Dankzij deze tips zorg je ervoor dat je self-carwash beter bezocht wordt

Hoe zorg je ervoor dat mensen ervoor kiezen om jouw self-carwash te bezoeken en hoe houdt je hen bij jouw onderneming betrokken? Volgens ondernemer Dave Edwards doe je dat door in je bedrijf te blijven investeren en uitbreidingsmogelijkheden blijft onderzoeken. De Amerikaan staat aan het hoofd van twee wasgelegenheden in Pennsylvania en is aangesloten bij de Car Wash Association. In een podcast deelt hij zijn visie en geeft hij een aantal tips.

Edwards was te gast in de uitzending van redacteur Meagan Kusek van Carwash.com en sprak met haar over de mogelijkheden die self-carwashes bieden. De ondernemer denkt dat er nog veel winst te behalen valt op het vlak van presentatie. “Veel self-carwashes zien er gedateerd uit”, zegt Edwards. “Als apparatuur verouderd oogt en als er ook nog eens slecht onderhoud wordt uitgevoerd, geeft dat een zeer slechte indruk. Een stofzuigplein waar de stofzuigers niet goed werken, is een enorme afknapper. Ook summiere betaalopties zijn niet meer van deze tijd. De moderne klant heeft vaak geen contant geld op zak en wil contactloos betalen. Veel self-carwashes bieden deze betaalmogelijkheid niet aan.”

Om klanten aan je te binden, moet je meer bieden dan een plek waar klanten hun voertuig kunnen wassen, stelt Edwards: “Een bezoek aan een self-carwash moet een beleving zijn. Het moet een ervaring zijn die beter is dan het wassen van je auto voor bij je op de stoep. Meerwaarde bieden, is het toverwoord. Met een breed aanbod op het gebied van wasproducten en chemie trek je de aandacht. Mensen die hun voertuig zelf willen reinigen zijn trots op hun auto en willen het beste wasresultaat. Je moet op dat trotse gevoel inspelen. Consistentie is daarbij heel belangrijk, omdat je je klanten dezelfde kwaliteit moet blijven bieden.”

Zinnige investering

Om je te onderscheiden van de concurrentie kun je de dienstverlening van je self-carwash uitbreiden. Dat kan door bijvoorbeeld ook interieurreiniging aan te bieden. Volgens Edwards is dat een zeer zinnige investering: “Als je het dienstenaanbod verbreed, trek je de aandacht. Doe dit dan wel goed en doordacht. Zorg ervoor dat het reinigen van de binnenkant van voertuigen overdekt kan, zodat je klanten altijd bij jou terecht kunnen en weten dat ze dat droog kunnen doen. Zorg er ook voor dat je klanten de ruimte en tijd krijgen om hun voertuig te kunnen schoonmaken. Als een bezoeker het idee krijgt opgejaagd te worden, werkt dat averechts. Een andere manier om de aandacht te trekken is door wat extra’s te bieden. Denk dan bijvoorbeeld aan de plaatsing van een dogwash.”

Locatie speelt een essentiële rol bij de plaatsing van een self-carwash, stelt Edwards. Dat is een thema waar beginnende carwash-ondernemers goed over na moeten denken. Bezoekers moeten de wasgelegenheid gemakkelijk kunnen vinden en betreden: “Toegankelijkheid moet ook een aandachtspunt zijn. Voorzien in voldoende parkeerplaatsen is daarbij cruciaal. Wat ook een verstandige zet is, is om led-verlichting te investeren. Daarmee bespaar je veel geld op de energierekening, terwijl je ook met krachtiger licht te maken hebt. Ondernemers die een self-carwash runnen doen er goed aan veel tijd en energie in deze wasgelegenheid te steken. Uiteindelijk ben jij als eigenaar het hart van het bedrijf. Als jij veel aandacht besteedt aan onderhoud en verbeteringen, pikken klanten dat op.”

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.