolgens ben ik door heel Nederland op zoek gegaan naar wasgelegenheden en ondernemers naar hun ervaringen gevraagd. WashTec kwam vaak erg goed uit de bus, viel mij op. We zijn erg te spreken over hun producten en denken na over verdere uitbreiding. Wellicht dat we het stofzuigplein gaan vergroten in de toekomst. Onze ambities zijn groot. Een kettingbaan zal er niet komen, want dat is niet rendabel in een dorp als Dinxperlo.”

AutoCompleet Dinxperlo heeft naam gemaakt in het dorp en ver daarbuiten. “Ongeveer tachtig procent van de mensen uit Dinxperlo komt naar ons om de auto te wassen. Dit dorp is een hechte gemeenschap met circa 9.000 inwoners. Mensen zijn trots op hun woonplaats en vinden het leuk als een dorpsgenoot iets opzet voor iedereen.. ‘AutoCompleet is een aanwinst voor Dinxperlo’ hoor je dan. Dat is toch leuk om te horen?”

Overal inzetbaar

Cruden staat in de regio bekend als een fijne werkgever. Dat blijkt wel uit het aantal sollicitaties dat hij binnenkrijgt. “Vooral uit de regio krijgen we veel sollicitaties binnen. We hebben een hecht team en dat trekt de aandacht. We doen meerdere keren per jaar leuke dingen samen en van de fooienpot hebben we altijd een extra feestavond. Vrijwel iedereen in het team komt uit Dinxperlo en de sollicitanten komen ook uit het dorp. Of dat meer mensen naar ons bedrijf trekt, durf ik niet te zeggen. Het valt wel op dat er als sommige jongens aan het werk zijn, er soms aantal meiden of moeders met dochters naar ons toe komen om hun auto te laten wassen door deze heren,” zegt Cruden met een lach.

Cruden neemt zijn bedrijf zeer serieus en dat verwacht hij ook van zijn personeel. “We laten een sollicitant een aantal dagen twee dagen meedraaien om te kijken of we wat voor elkaar kunnen betekenen. Als het van beide kanten klikt, volgt een contract met een maand proeftijd. Het is de bedoeling dat nieuwe medewerkers ook overal inzetbaar zijn. Als het rustig is bij de roll-over, moet er bijgesprongen worden bij de poetshal. We zorgen zelf voor de opleiding. Vooral in het begin zitten we dicht op de huid van nieuwe medewerkers. Dat is niet gemakkelijk voor nieuwkomers, maar op een gegeven moment valt het kwartje of juist niet en dan houdt het op. Dat betekent dat er een bepaald niveau is bereikt en dat is precies de bedoeling. Het moet niet uitmaken wie van de teamleden je auto onder handen neemt, want het eindresultaat moet altijd perfect zijn.”

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.