carwash, wasstraat

Hoe het geven van het goede voorbeeld een sterk wasteam oplevert

Personeelswisselingen in de carwashbranche kosten de sector veel geld. Het kost namelijk flink wat tijd om mensen in te werken. Als het personeel vervolgens vertrekt om voor een andere werkgever aan de slag te gaan, is dat erg vervelend. De reden dat veel mensen besluiten om hun baan op te zeggen en elders hun geluk te beproeven komt door het gebrek aan waardering, stelt de Amerikaanse auteur Hernani Alves.

Alves is naast auteur ook spreker op evenementen. De Amerikaan is gespecialiseerd in teambuilding. Volgens hem is ongeveer 82 procent van de Amerikaanse werknemers ontevreden over het gebrek van waardering van hun leidinggevenden. Circa zestig procent van het personeel vindt een blijk van waardering motiverender dan geld. “Als er links en rechts mensen je bedrijf verlaten, moet je accepteren dat er waarschijnlijk wat mis is met je leiderschapstechnieken. Dat kun je alleen maar jezelf aanrekenen, want daarvoor ben jij verantwoordelijk”, stelt Alves.

Voor veel ondernemers klinkt ‘verantwoordelijkheid’ als een vies woord. “Het doet denken aan het krijgen van straf”, verduidelijkt Alves. “Doordat de term vaak verkeerd gebruikt is, heeft het een nare bijsmaak gekregen. Verantwoordelijkheid is juist een mooi woord. Het is een middel voor verbetering en daar is niets negatiefs aan.”

Ondergewaardeerd

Bezettingswisselingen en vlakke prestaties zijn het gevolg van slecht leiderschap. “De problemen die jij met het personeel hebt zijn het resultaat van jouw manier van leiding geven. Dat is niet leuk om te horen (en accepteren), maar denk er maar eens goed over na. Hoe ga jij om met ongeopende e-mails, gemiste deadlines en luiheid? Dit zijn drie tekenen dat er geen sprake is van leiderschap, maar van delegeren. Anders gezegd: jij houdt je mensen niet verantwoordelijk voor hun acties. Een ongemotiveerd team is een tijdelijk team”, laat Alves Carwash.com weten.

Uit een studie van onderzoeksbureau Partners in Leadership blijkt dat 84 procent van de ondervraagden zich liet leiden door het gedrag van hun werkgever. Zonder duidelijke taken en verantwoordelijkheden komt er al snel de klad in en gaan medewerkers zich vervelen en ondergewaardeerd voelen. Met alle gevolgen van dien. “Mensen gedijen het beste in een omgeving waarin ze zich gezien en gehoord voelen. Ook moeten hun talenten aangesproken worden en een beroep worden gedaan op hun verantwoordelijkheid. Als ondernemers moet jij je verantwoordelijkheid nemen en het goede voorbeeld geven. Dat doe je op drie manieren: persoonlijk, positief en prestatiegericht ”, weet Alves.

Persoonlijk

Goed leiderschap draait om de drie P’s: Persoonlijk, positief en prestatiegericht. De P van persoonlijk is misschien wel de belangrijkste: “Als leider moet je jezelf als eerste je verantwoordelijkheid nemen. Je moet laten zien dat je zelfbewust te werk gaat en altijd aanspreekbaar bent. Zo inspireer je personeel om dezelfde attitude aan te nemen. Vraag om feedback over je manier van leidinggeven. Ga op zoek naar oplossingen en niet naar manieren om jezelf tegen commentaar te verdedigen. Met zo’n houding geef je het goede voorbeeld en inspireer je anderen.”

Positief

Positiviteit is erg belangrijk voor goede resultaten, stelt Alves: “Positiviteit verandert goede managers in geweldige leiders. Door een goede sfeer te creëren, ontstaan de beste resultaten. Door enthousiast en vrolijk te zijn, kun je je personeel meenemen in deze positieve flow. Medewerkers voelen zich op hun gemak en betrokken bij je bedrijf. Als de ambiance goed is, reduceer je de kans dat mensen vertrekken en voor een andere werkgever kiezen.”

Prestatiegericht

Deze P is ook erg essentieel. “Het is uiteraard belangrijk dat je medewerkers verantwoordelijk houdt voor hun werk, maar je moet goed nadenken over hoe je de boodschap brengt. Als je dat op de verkeerde manier doet, valt je commentaar misschien verkeerd en kan zich dat tegen jou keren. Zo ontstaat een ‘personeel versus de baas’ mentaliteit. Voorkom dus dat je medewerkers ‘straft’ voor gemaakte fouten. Het is verstandiger om een meer begeleidende rol aan te nemen en mensen te helpen zich te verbeteren. Dat levert meer resultaat op.”

Gebruik positiviteit

Als werkgever ben jij de enige die de bedrijfscultuur kan veranderen, stelt Alves: “Er zal enkel een omslag in werkhouding plaatsvinden als jij het goede voorbeeld geeft. Dat kan in het begin onnatuurlijk of ongemakkelijk aanvoelen, maar doorzetters worden beloond. Een fijne werksfeer levert tevreden werknemers op.”

Een ander aandachtspunt waarmee je goodwill kweekt, is door mensen aan te spreken op hun vorderingen. “In plaats van erop uit te zijn mensen op fouten te betrappen, moet je juist zoeken naar alles wat goed gaat. Benoem goede handelingen en eigenschappen van je werknemers publiekelijk, zodat iedereen getuige is van deze positieve feedback. Een complimentje geven, kost niks maar levert enorm veel op. De manier waarop je deze loftuitingen brengt, maakt niet uit. Je kunt ervoor kiezen om over de werkplaats te lopen en complimenten te geven of je besluit om mensen apart te nemen en je waardering voor hen uit te spreken. Zolang het maar gemeend is.”

Breng samen tijd door

Om de sfeer en productiviteit te verhogen, is het volgens Alves raadzaam om teamuitjes te organiseren. “Het hoeft echt niet moeilijk te zijn. Je kunt bijvoorbeeld na werktijd een keer samen een pizza bestellen of een etentje inplannen. Zo creëer je een groepsgevoel en betrek je iedereen bij het bedrijf. Zo ontstaat loyaliteit”, besluit hij.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.