Autowaspark Kuzee: ‘Trotse klant is ambassadeur van jouw merk’

Zonder een goede marketing, was Autowaspark Kuzee nooit zo bekend geworden in Zeeland. Alle reclame-uitingen worden intern bedacht en uitgevoerd. Deze strategie heeft ervoor gezorgd dat Autowaspark Kuzee langzamerhand een merk wordt. Directeur Bas Kuzee vertelt waarom hij voor deze tactiek heeft gekozen.

Autowaspark Kuzee heeft vestigingen in Goes, Middelburg, Oost-Souburg en sinds twee jaar ook in Terneuzen. De nieuwste aanwinst wordt druk bezocht. Sterker nog: er komen meer bezoekers dan verwacht. “We hebben een inschattingsfout gemaakt toen dit filiaal geopend werd. Dat we veel klanten uit Vlaanderen zouden trekken, hadden we niet voorzien”, stelt Kuzee.

Wat is het geheim achter het succes van deze carwash? “Het succes van deze en onze andere vestigingen schuilt naast de waskwaliteit vooral in onze medewerkers. Zij zijn de reden dat mensen graag terugkomen, omdat ze goed geholpen zijn door ons team’, verduidelijkt Kuzee. “Op onze Facebook-pagina’s zetten we onze medewerkers in het zonnetje en komen vaak foto’s van onze locaties voorbij. Zo creëer je herkenbaarheid. Ons doel is om Autowaspark Kuzee als sterk merk in de markt te zetten.”

Merkbeleving

Het creëren van merkbeleving gebeurt in eigen beheer. “Alle acties verzinnen we zelf. We hebben daarvoor marketeer Yanaika Cauwels aangenomen die ook nog eens twee dagen in de week op de vestigingen bij de wasstraat werkzaam is. Ze weet waar ze over praat, omdat ze praktijkervaring heeft. We hebben er bewust voor gekozen om geen extern marketingbureau in te schakelen. Naar ons idee verlies je de spontaniteit als je buitenstaanders aan jouw merk laat sleutelen. Veel marketingcampagnes van wasgelegenheden die daarvoor een bureau hebben ingezet, lijken erg veel op elkaar. Het is eenheidsworst. Bij heel veel social media-campagnes van wasgelegenheden zie ik vaak dezelfde statische foto’s terug. Het zijn afbeeldingen van auto’s en wasborstels. De mensen achter de carwash zie je niet terug, terwijl zijn juist zo belangrijk zijn.”

Sinds kort beschikt Autowaspark Kuzee over een heuse mascotte in de vorm van het Wasmaatje. Het wasmaatje is het beeldmerk van het loyaltyprogramma van Kuzee. Het gaat hier om een cartoonfiguurtje met een superheldenmasker en cape. “Dit mannetje is door Cauwels ontworpen en valt in de smaak bij onze klanten. We denken er voorzichtig over na om in de toekomst een merchandiselijn rond het Wasmaatje op te zetten.”

Belonen

Kuzee legt niet de focus op actief flyeren of online campagne voeren om nieuwe klanten te trekken. Hij steekt zijn energie liever in het warm houden van contacten met zijn bestaande klanten: “We willen geen korting geven, maar onze klanten belonen. Wij werken met cameraregistratie en mikken met onze marketing op bestaande klanten. Deze mensen kennen ons al en hoeven niet meer overtuigd te worden om ons te bezoeken. Om hen aan ons te binden sturen we gepersonaliseerde berichten die hen op hun interesses aanspreken.”

Deze aanpak werkt, want de Zeeuwse carwash-keten heeft een hoop trouwe en loyale klanten aan zich weten te binden. Deze bezoekers werpen zich online al op als trotse ambassadeurs van het merk Autowaspark Kuzee. Op het moment van schrijven, heeft de keten 155 positieve Google-reviews binnengesleept. Deze kwamen volgens Kuzee spontaan binnen: “We vragen onze klanten niet actief om een recensie achter te laten. Misschien ligt het aan onze locatie en de provincie Zeeland. Onze klanten vinden het leuk om hun mening te delen en klimmen graag in de pen. Daar zijn we blij mee, omdat het aangeeft dat we iets goed doen.”

Regiogebonden

Weten wat er speelt in de regio is heel belangrijk voor online succes stelt Kuzee: “We denken goed na over wat we online zetten en hoe we mensen aanspreken. Onze berichten zijn actueel en regiogebonden. Bij veel partijen die marketingbureaus hebben ingeschakeld krijg je dezelfde clichématige berichten te zien. ‘Wanneer heb jij je auto gewassen’ is zo’n tekst die vaak voorbij komt. Vaak met een gedateerde foto erbij van een auto onder de pekel, terwijl het alweer hoog zomer is. Kies dan voor een afbeelding van een ruit vol insecten bijvoorbeeld. Zulke posts komen niet oprecht over.”

Door actief de samenwerking met lokale ondernemers op te zoeken, wordt het werkveld verbreed. “Bij een van onze vestigingen werken we samen met een universeel autobedrijf. Zij geven hun klanten bij aanschaf van een occasion een pas cadeau waarmee ze een jaar lang bij onze vestiging hun auto kunnen wassen. Als deze klanten een paar keer bij ons zijn langs geweest en tevreden het pand verlaten, hebben wij er weer een klant bij. Deze klant is ons in feite in de schoot geworpen, omdat hij naar ons toekomt en vaak blijft plakken. Om specifieke doelgroepen te bereiken, hebben we themadagen zoals een Seniorendag en een Ladies Day in het leven geroepen. Door met dit soort initiatieven te komen, hopen we meer mensen te trekken op dagen waar het normaliter wat rustiger is. Het werpt zijn vruchten af”, besluit Kuzee.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.