Waarom Q-Wash Rosmalen voor ACE Carwash Systems koos

Q-Wash Rosmalen is door ACE Carwash Systems voorzien van een 65 meter lange kettingwasstraat. Sales manager Ruby Kamerbeek vertelt wat de uitdagingen binnen dit project waren en hoe belangrijk kennisdeling binnen ACE Carwash Systems is.

Wat is er precies gedaan bij deze vestiging van Q-Wash?

“Er is door ons een complete Holz-wasinstallatie geplaatst. Q-Wash Rosmalen is een opvallende wasgelegenheid dat gehuisvest is in een hoog pand. Het is een groot gebouw met een wasstraat van 65 meter lang.”

Wat waren de bijzonderheden die jullie gedurende dit project tegenkwamen?

“Dit pand is van een kant voorzien van glas, waardoor er veel licht naar binnenkomt. Het zorgt voor een open uitstraling. Van tevoren is de bouwtekening uiterst nauwkeurig bekeken en specifiek afgesteld op de situatie. De plaatsing ervan was dan ook eenvoudig, omdat alles uitgebreid was gemeten. Bij Q-Wash Rosmalen is gekozen voor polish-portaal waarbij gebruikgemaakt werd van bewegend schuim. Er is ook een nieuw type kettingbaan geplaatst met velgenbeschermers van kunststof.”

Wat is het voordeel van kunststof velgenbeschermers?

“Er is vanuit de klantbeleving meer vraag naar kunststof. Hoewel er met de metalen beschermers geen beschadigingen konden plaatsvinden aan de velgen, geeft het bezoekers een prettiger gevoel als er van kunststof gebruikgemaakt wordt. Daarnaast ziet het er ook heel strak uit. Die rij zwarte kunststof plaatjes ziet er robuust uit. Voor ondernemers is het ook makkelijker om aan klanten uit te leggen dat kunststof geen beschadigingen veroorzaakt.”

Wat maakt deze wasinstallatie onderscheidend?

“Er is een spiegeldroger geplaatst die de hele spiegel meeneemt. Omdat de apparatuur van Holz op het wassen van grote hoeveelheden auto’s is toegespitst, is er rekening gehouden dat er geen tijd voor een voorwassing is. Dat houdt in dat de wasinstallatie zo zijn ingericht dat droging en de reiniging van schaduwplekken in het uitgebreide programma zijn opgenomen. Zo kunnen we een snelle service bieden zonder dat dit ten koste van de was- en droogkwaliteit gaat. Het systeem wordt via touchscreen aangestuurd.”

Wat is het voordeel van bediening met een touchscreen?

“Je kunt zelf veel doen met dit bedieningssysteem. Omdat al onze pompen frequentie gestuurd zijn, kunnen onze klanten de druk regelen via het touchscreen. In het verleden moest er een monteur aan te pas komen om dit af te stellen, maar dat hoeft dus niet meer. Ook kan de klant makkelijk de snelheid van de kettingbaan aanpassen. Om te voorkomen dat iedereen aan de instellingen kan komen, maken we een paswoord aan voor een gebruiker/eigenaar. Ook is mogelijk dat we op afstand hulp bieden bij storingen als een ondernemer daarom vraagt.”

Wat maakt een installatie van ACE Carwash Systems anders dan machines van concurrerende fabrikanten?

“Onder de meer de opbouw en samenstelling ervan. De samenstelling van de machines is bedacht door Sebastiaan van der Burg. Ook denkt ons montageteam veel mee met de klant. Omdat dit team dagelijks in contact met de klant staat, beschikken zij over de nodige kennis waardoor ze de wasstraat precies zo kunnen maken als de klant wil. Dankzij hun inzicht en kennis kunnen ze onze wasstraten continu verbeteren. Verder valt het design van onze wasstraten op. Het leidingnetwerk van ons watersysteem en de hydrauliek wordt namelijk in een hoek van 45 graden gebogen en boven de wasinstallatie geplaatst. Het netwerk wordt naar de wasportalen toe gebogen wat er zeer strak uitziet. Er wordt met RVS gewerkt, zodat het systeem robuust is en uitstekend werkt in een waterrijke omgeving als een carwash. RVS is een onderhoudsvriendelijk materiaal. Het plaatsen van zo’n systeem is zeer arbeidsintensief, omdat er handmatig gelast moet worden door onze mensen. Deze investering levert wel een opvallend uiterlijk op dat goed in de smaak valt bij ondernemers en klanten.”

Medewerkers kunnen een opleiding volgen om hun kennis te vergroten.

“Het verzorgen van een opleiding en training zijn erg belangrijk voor ons. Wij bieden al onze medewerkers de mogelijkheid om een opleiding te volgen wat past bij hun werkzaamheden. Daarnaast leiden we ook zelf ons personeel op. Onze service-monteur Theo Meijer geeft een avondcursus voor wasstraatmedewerkers waarin hij de basiskennis van het dagelijks onderhoud en oplossen van kleine storingen bespreekt. Klanten krijgen bij aankoop van onze apparatuur standaard uitleg over de werking van het systeem. In deze sessie komt onder meer aan bod hoe vaak je de wasstraat moet smeren of wat je moet doen bij een storing.”

Veel bedrijven hebben met krapte op de arbeidsmarkt te maken. In de carwashbranche is het gebrek aan personeel een bekend probleem. Hoe zien jullie dat?

“De afgelopen twee jaar zijn er geen personeelswisselingen geweest binnen ons bedrijf. Iedereen heeft het goed naar zijn zin en er is veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. We betrekken iedereen bij het bedrijf. Als er een openingsfeest is bij een door ons gebouwde wasstraat, zijn wij met het hele team aanwezig. Kennisoverdracht is heel belangrijk en daarom steken we daar veel aandacht in. Onze apparatuur bestaat uit talloze onderdelen die op verschillende manieren werken. Zo heb je met elektrische componenten te maken, terwijl hydraulische onderdelen ook bij onze producten horen. Als we iemand aannemen, weten we op voorhand dat deze persoon zich in een aantal zaken moet verdiepen. Je kunt immers niet alles weten. We zorgen ervoor dat we hen snel kunnen bijscholen.”

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.