Ondernemersvraag: hoe betrek je je personeel bij je bedrijf?

Personeel vinden is al moeilijk genoeg voor veel carwash-ondernemers, maar hoe zorg je ervoor dat je deze mensen behoudt? De concurrentie is vaak groot en goede werknemers worden van alle kanten benaderd door concullega’s. Ondernemer Lenn Schut van De Hoge Voort Car Care legt uit hoe hij zijn mensen tevreden houdt.

“Het is lastig om personeel te vinden. Door de jaren heen is er bij ons een team ontstaan dat voornamelijk bestaat uit jongvolwassenen: de meeste medewerkers zijn tussen de achttien en dertig jaar oud. De gros van de jongeren tussen de vijftien en zeventien jaar is – uitzonderingen daargelaten – in onze ervaring vaak niet gemotiveerd. Het kost te veel tijd om hen aan het werk te zetten en te begeleiden.

Het huidige team bestaat uit harde werkers: een hechte club met hart voor de zaak. Het gaat erom dat mensen een goed gevoel bij hun werkgever hebben. Geld kan niet de enkele drijfveer zijn om ergens te werken, iedereen werkt liever op een plek die ook voldoening en plezier geeft. Als je geen voldoening uit je werk haalt, komt de klad erin en dat moet je voorkomen. Als ondernemer moet je duidelijk maken wat je van je personeel verwacht en wat je wil bereiken met je bedrijf. Open communiceren en benaderbaar blijven. Wanneer het team je visie begrijpt en ondersteunt, ontstaat er betrokkenheid. Dat komt de sfeer als geheel – en daarmee ook de klant – ten goede.

Daartegenover staat waardering. Zowel het uitspreken van waardering, als het laten blijken in personeelsuitjes en borrels is wat mij betreft onmisbaar. Maar ook in andere ontwikkelingen probeer ik het team mee te nemen: denk bijvoorbeeld aan pauzes. In de carwashbranche hebben veel mensen geen vaste pauzes; soms is er zelfs geen tijd voor. Uiteraard wordt iedereen dan doorbetaald, maar het vraagt wel wat van de mentaliteit van je personeel.

Als ondernemer moet je duidelijk maken wat je van je personeel verwacht en wat je wil bereiken met je bedrijf.

Als er wél tijd is voor een pauze, wil ik dat er ook een geschikte plek is. Vroeger namen medewerkers plaats in de wachtruimte voor klanten, wat wel eens ongemakkelijke situaties opleverde. Klanten voelen zich bezwaard om etende medewerkers om hulp te vragen en medewerkers kunnen niet echt ontspannen eten. Dit hebben we bijvoorbeeld opgelost door mijn kantoor tevens in te richten als een ruimte waar het team rustig kan eten.

Ook ergonomie en persoonlijke ontwikkeling zijn dingen waar wij ons hard voor maken. We hebben bijvoorbeeld voor de plaatsing van poetsbruggen gekozen, zodat er zo comfortabel mogelijk gewerkt kan worden. Daarnaast trainen we onze medewerkers om allrounders te zijn, maar als iemand meer uitdaging of verdieping wil is dat altijd bespreekbaar. Vorig jaar is bijvoorbeeld het coaten geïntroduceerd en om ervoor te zorgen dat dit goed wordt uitgevoerd, moeten de medewerkers een certificaat halen. Iets wat kwaliteit waarborgt, maar wat medewerkers ook erg interessant vinden.”

Ondernemersvraag’ is een nieuwe rubriek op CarwashPro.nl waarin vragen van ondernemers worden beantwoord door uiteenlopende professionals. Heeft u een vraag over wetgeving of andere carwashgerelateerde onderwerpen? Stuur uw inzending naar frank.van.de.ven@promedia.nl onder vermelding van ‘Ondernemersvraag’. Hij stuurt deze vraag naar de juiste professional.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.