Zo vergroot je de omzet van je wasboxen en self-carwash

De smaak en interesse van klanten verandert continu en daar moeten carwash-ondernemers op inspelen. Zo is beleving een steeds groter aspect gaan spelen in wasgelegenheden en is ook duurzaamheid een grotere eis geworden. Ook wasboxen en self-carwashes hebben met deze zaken te maken. In dit artikel worden de laatste ontwikkelingen op dit gebied belicht.

De wasbox en self-carwash zal altijd populair blijven, laat financieel directeur Larry McCarty van Mark VII aan Carwash.com weten. “Er zal altijd een groep autobezitters zijn die hun voertuig handmatig wil wassen. Hoewel de wasresultaten van roll-overs goed zijn, zal een bepaalde klantgroep altijd voor de wasbox kiezen. Het geeft hen voldoening om hun auto zelf te reinigen. Ondernemers die over verschillende kleurige en geurige shampoos beschikken en ervoor zorgen dat hun wasgelegenheid er piekfijn uitziet, zien een omzetstijging.”  

Algemeen directeur Trent Walter van National Pride Equipment sluit zich aan bij McCarty. Ook hij is van mening dat wasboxen en self-carwashes op een bepaalde behoefte van een specifieke groep autobezitters inspelen en daarom altijd zullen blijven bestaan. “Klanten vinden het leuk om nieuwe dingen te zien in hun favoriete zaak”, verduidelijkt Walter. “Vind jezelf daarom steeds opnieuw uit door nieuwe technieken in je wasgelegenheid te implementeren. Denk dan bijvoorbeeld aan moderne betaalsystemen en trendy shampoos. Ook is het verstandig om je marketing up to date te houden en klanten op de hoogte te stellen van deze veranderingen.”

Betaalopties

Contactloos betalen heeft een vlucht genomen. “Het loont de moeite om hierin te investeren mocht je dat nog niet gedaan hebben. Abonnementenverkoop is lucratief, maar klanten waarderen het als er snel en zonder verplichting afgerekend kan worden. Door contactloos betalen in je betaalterminal te implementeren, zal de omzet stijgen”, stelt Walter. “De tijd dat er alleen met cash betaald kon worden bij wasboxen en self-carwashes is voorbij. Een van de redenen waarom klanten voor een specifieke wasgelegenheid kiezen, is vanwege het gebruiksgemak en de snelheid ervan. Speel op deze behoeftes in.”

Volgens McCarty kunnen ondernemers hun omzet verhogen door extra opties aan te bieden in hun wasgelegenheid: “Dan moet je denken aan velgenreiniging en drooginstallaties. Materiaal om de velgen mee te reinigen kun je het beste beschikbaar stellen op het stofzuigplein. Een van de redenen waarom velgenreiniging zo populair is, is omdat klanten direct resultaat zien van hun inspanningen. Het geeft voldoening als je velgen blinken na een grondige schrobbeurt. Drooginstallaties winnen ook aan populariteit, omdat veel klanten het fijn vinden om met een droog voertuig de wasgelegenheid te verlaten. Vooral motorrijders waarderen deze dienstverlening.”

Waarde toevoegen

Tevreden klanten blijven langer (dan gepland) in een wasgelegenheid. “Het is de bedoeling dat je bezoekers zo lang mogelijk in je wasbox of self-carwash houdt”, weet Walter. “Dat lukt als je goed nadenkt over de inrichting van je bedrijf. Stel jezelf een aantal vragen en bekijk je onderneming met de ogen van een klant. Zijn de wasboxen schoon en goed verlicht? Functioneert het schuimpistool nog goed of is er sprake van lekkage? Is er voldoende voorraad chemie en doet de chemie wat het moet doen?”

Een eerste indruk maak je maar een keer. Daarom is het zaak dat de wasboxen schoon zijn, vuilnisbakken op het terrein leeg zijn en dat er geen onkruid in de wasgelegenheid groeit. “Zorg ervoor dat je bedrijf er uitnodigend uitziet. Het is essentieel dat alle apparatuur werkt en dat er voldoende voorraad is. Shampoo, schoonmaakmateriaal en velgenreinigingsdoekjes moeten volop verkrijgbaar zijn. Je moet mensen waar voor hun geld bieden. Bij de keuze van de chemie moet ook de geurbeleving een rol spelen. Uiteraard moet het stofzuigplein ook volledig operationeel zijn. Vaak is het schoonmaken van het interieur de laatste stap die klanten zetten voordat ze de self-carwash verlaten. Om een goede indruk achter te laten moet deze dienstverlening tip top in orde zijn”, verduidelijkt McCarty. 

Vergroot je kennis

De uitspraak ‘kennis is macht’ gaat volgens Walter zeker op voor ondernemers: “Door de laatste technieken scherp in de gaten te houden en in je bedrijf te implementeren, blijf je relevant voor je klanten. Het loont de moeite om je te verdiepen in de nieuwste apparatuur en te kijken welke innovaties bij jouw bedrijf passen. Hoe meer informatie je verzamelt des te beter.”

Voordat je een installatie aanschaft, is het zaak om deze te testen en bij aanschaf afspraken te maken over specifieke wensen. “Als je een uitgebreid betaalsysteem wilt plaatsen, moet je dat van tevoren goed afstemmen met de leverancier. Het is aan te raden om je goed in te lezen door bijvoorbeeld vakliteratuur tot je te nemen, lid te worden van online groepen en door fora te bezoeken. Zo kom je veel te weten over specifieke leveranciers en trends. Vergeet ook niet om te netwerken en contact op te nemen met andere ondernemers.”

Lees ook:

  • Zaken doen tijdens de coronacrisis: focus op wat wel kan
  • Met deze 5 tips motiveer je carwash-medewerkers
  • Voorkom downtime in de carwash met deze onderhoudstips
  • Voorkom verloop abonnementhouders door meerwaarde te bieden
     
Onderwerpen: ,

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.